Permalänk
Medlem

Modell i hård lera

Jag håller på att rita på ett litet bygge. Jag tänkte göra själva skalet på produkten i hårdplast som jag värmer och formar efter en grundmodell jag skulpterat i lera.

Vad jag är ute efter är en passande sorts lera. Som den man använder i bilindustrin när man modellerar upp bilar i fullskala. Det ska alltså inte vara den sorts lera man använder till keramik, som man får värma i ugn för att den ska hårdna. Utan det ska vara en lera som är hård nog ändå.

Är det någon som kan peka mig i rätt riktning, vad för sorts lera som kan passa, var man får tag på sådan lera, eller om ni har andra alternativ, så skulle jag uppskatta det.

Tack på förhand

Visa signatur

Senast redigerad av Coach, klockan 13:37

Permalänk

Hobby Clay är en lera som stelnar och får en keramikliknande yta efter 1-2 dygns lufttorkning. Lätt att forma, spricker inte och krymper minimalt. Återger fina detaljer vid avtryck. Kan målas med Hobby-Lack, FolkArt färg eller Tilda-färger

artnr:041008.

Visa signatur

*Jag leker bar med min burk*

Permalänk
Medlem

sqrewdriver: Hur är den att jobba med? Mjuk? Hur pass glatt blir ytan efter den stelnat?

Glad för fler förslag.

PS Vilken affär är artikelnumret ifrån?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har precis varit och köpt cernitlera, härdar efter 15-30min i ugn 100-130 grader.
Kan återkomma efter test och försök.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

den är mjukvid bearbetning och det blir som keramik,
bör lackas, kan göras med vilken hobbylack som helst.
Skall du plasta över ytan rekommenderar jag att du lackar
den lite.

Panduro.se

Visa signatur

*Jag leker bar med min burk*

Permalänk
Medlem

Helst vill jag ha en lera som är hård när man arbetar med den. Riktigt hård. En lera som inte torkar o blir hårdare vore bra. Hur som helst önskar jag en lera som är hård och smidig att arbeta med.

Tanken är alltså att jag ska skulptera ut formen på produktens skal i lera. Sen direkt efter placerar jag en tunn plastbit över formen och värmer på ett sådant sätt att den smälter och formar sig efter lerformen jag gjort.

Visa signatur

Permalänk

Cernitlera skulle jag ha använt. Finns på alla hobbyaffärer

Permalänk
Medlem

och kostar bara multum för minimum

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad är det för plast du tänker använda dig av?

Permalänk
Medlem

plexi e kul att forma..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coach
Helst vill jag ha en lera som är hård när man arbetar med den. Riktigt hård. En lera som inte torkar o blir hårdare vore bra. Hur som helst önskar jag en lera som är hård och smidig att arbeta med.

Tanken är alltså att jag ska skulptera ut formen på produktens skal i lera. Sen direkt efter placerar jag en tunn plastbit över formen och värmer på ett sådant sätt att den smälter och formar sig efter lerformen jag gjort.

du vill i princip ha en sten... ok,
gör formen grovt i leran först -> låt härda -> skulptera findetaljer

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life