Permalänk
Medlem

Fläktar -- suga ut eller blåsa in?

Hmm... ska chassifläktar suga ut varmluft ur lådan eller ska de blåsa in kall luft?

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Permalänk
Medlem

Liksom hjulen på en bil kan de användas framåt eller bakåt eller med fördel åt bägge håll Det ena utesluter inte det andra, köp två vetja.

Jag har två som blåser in och en som blåser ut.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

om du inte har någon redan så kan du ha den till att suga ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det bästa e nog att man har en längst bak som blåser ut och en fram som blåser ut. sen så har man en/två i taket ich i sidan som blåser inåt. då slipper du få varm luft från hårddiskarna till resten av komponenterna. vet inte så noga.. det var mest en tanke

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk

Jag skulle av erfarenhet föreslå föjande:

Det är bra om du har ett övertryck i datorn, med det vill jag säga;
Mer luft in, än ut.
Beroende på hur mycket luft fläktarna flyttar så behöver det inte nödvändigtvis betyda att du skall ha FLER fläkar som tar in luft, se bara till att den/dom som tar in flyttar mest luft.

Använd ett motstånd eller fläktkontroller för att skapa ett övertryck i chassit, höj insuget eller sänk utsuget.

Varför ha övertryck?

Har du däremot ett undertryck så suger datorn in luft genom dessa springor och andra håligheter i chassit.
Du har i så fall en liten dammsugare.

Placering:
________
Montera fläktarna som tar in kall luften så långt ner du kan i fronten då luften är kallare där, har du ett Fulltower kan det skilja några grader.

Montera "Utsuget" så högt som möjligt eller under nätagget, brevid processorn (om du har ATX).

Den kalla luften kommar att skjutas till under alla komponenter och alltfersom luften blir varm stiger den och lämnar snabbt ut igenom fläkten/fläktarna som sitter dit varmluften tar vägen.....UPPÅT.

Klokare?

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem

tack för de. det där gjorde en hel grejer lite klarare

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk

Re: Fläktar -- suga ut eller blåsa in?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av goblin
Hmm... ska chassifläktar suga ut varmluft ur lådan eller ska de blåsa in kall luft?

beror på vad du har för chassi också jag har 2 på baksidan av bruken som suger ut och 2 fram som suger in och sen har jag 3 öppe på bruken som suger ner och upp för vatten kylningen.. sen har jag 2st i nätagget som hjälper varan lite där också kör ut värmen.. sen har jag en trum fläkt på sidan mot grafikkortet

Permalänk
Medlem

På en helt annan teknisk bit så skulle jag "trycka in luft i chassiet" eller/och "Trycka ut luft ur chassiet"

Jag tycker att det inte blir bra när man belastar "sug sidan" på en fläkt, fläkten varvar upp som sjutton och går i tomme. D.v.s "sug inte in" och "sug inte ut" gör tvärs om.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk

Jag tycker att det är bättre med att ha undertryck i chassit. Hela lådan är mer ventilerad, och komponenter kyls av bättre.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

har du bara en ska den suga ut. har du 2 ska en suga ut och en blåsa in. har du fler än 1 fläkt kan du dela upp det så att luften går in där nere och ut där uppe (varm luft stiger) eller göra som många andra att luften går in där bak och ut där fram så att det blidas något utav en vindtunnel.

Permalänk

Frontfläktar ska suga in och bakfläktar ska spotta ut luft.

De bakre fläktarna sitter högre upp och närmre processorn. Varm luft stiger och behöver därför sugas ut högre upp i lådan. Processorn utvecklar mest värme i datorn och att ha en fläkt som blåser in där bak och på så sätt blåser varm luft på andra komponenter är helt galet.

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag tycker att det är bättre med att ha undertryck i chassit. Hela lådan är mer ventilerad, och komponenter kyls av bättre.

Animerade avatarer är förbjudna. Din är bortplockad.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Det optimala är ju att trycka in lika mycket luft som du suger ut ur lådan om man ser det kylningsmässigt.

Personligen anser jag att undertryck är bättre än övertryck, hellre att det bli lite damm i lådan (om man nu inte sätter ett filter framför) än att delar överhettas.

Visa signatur

"?"

Permalänk

Grabbar grabbar....ingen har en så tät dator och så kraftfulla fläktar att man skapar över och undertryck i en datorlåda.

Som Cyber Judas skrev: Lika stor mängd luft som blåses in i lådan SKA blåsas ut. --> Störst effektfaktor, d.v.s. kylfaktor.

btw. Värme stiger. Så om man bara har en chassifläkt. Sätt den i fronten (nere) och gör så den blåser in i lådan. Nätagget (där uppe) ser till att den varma luften blåser ut.

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |