Permalänk

Nästan systemkamera!!

Jag är ute efter en kamera som är snabb men även har auto inställningar. Det ska vara bra bildkvallite osv. Jag vill kunna ta serier med bilder alltså en snabb kamera som kan ta massor av bilder snabbt!!!(så man typ kan hålla in avtryckaren så tar den en jävla massa bilder) Förstår ni vad jag menar? Gärna en med lite zoom också!!
Hellst ska den nog kosta under 10k

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem

Kanske kan kommande Canon S2 IS vara något? Den verkar kunna bli mycket trevlig.

Annars är sekvenstagningen i "halvupplösning" på Z3 rätt svårslagen.

Annars har IXUS 30 rätt snabb sekvenstagning, men den har inte så stort zoomomfång dock.

Permalänk
Medlem

Menar du vanlig kamera eller digitalkamera?

Du får ju en digital systemkamera för under 10k.

Canons nyaste 350D (8MP) + objektiv EF-S 18-55/3,5-5,6 för 8800:-

http://www.canon.co.uk/for_home/product_finder/cameras/digita...

Eller Nikons D70 (6.1MP) + objektiv AF-S DX 18-70/3,5-4,5G-optik för 8995:-

http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=12&languag...

Canon 350D(8MP) har ersatt Canon 300D(6.1MP), Nikons ersättare för sin D70 kommer heta D50, fast den kommer ha samma MP som D70 nämligen 6.1. Tror dock inte priset är satt för D50 än, så det kan väl vara värt vänta och se vad den kommer hamna i för pris.

Permalänk
Medlem

D50 är inte ersättare för D70. D50 är en bantad D70 som kommer att konkurera med (förhoppningsvis) lågt pris.
Ersättaren till D70 heter D70s och är inte så mycket till uppgradering i praktiken.

Fast innan man köper systemkamera bör man nog sätta sig in i lite mer var det innebär eg. För "gemene man" skulle jag nog säga att en "alltiett" är bättre. MEn har man fotointresse och ambitionen att lära sig mer så är en systemkameran klart ett bra alternativ.

Permalänk

finns det "hel automatiska lägen" på dessa systemkameror? Dvs så man i princip bara behöver slå på, sikta zooma knäppa?

En sån här då?

Konica Minolta DiMAGE Z3

eller

Konica Minolta DiMAGE A1

Fast dom är så klumpiga tycker jag . . . sen vet jag inte riktigt om dom tar så grymma bilder . . .

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem

Om du tycker Z3 är klumpig så kan du nog stryka alla systemkameror...
A1 och Z3 kan ta grymma bilder, avgörande är i första hand hur bra fotografen är.

Permalänk
Medlem

Jag det finns helautomatiska lägen på de flesta systemkameror idag, utom möjligen de dyra proffshusen. Det finns dock en skillnad i att digitala systemkameror är väldigt konservativa vad gäller kontrast och uppskärpning i kameran. Till viss del går det att ställa in och man kan få rätt "punchiga" bilder direkt ur kameran, men för bästa resultat är lite efterbehandling ofta nödvändig.
Mer kontroll åt fotografen alltså, på bekostnad av lite mer jobb.

A1 är en fin kamera och för de 5kkr den kostar är den faktiskt prisvärd. Men den klarar inte mer än 3 bilder i 2.8fps vad gäller sekvenstagning.
Z3 är snabb och tar rätt bra bilder, även den har lite mer brus är vissa av sina kumpaner.

Ska du ha "lite zoom" så är det dock en relativt klumpig kamera du får leva med.
Räcker det med en kompaktare kameran och moderat zoom på typ 3ggr skulle jag försöka hitta en IXUS 30. 3fps till minnet är fullt, typ.

Edit:
Jag kom dock på att Z3 inte klarar så många bilder på full upplösning i sekvenstaning.

Permalänk
Medlem

Canons nyaste 350D (8MP) Tror jag på, den är liten, bra bildkvalitet & snabb.

Själv har jag en Canon 20D som jag är kanon nöjd med, men hade jag väntat, eller vetat att 350D var på G, så hade jag nog kirrat denna istället & fixat lite finare (L) typ linser.

Om du ska ha en riktigt snabb D-Kamera, då är en systemkamera det enda valet.

D-Systemkamrorna har blivit så pass billiga nu också.
Antingen en D-SLR-Kamera eller en billig, typ IXUS 30, är det enda raka att köpa.
Att lägga typ 8000:- på en icke SLR, är (tycker jag) dumt.
Du kanske hittar någon begagnad till bra pris.

PS: Det finns helautomatiska lägen på den )

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *{c2c}*
Att lägga typ 8000:- på en icke SLR, är (tycker jag) dumt.

Det beror ju på lite, tycker jag.
Ska du ha samma optiska kvalitet, brännviddsomgång, makromöjligheter och bildstabilisering som du får med alltiettkamerorna så landar en DLSR på MYCKET mer än 8-9kkr, snarare det dubbla, om inte mer.
Det var bland annat det jag menade med "sätta sig in lite mer i vad det innebär".
Inte nog med att det blir dyrare, det blir åxå betydligt mer saker att släpa på.
Båda typerna av kamera har sina fördelar.

Permalänk
Medlem

Om man är fotointresserad så är det rätt naivt att tro att kommer stanna på 8-9k för en SLR. Man får ganska snart en eller ett par slängar av must acquire syndrome

Om man bara vill ha snabbhet och inte är särsklit fotointresserad kan man ju köpa en DSLR med ett sigma 18-200, men då har man inte allt för många fördeler över kompakterna. Men det är ju en bättre plattform att utvecklas från.

edit: förtydligade

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk

Blev sugen som fan på en z3 nu om jag ska vara ärlig. Tyckte att den var ganska billig också...
Sen är det ju alltid häftigt att kunna zooma som fan. Storleken kan man nog leva med.
Är det ett bra köp?!?

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandpappa2002
Blev sugen som fan på en z3 nu om jag ska vara ärlig. Tyckte att den var ganska billig också...
Sen är det ju alltid häftigt att kunna zooma som fan. Storleken kan man nog leva med.
Är det ett bra köp?!?

Z3 är en bra kamera. Bildstabiliseringen är ett stort plus, speciellt när man zoomar mycket.
Den är dessutom snabb och lätt att använda.

Nackdelen är ju att det finns en del brus. En annan nackdel är att autofokusen i film-läget
tenderar att "drifta" lite, precis som på föregångarna, Z1 och Z2.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Fall man ställer ISO-talet manuellt och håller sig på ISO100 eller under så är inte bruset något problem. Men det är lite högre än på konkurenterna, som sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandpappa2002
Är det ett bra köp?!?

Jag fick min Z3 i Torsdags förra veckan och har enbart testtagit lite bilder i brist på tid, men det lilla jag tagit har fungerat bra. Kamern är lättskött, väldigt snabb, grym zoom, ger för mig helt acceptabla bilder. Ljusår från min gamla Olympus Camedia C2 utan zoom.
2 testbilder tagna i förrgår med standard-kvalité, 1600 * 1200, full automatik:

»Min båt« »En träbåt«

Inköpt på Cyberphoto med tillhörande paket (laddare, minne, väska, bok) + extra tillbehör kortläsare. Pris 3895:- inkl frakt.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

spara pengarna till en Canon 20D om du har sådant behov av en snabb kamera. Klart värt det!

Själv köpte jag en Konica Minolta D7D (klarar 3fps) för den låg bättre i handen å har bildstabilisering

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Det beror ju på lite, tycker jag.
Ska du ha samma optiska kvalitet, brännviddsomgång, makromöjligheter och bildstabilisering som du får med alltiettkamerorna så landar en DLSR på MYCKET mer än 8-9kkr, snarare det dubbla, om inte mer.
Det var bland annat det jag menade med "sätta sig in lite mer i vad det innebär".
Inte nog med att det blir dyrare, det blir åxå betydligt mer saker att släpa på.
Båda typerna av kamera har sina fördelar.

Nä dumbo, jag tycker inte det iaf. men smaken är som baken ;o)
Jag vet att vi båda är fotointresserade & vi har möts på förut i diskussioner.
Så jag vill inte dra upp någon debatt om detta, om vem som har rätt eller fel, utan jag ger bara mitt tycke.
Jag hittade en ny 350D, för 7249:- & ett Tamron XR 2,8/28-75 DI C/AF objektiv för 3100:- & detta är inte ett dåligt objektiv. = likadant objektive som jag har på min kamera.

Summa: 10349:-

Om vi nur tar det steg för steg. Fniss ;o)

*Optiska kvalitet::.. Detta kombination tar alla icke D-SLR kameror i bildkvalitet.
Till & med Canons PowerShot Pro1, med dess typ (L) lins i mini format.
Denna Tamron objektiv har vunnit många tester & har även söpat Canon EF-L USM 4,0/70-200 i ett test jag har läst om.

*Makromöjligheter::.. Macro finns inbyggt i detta Objektive.

* brännviddsomgång::.. 28-75 x 1.6 (44.8 x 120). Val av Objektive & sensor storlek avgör.

*Bildstabilisering::.. Finns inte på detta objektive & detta behövs ej här häller. Det finns många faktorer här som gör D-SLR överlägsen, Shutter speed 4000sec, MYCKET mindre brus, gör hög SIO möjlighet för snabba slutartider & till sist f2.8 som e nice. Möjligheten finns dock, Att köpa en lins med Bildstabilisering.

Det finns inget som en PowerShot Pro1/DiMAGE A1 eller A2 mm, som kan vinna över denna utrustning: 350D + Tamron XR 2,8/28-75 DI C/AF & då får man tänka, att möjligheten finns att köpa värre Objektiv, typ (L) lins, om man så vill.
Det finns dock filmning i taskig kvalitet, men vem vill ha det, om man är intresserad av kvalité fotografering?
Sedan när man är en SLR ägare, är det bara Objektiv som gäller & inte en helt ny kamera som uppgradering.

PS: Det jag skriver är ej Fakta, utan endast vad jag tycker & tror;o)

Edit: Lite text bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast med en Pro1 får du L-objektiv (optiken i Pro1 är mycket bra) med ett omfång på 28 till 200mm, bildstabilisering, makro och bra ljusstyrka (ljusstyrkan råder dock högre användbart ISO-tal för DSLR:n bot på).
Tamronen är väldigt bra, inget snack (jag går själv och snglar lite åt det), men macromöjligheterna är inget vidare, den ger ingen vidvinkel på en DLSR med 1.6x croppingfaktor och den ger inte mer än dryga 100mm tele.

Så... För att få motsvarande på en DSLR så får man köpa:
Hus: ca 7000-8000kr
Sigma EX 18-50/2.8: ca 5000kr
Sigma 70-200/2.8: ca 8000kr
Sigma 50/2.8 macro: ca 3000kr

Totalt: 23500kr

Då har jag valt billiga alternativ och skippat bildstabiliseringen för att man kan använda högre ISO-tal på DSLR:en.

Ett budgetalternativ, om man vill gå ner en bra bit i optisk kvalitet:
Hus: 7000-8000kr
Sigma 18-125/3.5-5.6 : ca 3000kr (ger 28-200mm)
Närbildslins(er): 200-1000kr

Totalt ca: 11000kr.

Så jag vidhålller att det blir mycket dyrare och mer grejer att släpa på om man ska få samma möjligheter.
Sedan erbjuder ju en SLR helt andra möjligheter som en alltiett inte har eller kommer i närheten av som tex kortare skärpedjup, snabbare/bättre AF, mekanisk zoom (Minoltas A1/2/200 har dock det), optisk sökare, större dynamiskt omfång osv osv.
Så de har såna för och nackdelar båda två IMO.
För mig är valet självklart: SLR.
För andra kanske det är viktigare att inte behöva ha en stor ryggsäck för att få alla sakerna med sig...

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss en 350D med kitlinsen, som i mitt tycke är väldigt bra. Köpte ett stativ med handtag och snabbfäste, så jag slipper bära den runt halsen. Med ett snabbt minneskort på 1GB (extreme III) så gick kalaset på 11000:-

Har tagit 1000 bilder redan, och det är fantastiskt vad mycket man kan beskära och förstora upp bilderna och ändå ha godkänd kvalitet.

Brusnivåerna är väldigt låga vid ISO 100-200. Man kan ta bilder som är mörka och ljusa upp dom rätt mycket innan bruset syns. Det har jag provat med billigare kameror, och där ser man den stora skillnaden mellan systemkamera och kompaktkamera...

Automatik finns, i läget "P" så kan man ställa in fokuspunkt, spegeluppfällning osv själv, medans kameran räknar ut exponeringstid och väljer bländare själv.
Själv kör jag med "Av" för kitlinsen är väldigt skarp vid just slutare 8, så då räknar den bara ut exponeringstiden.

Kör även "sport" som gör att jag kan jaga fåglar handhållet med snabba kast och ändå få både fokus och skärpa vid 3 bilder i sekunden.

Man kan gå ut mitt i natten, med bara ljus från lampor och måne och ta bilder med 15-30 sekunders exponering, (med stativet såklart) sen kan man gå hem köra i PS och med några klick få helt fantastiska bilder. Det är grymt och jag önskar att jag hade nån bra upload (stort utrymme)så ni kunde få se exempel på vad man kan göra med denna kamera...

Om ni vet nån så skicka ett pm eller citera mig...

Denna är tagen med ISO 400, slutare 13 och 1/1000 sek vid 33mm bränvidd. Det helautomatiska sportläget gör det mycket lätt att ta bilder som dessa. Denna är rätt kraftigt beskärd och komprimerad, i övrigt inga justeringar.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Jag köpte nyss en 350D med kitlinsen, som i mitt tycke är väldigt bra. Köpte ett stativ med handtag och snabbfäste, så jag slipper bära den runt halsen. Med ett snabbt minneskort på 1GB (extreme III) så gick kalaset på 11000:-

Har tagit 1000 bilder redan, och det är fantastiskt vad mycket man kan beskära och förstora upp bilderna och ändå ha godkänd kvalitet.

Brusnivåerna är väldigt låga vid ISO 100-200. Man kan ta bilder som är mörka och ljusa upp dom rätt mycket innan bruset syns. Det har jag provat med billigare kameror, och där ser man den stora skillnaden mellan systemkamera och kompaktkamera...

Automatik finns, i läget "P" så kan man ställa in fokuspunkt, spegeluppfällning osv själv, medans kameran räknar ut exponeringstid och väljer bländare själv.
Själv kör jag med "Av" för kitlinsen är väldigt skarp vid just slutare 8, så då räknar den bara ut exponeringstiden.

Kör även "sport" som gör att jag kan jaga fåglar handhållet med snabba kast och ändå få både fokus och skärpa vid 3 bilder i sekunden.

Man kan gå ut mitt i natten, med bara ljus från lampor och måne och ta bilder med 15-30 sekunders exponering, (med stativet såklart) sen kan man gå hem köra i PS och med några klick få helt fantastiska bilder. Det är grymt och jag önskar att jag hade nån bra upload (stort utrymme)så ni kunde få se exempel på vad man kan göra med denna kamera...

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/Raven_Small.j...
Denna är tagen med ISO 400, slutare 13 och 1/1000 sek vid 33mm bränvidd. Det helautomatiska sportläget gör det mycket lätt att ta bilder som dessa. Denna är rätt kraftigt beskärd och komprimerad, i övrigt inga justeringar.

Alltså, jag hajjar ingenting av iso grejjerna eller nått sånt. Men det kan ju alltid vara intressant att lära sig!!
Fast en fråga. Finns det något hel automatiskt läge på den där kameran??Så det i princip bara är att zooma och knäppa av???

Då hade det varit intressant att köpa en sån kamera!!
Annars måste jag nog rikta in mig på nån annan . . .

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem

Som jag skrev lite längre upp:
"Jag det finns helautomatiska lägen på de flesta systemkameror idag, utom möjligen de dyra proffshusen. Det finns dock en skillnad i att digitala systemkameror är väldigt konservativa vad gäller kontrast och uppskärpning i kameran. Till viss del går det att ställa in och man kan få rätt "punchiga" bilder direkt ur kameran, men för bästa resultat är lite efterbehandling ofta nödvändig.
Mer kontroll åt fotografen alltså, på bekostnad av lite mer jobb."

Kolla gärna in det andra som skrivits om systemkameror i tråden åxå.

Det är bra kameror som är överlägsna kompkterna i många avseenden, men de har åxå nackdelar och är ofta inte lika förlåtande. Kort och gott så ställer det lite högre krav på användaren och det blir dyrare och mer saker att släpa med sig.

Permalänk

Okej, sorry . . . läste det för en timma sen men tänkte inte på det . . . (dumma jag ;P )

Men jag blev faktiskt ganska så sugen på en sån här. Kräver den så himla mkt av användaren??

Konica Minolta DiMAGE A1
Finns en rescension på www.cyberphoto.se som jag läste.

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem

Njae... Det går att få okej resultat direkt ur kameran genom att bara sikta och trycka, men det skadar inte att vara mer medveten.
Man har tex mycket kortare skärpedjup. Man bör alltså vara mer noga med var man placerar fokus tex.

Eller menar du A1:an?
Den är ju en liten hybrid mellan systemkamera och P&S och kombinerar deras egenskaper rätt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av midiland
Menar du vanlig kamera eller digitalkamera?

Du får ju en digital systemkamera för under 10k.

Canons nyaste 350D (8MP) + objektiv EF-S 18-55/3,5-5,6 för 8800:-

http://www.canon.co.uk/for_home/product_finder/cameras/digita...

Eller Nikons D70 (6.1MP) + objektiv AF-S DX 18-70/3,5-4,5G-optik för 8995:-

http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=12&languag...

Canon 350D(8MP) har ersatt Canon 300D(6.1MP), Nikons ersättare för sin D70 kommer heta D50, fast den kommer ha samma MP som D70 nämligen 6.1. Tror dock inte priset är satt för D50 än, så det kan väl vara värt vänta och se vad den kommer hamna i för pris.

D50 är ingen uppföljare till D70 som EOS350 är till 300, D50 är en enklare modell, som antagligen kommer att vara billigare också, uppföljaren till D70 heter D70s och kostar ca 2000kr mer.

D50 kanske är ett alternativ?

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo

Eller menar du A1:an?
Den är ju en liten hybrid mellan systemkamera och P&S och kombinerar deras egenskaper rätt bra.

Jag menar A1:an

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/Raven_Small.j...

Du var intresserad av utrymme för dina bilder.
När du köpte din Canon EOS 350D, får du också tillgång till
Canons iMAGE GATEWAY 100mb gratis, denna tjänst ges ej till
alla som köper D-Kameror, utan endast för EOS kameror.
Du måste registrera din kamera där & sedan är det typ klart.
http://www.cig.canon-europe.com/user/login.html

Lycka till ;o)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fett!

Ska prova senare...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Har själv köpt detta paket > http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010079769
Grymt nöjd

Har aldrig ägt en kamera förut så foto börjar bli en ny hobby för mig, tagit över 200 bilder iaf. Några bilder är jag riktigt nöjd med

Säg till om ni har nånstans jag kan lägga upp lite bilder som är omkring 3mb/st ..