Permalänk
Medlem

Linux på iBook

Hurpass bra funkar detta, vet att många dists finns även för PPC.
Men är det jobbigt att hitta program, eller finns det lika stort utbud som för x86, lr spelar detta ingen roll?
Är, som man säkert märker, ganska ny på Linux, har precis emigrerat från Win.

Visa signatur

'popular music' is your enemy!

Permalänk
Medlem

Vad kör du för dist? Var det lätt att installera?

Edit: Ah, du har inte installerat än..

Permalänk
Medlem

Jag provade men var inte så värst nöjd.

Alla program som det finns publik källkod till finns endera med i disten, eller så kan du kompilera dem själv.
Dock fungerar INGA färdigkompilerade binärer (flash-player, quake3, grafikkortsdrivisar etc.).

Personligen (och jag är en linux-människa =), förstår jag inte varför man ska köra linux på en mac annat än av religiösa skäl (GNU-fanatism och så).

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Det går bra att köra linux på ppc. De flesta program som man hittar fungerar bra att köra. Det är bara binärer för andra arktikteturer som strular, men hur ofta tankar man binärer till andra arkitekturer. Skit i sådant.

Kolla upp så allt i iBooken finns stöd för i linux först allafall. Typ Sleepmode etc.

Permalänk
Medlem

Jag testade att slänga in Ubuntu på min iBook, det funkade fint att få i gång och det mesta lirade på engång, men batteritiden blev sämre än med OS X.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig fått för mej att kasta ut MaxOSX om ja hade haft en iBook... de ju halva anledningen till att skaffa en mac...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Hade aldrig fått för mej att kasta ut MaxOSX om ja hade haft en iBook... de ju halva anledningen till att skaffa en mac...

Precis.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Kasta ut?
Dualboot.
Men jag håller med, Linux på Mac känns halvmeningslöst om den kan köra OS X.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren.
Kankse lika bra att inte byta då, och OS X är väl baserat på typ BSD ändå, därav stabiliteten.
Me hur är det med programmeringsverktyg och compilers, finns det nån bra inbyggd eller finns det nån bra sådan gratis att skaffa?
Nån nämde "Quanta" , vilket verkar soft, me är ju bara för hemsidor.
Finns det nån trevlig för säg, C/C++?

Visa signatur

'popular music' is your enemy!

Permalänk
Hedersmedlem

XCode för kompilator och stuff (har jag för mig), sedan SubEthaEdit som editor.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ok, thx.

Visa signatur

'popular music' is your enemy!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oedla
Ok, tack för svaren.
Kankse lika bra att inte byta då, och OS X är väl baserat på typ BSD ändå, därav stabiliteten.
Me hur är det med programmeringsverktyg och compilers, finns det nån bra inbyggd eller finns det nån bra sådan gratis att skaffa?
Nån nämde "Quanta" , vilket verkar soft, me är ju bara för hemsidor.
Finns det nån trevlig för säg, C/C++?

OS X stabilitet har inget att göra med FreeBSD. Kärnan är fortfarande Mach. Bara i userenviroment FreeBSD finns.
Programmeringsverktyg finns med i OS X. CDn heter Developers Tools. Där får du med GCC som kompilator och utvecklingsmiljön Xcode.
Jag tycker Xcode är stort och klumpigt för C kodande så jag kodar i freewareprogrammet "Smultron".

Permalänk
Medlem

XCode hela vägen för mig... Riktigt mysigt om man har ett lite större projekt.

Och svnX för versionshantering

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Jag är helt såld på xcode. Har pillat med det mycket nu sen jag fick min iBook. Fast det härligaste med att utveckla i os x måste ju ändå vara cocoa. Trodde det skulle bli mycket jobb iochmed att man helst skulle kunna objective-C, men det var förvånansvärt enkelt.

Finns det föresten någon bra mac-dev kanal på irc så man kan bolla frågor och ideer? Helst svensk.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Det integrerade wlankortet i iBooken funkar ju inte med Linux kerneln. Iaf inte de nyare iBooksen då de använder ett Broadcom chip.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Men jag håller med, Linux på Mac känns halvmeningslöst om den kan köra OS X.

Word!

Permalänk
Medlem

Är Linux snabbare än OS X på iBook i praktiken? Åtminstone borde det ju klara sig med mindre minne, det inbyggda 256M räcker mera än väl för KDE, för att inte tala om Fluxbox.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Kasta ut?
Dualboot.
Men jag håller med, Linux på Mac känns halvmeningslöst om den kan köra OS X.

Eller varför OS X när man kan köra AIX?

Beror ju på personlig smak och användningsområde. då inget av de nämnda är direkt dåligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JanErik
Är Linux snabbare än OS X på iBook i praktiken? Åtminstone borde det ju klara sig med mindre minne, det inbyggda 256M räcker mera än väl för KDE, för att inte tala om Fluxbox.

Skit i att köra Aqua och dra igång Fluxbox istället då.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

jag tänkte liva upp denna tråd en gång till eftersom jag funderar på att köpa en begagnad ibook att ha som bärbar arbetsdator till alla väder.

alltså:
min viktigaste fråga; vilken linuxdist(/annat os) för ppc erbjuder bäst pakethantering och repositories?

jag tänker mig att gentoo eller något liknande lönar sig i längden eftersom man förmodligen måste ppc-kompilera sina programpaket ändå, kan vara ett vettigt resonemang...?

eller kan man kanske bara installera X11+wm och dumpa hela aquabiten och ändå få ett (någorlunda) macosx-kompatibelt system...?

(det är alltså aqua som är stötestenen här)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Debian finns ju för PPC, med i princip samma utbud som till x86.

Varför vill du inte ha Aqua?

Permalänk
Medlem

Kan värkligen rekomendera debian till ppc men det är lite mer pillande än osx av förståliga skäl. Det är helt klart snabbare men att få igång saker kan bli besvärligt ibland, tänker då främst på svensk tangentbordslayout i x (i consollen kan amn lätt skriva en egen keymap men jag lyckades alldrig hitta hur man gör det i x) men även ljudet är jobigt (tipps lada ner kernell härifrån och kompilera själv http://penguinppc.org/~benh/)

Lite länkar:
http://mega.ist.utl.pt/~mmsf/ibook.html
http://penguinppc.org/~benh/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Skit i att köra Aqua och dra igång Fluxbox istället då.

Går det faktiskt att använda annan WM än Aqua? Trodde det var så integrerat i systemet.
Länk?

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JanErik
Går det faktiskt att använda annan WM än Aqua? Trodde det var så integrerat i systemet.
Länk?

Du måste använda aqua men du kan köra en annan WM på det. Eller det kanske går att starta utan aqua. Det går ju att starta osx utan grafiskt läge. Då borde det bara vara att starta darwinX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Debian finns ju för PPC, med i princip samma utbud som till x86.

Varför vill du inte ha Aqua?

kort; jag tycker inte om det
lång; jag använder helst en tabbad och tilad wm som ion eller wmi med bra tangentbordsstyrning, speciellt på en bärbar dator då den förbannade trackpaden är helt oanvändbar (imho). dessutom är aqua på tok för långsamt för en gammal ibook , den jag använder/lånar just nu (g4 1.2ghz med 512mb ram) känns lite seg i responsen. då har jag ändå försökt att slå av allt 'lull-lull' jag kan. (någon som har tips där...?)

Citat:

Sidde
Du måste använda aqua men du kan köra en annan WM på det. Eller det kanske går att starta utan aqua. Det går ju att starta osx utan grafiskt läge. Då borde det bara vara att starta darwinX.

jag testade att köra ion genom apples X11 (i fullskärmsmode). det fungerade, men macosx program öppnar ändå i aqua så det finns ingen större mening att använda det på det viset.

ps. hur får man delete (fn+backsteg) att fungera i terminalen?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Sitter här på en PowerBook G3 med ubuntu på, och jag har inte stött på några problem. Det är ofantligt mycket rappare än OS X. Det är inga problem att installera program, alla är färdigkompilerade i apt (vilket debians också är och antagligen ett helt gäng andra).
Jag skulle inte välja gentoo. Satt med det i några år, men så upptäckte jag att det är roligare att få programmen installerade Innan man glömt bort varför man ville installera dem över huvud taget, jämfört med tvärt om

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk

det enda jag har kört på ppc är gentoo, men det trtivdes jag riktigt bra med måste jag säga
(dock på en burk som var för klen för att köra OS X)

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Jag testade att slänga in Ubuntu på min iBook, det funkade fint att få i gång och det mesta lirade på engång, men batteritiden blev sämre än med OS X.

Jag ber om ursäkt till alla att jag gör så här, men skulle du kunna Pm:a mig Nillon? Du hjälpte mig med mac för ett tag sedan och jag skulle behöva fråga dig lite saker, din inkorg var full...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

En fråga: Hur bra stöd finns det för Emacs i OS X?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Sitter här på en PowerBook G3 med ubuntu på, och jag har inte stött på några problem. Det är ofantligt mycket rappare än OS X. Det är inga problem att installera program, alla är färdigkompilerade i apt (vilket debians också är och antagligen ett helt gäng andra).
Jag skulle inte välja gentoo. Satt med det i några år, men så upptäckte jag att det är roligare att få programmen installerade Innan man glömt bort varför man ville installera dem över huvud taget, jämfört med tvärt om

är paketen i tex debian kompilerade med stöd för altivec ossånt?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!