Permalänk
Medlem

Larm till hus

Hejsan alla glada människor.

Det är så här att husen där jag bor (en liten "byaktig" sak) har börjat drabbats av inbrott på senaste tiden.De som utför inbrott är moppepojkar som vi säger. De snor bara kontanter och mobiler osv. med andra ord inte dator TV eller annan dyr utrustning(så länge de inte får med det på en moppe).Allt detta börjar oroa mig ganska mkt då mors hus ligger väldigt illa till :S

Nu tänkte jag kolla om det är nån som har en bra idé på någon form av larm man kan bygga själv.dvs nån form av magneter på fönstrena på nedervåningen. och en siren(akta stavning.iaf en sån som låter weeeeewoooooweeeewooooo. ) på taket.

Huset har 5 fönster och 2 dörrar.alla dessa ska vara "larmade".Men det behöver inte vara nån koddosa eller liknande för att slå av det. bara en knapp som man gömmer nånstanns.Men så det hörs när nån går in. Sen kan man ju sätta upp en larmatrapp som föreställer en koddosa på dörren.

så om nån nu har nån smartig idé så kan ni väl skriva ner den.

tack & hej

Permalänk

sätt upp en skylt på dörren där det står "larmat av securitäs"

Permalänk
Medlem

Kolla classe, har mycket larmgrejjer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lal_le(swe)
sätt upp en skylt på dörren där det står "larmat av securitäs"

har en sån skylt. men tycker de skulle vara skoj o bygga själv:P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Kolla classe, har mycket larmgrejjer.

hehe.. ja de ska ja göra.. men de ska vara billigt och behövas bygga lite själv

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

hahaha, ja, en blomma ska du inte ha som larm iaf. (syréen)
en siren kan du enkelt ansluta mellan två magnet- eller IR-givare. med lite fulelektronik emellan. :E
dock så är det ju inte roligt. vad som dock är kul är att ansluta ett bilbatteri till samma givare, och sedan dra tåtarna till alla handtag och lister i huset.
ett par kW kortis får vem som helst att kuta därifrån

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske kan ge dem pollen-allergi?

Mer seriöst: bästa larmet:

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

hehe.. okay okay.. kanske lite skillnad på en siren och syréen men vafna det är morgon ^^,

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Mer seriöst: bästa larmet:
http://gladstone.uoregon.edu/~wbackner/cis110/A8/germanshephe... [/B]

hehe.. jo klart det bästa larmet. dock så dog vårat larm för nått år sedan :S

Permalänk
Medlem

Borde gå att seriekoppla dessa i en slinga och använda en brytare.
De låter så in i h&%&#¤e högt.

5-pack 99:- på Rusta.

Permalänk
Medlem

farsan köpte ett såntdär "bygg ditt egna larm"-kit för några år sedan.. stort sett allt i lösa delar, löda kretskortet själv och så. tror inte det var så dyrt.

men vi har varjefall rörelsevakt inne + magnetlås på dörrarna.
snart så kommer garaget + fönster också vara larmade.

inte haft nåt inbrott än, men lika bra att fixat larm.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ¤Reason¤
farsan köpte ett såntdär "bygg ditt egna larm"-kit för några år sedan.. stort sett allt i lösa delar, löda kretskortet själv och så. tror inte det var så dyrt.

men vi har varjefall rörelsevakt inne + magnetlås på dörrarna.
snart så kommer garaget + fönster också vara larmade.

inte haft nåt inbrott än, men lika bra att fixat larm.

vart har ni köpt det där larmet då?och hur mkt kostade det? funderar på att köpa något liknande som SUMITOMO visar. och sen koppla ihop alla så att om en går av så börjar alla tjuta.sen bara en brytare nånstanns.

Permalänk
Medlem

Jag hade föreslagit en sådan här:

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordnoxx
vart har ni köpt det där larmet då?och hur mkt kostade det? funderar på att köpa något liknande som SUMITOMO visar. och sen koppla ihop alla så att om en går av så börjar alla tjuta.sen bara en brytare nånstanns.

hm.. tror farsan köpte den från ELFA eller om det var Micro Kit i västerås..fast det var några år sen som sagt.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag hade föreslagit en sådan här:

http://aliens.humlak.cz/aliens/Aliens_papirove_modely/wip/pic...

är den ifrån Robocop eller vad han hette? känner igen den

Permalänk
Medlem

En sån här på dörren kanske?

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem

En sånhär kanske...?

Övervakningskamera "Dummy" Lura tjuven! Ser ut som en riktig kamera. Lämplig att använda vid entreer, parkeringar m.m. Storlek 240x115x65 mm
Prod. nummer: 32-2444
pris: 195,0 kr

Permalänk

Gör så här:
Tag 1st hagelbössa och fäst på en stol, med mynningen vänd mot dörr/fönster och riktad i brösthöjd. Knyt ett snöre på dörr/fönsterhandtaget och dra snöret via trissor till baksidan av geväret. Knyt fast andra änden på avtryckaren. Invänta tjyven och sparka på aset när det ligger sårat på tröskeln på morgonen när du ska ut å hämta tidningen.

En mer harmlös (och tråkig) variant är att göra sina toalettbesök i en 10-liters hink i en vecka. Ställ sedan hinken på kanten av en hylla ovanför dörren och dra ett snöre.....

Eller kör på båda.

Gamla goda knep funkar alltid.

OBS! Inget för personer med dåligt minne, som inte gillar att bli pepprad och kräla döende i avföring.

SERIÖST alltså! Tjyvar förtjänar att döden dö!

Hela grejen med alarm som bara låter och är menade att "skrämma" tjyven tycker jag är mjäkiga, dom lär sej väl inget om dom inte får känna lite smärta.

Annars kan la man sätta upp en webkamera, har för mej att de finns en speciell "övervakningsfunktion" så kameran bara spelar in om nåt rör sej. Sen när man identifierat tjyvarna så tar man reda på vart dom bor, snor deras moppar och filmar när man maler dom till spån eller nåt. Sen skickar man hem videofilmen till dom.

Aaah... nästan så jag vill att nån liten fjortismoppepojke ska göra inbrott nu ju...

EDIT: Kom på en annan bra grej: Fixa galler för dörrar och fönster som fälls ner när nån bryter sej in (med hjälp av rörelsesensor eller liknande) så att tjyvarna ej kommer ut. Sen kan dom bara sitta där å vänta på att man ska komma hem med kofoten i högsta hugg.

Jävlar, idag e ja på bra humör!

Visa signatur

Bättre en gren i granen än en gran i grenen.
Bättre en bollkalle i kanalen än en kall balle i analen.

Permalänk
Medlem

Köp en stor hund, typ en av försvarets avlagda hangarvakter, så skramlar vi till skadeståndet om du visar bilder på förövarna efteråt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snask_Ragnar
Gör så här:
Tag 1st hagelbössa och fäst på en stol, med mynningen vänd mot dörr/fönster och riktad i brösthöjd. Knyt ett snöre på dörr/fönsterhandtaget och dra snöret via trissor till baksidan av geväret. Knyt fast andra änden på avtryckaren. Invänta tjyven och sparka på aset när det ligger sårat på tröskeln på morgonen när du ska ut å hämta tidningen.

En mer harmlös (och tråkig) variant är att göra sina toalettbesök i en 10-liters hink i en vecka. Ställ sedan hinken på kanten av en hylla ovanför dörren och dra ett snöre.....

Eller kör på båda.

Gamla goda knep funkar alltid.

OBS! Inget för personer med dåligt minne, som inte gillar att bli pepprad och kräla döende i avföring.

SERIÖST alltså! Tjyvar förtjänar att döden dö!

Hela grejen med alarm som bara låter och är menade att "skrämma" tjyven tycker jag är mjäkiga, dom lär sej väl inget om dom inte får känna lite smärta.

Annars kan la man sätta upp en webkamera, har för mej att de finns en speciell "övervakningsfunktion" så kameran bara spelar in om nåt rör sej. Sen när man identifierat tjyvarna så tar man reda på vart dom bor, snor deras moppar och filmar när man maler dom till spån eller nåt. Sen skickar man hem videofilmen till dom.

Aaah... nästan så jag vill att nån liten fjortismoppepojke ska göra inbrott nu ju...

EDIT: Kom på en annan bra grej: Fixa galler för dörrar och fönster som fälls ner när nån bryter sej in (med hjälp av rörelsesensor eller liknande) så att tjyvarna ej kommer ut. Sen kan dom bara sitta där å vänta på att man ska komma hem med kofoten i högsta hugg.

Jävlar, idag e ja på bra humör!

Jag tror trådskaparen var seriös jag:P..hehe

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Köp en stor hund, typ en av försvarets avlagda hangarvakter, så skramlar vi till skadeståndet om du visar bilder på förövarna efteråt.

haha... Ne det skulle vara kul, men då får du städa upp rästerna av tjuvarna.

En sak. Du ska inte snåla på ett larm. Köp ett basic larm. Finns såna som larmar av och på då du låser lägenheten. Sen så är det magnet saker vid dörrarna och en siren inne & ute. det borde inte gå på så mycket. Om ni sedan säljer huset så får ni det lättare sålt och ni slipper ha moppe pojkar i huset...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Helt seriöst. Bästa sättet att skydda sig är bra och godkänd låsning på fönster å dörrar. Larm, tja den som vet vad han vill skiter totalt i larm.
Bor man på mindre ort och har larmet kopplat till ett bolag så är det som att betala för att någon kommer ut och spikar igen skadan.
För att ett larm skall vara effektivt så behöver vakten va på plats inom 5 min. Annars kan det kvitta.
Och jag kan lova att det lär ta minst 30 min innan en vakt dyker upp.

Så larm, nja. Lägg pengar på att göra det svårare att ta sig in.
Amatörtjuvarna väljer nästan alltid lättaste stället.

Ta det från en som åker och fixar efter inbrott.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Helt seriöst. Bästa sättet att skydda sig är bra och godkänd låsning på fönster å dörrar. Larm, tja den som vet vad han vill skiter totalt i larm.
Bor man på mindre ort och har larmet kopplat till ett bolag så är det som att betala för att någon kommer ut och spikar igen skadan.
För att ett larm skall vara effektivt så behöver vakten va på plats inom 5 min. Annars kan det kvitta.
Och jag kan lova att det lär ta minst 30 min innan en vakt dyker upp.

Så larm, nja. Lägg pengar på att göra det svårare att ta sig in.
Amatörtjuvarna väljer nästan alltid lättaste stället.

Ta det från en som åker och fixar efter inbrott.

Håller med. Bra lås. Sen så räcker ett basic larm som bara låter men är godkänt bra. Då får man mindre självrisk om man har inbrott om jag minns rätt. Kan ngn rätta mig om jag har fel?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Men det är såhär. många här ute har securitas. och de tar sina minuter (timmar?) innan de kommer. men det jag är ute efter är något som låter så att de ska bli avskräckta.tror inte någon stannar i ett hus som tjuter som fan när de finns grannar på 30 meters håll.

tror ni dem blir avskräckta av några securitas lappar och en fake koddosa som blinkar?

Permalänk
Medlem

I de fall man får en lägre självrisk så krävs det att larmet är godkänt enligt RUS-reglerna samt är installerat av en RUS-godkänd firma