trasig processor :( finns d nått att göra?

Permalänk
Medlem

trasig processor :( finns d nått att göra?

hej! Jag byggde ihop en dator med en
AMD Athlon 64 FX-55 2.6GHz Socket 939, 1MB, BOXED processor (den var rätt dyr) ...min kompis sa till mejj att jag skulle clocka upp den mer fast d inte behövdes så jag gjorde inte det....men när jag åt så clocka han min processor och när jag komm tillbaka från maten så va processorn pajj! finns det nått att göra?elle måste ja köpa ny? processorn kostade närmare 8000kr så d e mycke pengar om ja ska köpa en ny...

Permalänk

du ska inte köpa en ny om det är som du säger, det är din kompis. sen undrar jag hur man dödar en prolle utan att extrem volta den

Permalänk
Medlem

Säker på att den är trasig? En processor går inte sönder i första taget bara för att man överklockar. Om datorn inte startar, prova att resetta bios genom att ta ut batteriet eller ev ladda ur en kondensator.

Permalänk
Medlem

oki...tack fö hjälpen...ska testa sen

Permalänk
Medlem

Taskigt..

Permalänk
Medlem

mmh... han sa även att d hade blivit fel när han clockat ohan hade kopplat bort processorn...o man vet alldrig va han har gjort där inne...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaDmA
mmh... han sa även att d hade blivit fel när han clockat ohan hade kopplat bort processorn...o man vet alldrig va han har gjort där inne...

Kopplat bort processorn!? Vet den här killen vad han sysslar med, eller har han bara suttit och lallat med en processor för 8000kr? Som sagt tidigare så är det rätt tveksamt att man kan förstöra processorn när man klockar utan att höja spänningen en massa också. Kan du inte få ur kompisen mer i detalj vad han gjort med datorn?

Förövrigt är hela historien lätt motbjudande. Jävligt bra kompis du har där. Hoppas han skäms rejält i alla fall.

Permalänk

Re: trasig processor :( finns d nått att göra?

Kompis?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaDmA
hej! Jag byggde ihop en dator med en
AMD Athlon 64 FX-55 2.6GHz Socket 939, 1MB, BOXED processor (den var rätt dyr) ...min kompis sa till mejj att jag skulle clocka upp den mer fast d inte behövdes så jag gjorde inte det....men när jag åt så clocka han min processor och när jag komm tillbaka från maten så va processorn pajj! finns det nått att göra?elle måste ja köpa ny? processorn kostade närmare 8000kr så d e mycke pengar om ja ska köpa en ny...

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk

*you break it - you buy it* gäller även kompisar när det inte är helt oförutsedda olyckor

edit: givetvis är det bättre om han förklarar vad han gjorde, och om ni lyckas få igång datorn igen
jag känner ingen som skulle kunna hosta upp 8papp med kort varsel för ett extra processorköp

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

kräv honom på pengar ... ta lite extra med för sveda och värk .... ca: 20 000:- är nog rätt

Permalänk
Medlem

Vafan! Begär pengar av honom för h*vete!

Permalänk
Avstängd

Han ska betala, om du har sagt nej s är det ju nej, annars gå hem till han å ta hans burk å koppla in hemma hos dig tills du fått pengarna!!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

fan va taskigt, men gör som spaic säger så går det nog fint annars så begär du pengar av han.

Visa signatur

# MSI MAG Forge 100M Temp Chassi # MSI MAG 650W 80 Plus # MSI MPG B550 GAMING PLUS # AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz # Be Quiet Pure Rock 2 FX ARGB # Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3200 (2X8GB) # PowerColor Fighter AMD Radeon RX 6650 XT 8GB GDDR6 # WD BLACK SN770 1TB SSD PCIe Gen4 NVMe # AOC 24" LED IPS 165HZ #

Permalänk
Medlem

Säker på att du inte skriver i kompis form, fast det är du som har sabbat den?
asså jag vill inte påstå det, men bara undrar inget att skämmas för om man själv klantat sig..
men om det är som du säger att det är din "kompis????" som pajat den, vad e det svåra, han får väl köpa dig en ny.. om han inte har dena strunt summa kontant får han väl ta ett litet lån med avbetalning svårare är det inte.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Som sagt, om du inte får den o fungera: Kräv idioten på pengar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju gått hem med en slägga till kompisen och slått sönder hans dator och sagt "Nu är vi kvitt!"

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Är du 100% säker på att det än sönder? Jag skulle tro att ni klockat den för högt och att datorn inte starta pga det. Rensa CMOS.
Kan du inte berätta allt som hände?

Visa signatur

Dance like a butterfly and sting like a bee.

Permalänk

Nilthon, LOL, fan vad bra ditt inlägg ser ut tillsammans med din sign:

Citat:

Jag skulle ju gått hem med en slägga till kompisen och slått sönder hans dator och sagt "Nu är vi kvitt!"

__________________
Always look on the bright side of life !

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky1
Har du otur så har det gått så här... http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=859610#post8...

J*klar, det var inte lite bränd den hade blivit. Man tycker det borde finnas nån funktion i moderkortet som stänger av strömmen om nått börjar gå sådär galet.