Permalänk
Inaktiv

100mbit går i 10mbit

Tjo.

Jag har en 100 mbits router(D-Link 804) och två datorer med nätverkskort som är 10/100 mbit. Men ändå så kommer inte speeden över cirka 1200 kb/sek.

Det har gått skitsnabbt innan och nu på sistone när jag förde över flera gb så märkte jag att det tog extremt långtid. Det var därför jag kollade upp och märkte att det inte gick i full speed.

Vad är felet? :/

Permalänk
Medlem

Indikerar routern och infon om nätverksanslutningen att det är 100Mbit också?

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Om du överskridit gränsen för hur mkt du får tanka sänker vissa leverantörer hastigheten till 10mbit istället. I så fall bör det återställas vid månadsskiftet.

EDIT: Får ta läslektioner... såg inte att du bara snackade om routern.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat satt nätverkskortet till 10mbit?

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaWeN
Indikerar routern och infon om nätverksanslutningen att det är 100Mbit också?

Yes det gör dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
Du har inte råkat satt nätverkskortet till 10mbit?

Hmm hur kollar jag det? Är det Medietyp som du menar så står den på automatiskt på båda. Har även prövat att ställa båda till 100mbit.

Permalänk
Medlem

Re: 100mbit går i 10mbit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zolidznake
Tjo.

Jag har en 100 mbits router(D-Link 804) och två datorer med nätverkskort som är 10/100 mbit. Men ändå så kommer inte speeden över cirka 1200 kb/sek.

Det har gått skitsnabbt innan och nu på sistone när jag förde över flera gb så märkte jag att det tog extremt långtid. Det var därför jag kollade upp och märkte att det inte gick i full speed.

Vad är felet? :/

Den modellen har väl 10 Mb wan port?

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Nixus: Det är dator till dator han snackar om ju.. inte WAN -> LAN eller LAN -> WAN utan LAN -> LAN

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

jag har haft samma problem med samma router. har även haft problem med att internet lägger av titt som tätt. brukar oftast bootas med att uppdatera firmware:n/flasha skiten.
mycket trevligt att d-link har valt att ta bort supportstödet för just denna routern också.
feels great

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: 100mbit går i 10mbit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nixus
Den modellen har väl 10 Mb wan port?

Nej den är på 100 har jag för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlan
jag har haft samma problem med samma router. har även haft problem med att internet lägger av titt som tätt. brukar oftast bootas med att uppdatera firmware:n/flasha skiten.
mycket trevligt att d-link har valt att ta bort supportstödet för just denna routern också.
feels great

Internet problemet har jag inte, men när jag försökte uppdatera firmwire en gång så hittade jag inte ens knappen för att göra det. Manualen som jag följde stämde inte alls överens med min router-meny. :/