Hur lång tid för Debian net-install på 4mbits lina?

Permalänk
Medlem

Hur lång tid för Debian net-install på 4mbits lina?

Ja titeln säger ju allt Har förstått att Ubuntu på något sätt kan köra net-install också. Kan man dra ubuntu utan att få med gnome då? Gillar ubuntus install bättre än debians nämligen.

Gör INTE detta till en flame-war tråd om ubuntu vs. debian. Tackar.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

20-30min, kanske. Lägg sedan till några timmar för att installera alla program och konfigurera allt som du vill ha det. Personligen gör jag nog en komplett fungerande install på 1½h.

Och ja, man kan välja att göra en gnome-lös install med Ubuntu, men jag rekommenderar ändå att du kör Debian istället pga det finns fler paket till Debian och det tenderar att uppkomma strul om man använder Debian-paket till Ubuntu.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

det tar inte alls så läng tid bara å installera bas systemet startaom och sen när du har loggat in i ditt nya system så installerar du bara dte du vill och även konftar

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen
20-30min, kanske. Lägg sedan till några timmar för att installera alla program och konfigurera allt som du vill ha det. Personligen gör jag nog en komplett fungerande install på 1½h.

Och ja, man kan välja att göra en gnome-lös install med Ubuntu, men jag rekommenderar ändå att du kör Debian istället pga det finns fler paket till Debian och det tenderar att uppkomma strul om man använder Debian-paket till Ubuntu.

Okej, hur mycket är det den tar ner egentligen? Kan man sen köra typ något universiellt update kommando så att man får allt det nya, har för mig att jag hört om ett sådant. Kan man välja under installationenens gång vad man ska ta ner, eller drar den bara ett bassytem som man sen måste bygga på själv? Vad kommer med i bassystemet?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

du får precis det de låter som ett bassystem. Så att du kan göra basic grejer. men du har ju inga programvaror på den. jo du använder dig av /etc/apt/sources.list där alla dina källor finns. du uppdaterar databasen för källorna med apt-get update och hämtar det senaster med apt-get dist-upgrade.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk

Alternativt kan du apt-get:a synaptic och sedan använda det för att installera paket via apt. Det är ett litet grafiskt program(?) som du kan söka, installera, ta bort och uppdatera paket i.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige
<--- Doryserver!

Permalänk
Medlem

Har tittat runt på debian.com nu och fattar inte riktigt vad det är jag ska ta ner. Hittade tre olika mini-cd:s. Vilken ska man ta? Hur är det med nätverkskort och sånt, måste jag ställa in det själv? Jag kommer troligen köra det över trådlöst (Internet-->router-->wlan till min datorn), hur funkar det? Kan möjligen köra det som Internet--->router--->wlan till annan dator--->trådbundet till min. Är det lättare? Mitt trådlösa kort är ett netgear g311t om jag inte missminner mig, har läst att det ska kunna fungera under linux men jag är inte säker.

Är inte Synaptic en front-end?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Trådlöst bör inte vara något problem. Mitt kort hittar den iaf direkt och så får man fylla i krypteringsnyckeln under instalationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Okej, hur mycket är det den tar ner egentligen? Kan man sen köra typ något universiellt update kommando så att man får allt det nya, har för mig att jag hört om ett sådant. Kan man välja under installationenens gång vad man ska ta ner, eller drar den bara ett bassytem som man sen måste bygga på själv? Vad kommer med i bassystemet?

Allt nytt:

(som root) apt-get update;apt-get dist-upgrade

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Har tittat runt på debian.com nu och fattar inte riktigt vad det är jag ska ta ner. Hittade tre olika mini-cd:s. Vilken ska man ta? Hur är det med nätverkskort och sånt, måste jag ställa in det själv? Jag kommer troligen köra det över trådlöst (Internet-->router-->wlan till min datorn), hur funkar det? Kan möjligen köra det som Internet--->router--->wlan till annan dator--->trådbundet till min. Är det lättare? Mitt trådlösa kort är ett netgear g311t om jag inte missminner mig, har läst att det ska kunna fungera under linux men jag är inte säker.

Är inte Synaptic en front-end?

http://www.debian.org/devel/debian-installer/
kör du i386?
http://cdimage.debian.org/pub/cdimage-testing/sarge_d-i/i386/...
finns nog om du letar på ftp.debian.org

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalworker
http://www.debian.org/devel/debian-installer/
kör du i386?
http://cdimage.debian.org/pub/cdimage-testing/sarge_d-i/i386/...
finns nog om du letar på ftp.debian.org

Jupp är nog den jag ska ha, ska köras på en P4 så det ska nog fungera, tackar

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |