Optimerade spel? Era åsikter!

Permalänk
Medlem

Optimerade spel? Era åsikter!

Hej!

Tänkte att vi kunde disskutera lite hur väl optimerade vissa spel är. Jag måste säga att Flat Out är lugnt det som känns mest optimerat. Väldigt snabba laddningstider, väldigt fin grafik, bra fysikmotor, flyter på som fan. Har ett 6600GT, kör spelet i 1280*1024, allt på high, 16x ANISO och 4x AA och har till 95% 75 FPS (har VSYNC på så den lär vara över 75 ofta också.) Det är vad jag kallar bra prestanda. Några spel som ni kan komma på?

Permalänk
Medlem

Half Life 2. Känns verkligen som att det fungerar på vilken maskin som helst.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Håller med dig där, flatout flyter på väldigt vackert. Jag får väl säga Far Cry som flyter på otroligt bra fast det är så fet grafik.

Visa signatur

infowars - prisonplanet

Permalänk

Doom 3 måste jag säga flyter på utmärkt bra i fårhållande till grafiken som man säger så:)
UT04 är också väldigt bra optimerat.

Men jag blev väldigt besviken på NFSU2, ingen märkbar skillnad från 1:an, samtidigt som det kräver snuskigt mycket.

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Half Life 2. Känns verkligen som att det fungerar på vilken maskin som helst.

Fast laddningstiderna är jobbiga.

Live for Speed är bra, iofs kanske inte den vackraste grafiken men det har knappt inga laddningstider och fungerar på väldigt många datorer. Spelade det på en celeron 700 med integrerat grafikkort i skolan en gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cane-force
Doom 3 måste jag säga flyter på utmärkt bra i fårhållande till grafiken som man säger så:)
UT04 är också väldigt bra optimerat.

Men jag blev väldigt besviken på NFSU2, ingen märkbar skillnad från 1:an, samtidigt som det kräver snuskigt mycket.

Japp UT2004 känns snabbt också, flyter på som smör

Permalänk
Medlem

Legacy of Kain - Soul Reaver 2
Kommer ni ihåg när det kom ut? Laddade en gång och aldrig mer. Och detta till PS2 och PC!

Doom3 och Quake3 är båda väloptimerade. Likaså RTCW. Det är ju Id vi talar om.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Håller med om Flat Out, hade visserligen inte någon AA/AF på men satan vad smidigt det flöt trots 1 miljon saker som flög runt i luften samtidigt. Lätt det mest optimerade spel jag spelat...

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
...Quake3 [] Det är ju Id vi talar om.

Ja för satan, om jag inte minns fel flöt den lille rackaren på mitt gamla voodoo2.

Permalänk
Medlem

Haha.. på tal om optimerade spel.. Delta Force 2 är JÄTTE optimerat..

*Väldigt mycket ironi i detta inlägg

Visa signatur

** Intel Core 2 Duo @ 3Ghz ** 4Gb DDR2 @ 800Mhz ** Geforce 8800GTX 768mb **

Permalänk
Medlem

World Of WarCraft!

Kan flyga igenom hela världen utan laddnings tider.. (förutom instancer, byta ö)

mycket fint

Permalänk

Painkiller. Mycket snygg grafik och mycket aktivitet i omgivningen. Lirade det på min gamla dator på max grafik utan problem (P4 2.8, 512RAM, 9800Pro). Ett väldigt stort antal hyffsat detaljerade fiender kan ritas upp på skärmen utan problem, samtidigt som man oftast är i stora miljöer med härlig view-distance.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Max Payne 2 var oerhört optimerat om jag minns rätt, flöt perfekt på min gamla TB 1.4 GHz trots fin grafik och avancerad fysik.

HL2 känns även det bra optimerat, om man bortser från problemen med ljudstuttering och annat som fanns i början.

downup: WoW är allt annat än optimerat. Framför allt så drar det ner hela masinens prestanda. Om vi jämför med ett annat MMO, EVE, så drar de båda ungefär lika mycket ram och belastar CPU:n lika mycket. Men med EVE i window mode kan jag surfa och göra allt annat perfekt, WoW bara kör över allt annat och gör andra applikationer som körs enormt långsamma. Dessutom fungerar inte WoW speciellt bara när många spelare finns på samma plats, och systemet för att ladda in saker i minnet är inget vidare. Precis i närheten av eventuella spelare laddas de in, och om man dyker in i en stor folkhop kommer alltså allt laddas precis när man gör det istället för t.ex. i förväg och stegvis vilket skulle göra det hela mer smooth. Dessutom skalar det alldeles för dåligt på långsammare hårdvara.
Däremot är det ett väldigt roligt spel men "optimerat" skulle jag aldrig kalla det

Visa signatur

hmm

Permalänk
Avstängd

Gothic 2

ehh...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Tetris är ju inte dåligt...

Permalänk
Medlem

Konstigt att Css inte e lika optimerat som Hl2! Ja lirar hl2 utan problem! Datan har inga problem me stora fajter eller liknande! Men i css kan de lagga fett när man är 4 pers i en eld strid typ!

Visa signatur

Shadyrecords & Aftermath

Permalänk

Håller med om att Hl2 flyter på riktigt bra.

Visa signatur

|MacBook 1.83 | 60 gb | 1024 ram| iPod Shuffle G2 | Iphone
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur.

Permalänk
Medlem

Far Cry, lätt
Att det otroliga next-gen spelet funkade hyfsat bra på en P3 med GF4 är helt otroligt.
Där har vi bland den grymmaste grafiken vi hittils sett i ett spel, blandat med otrolig AI och otrolig view-distance och öppet gameplay.

Jämför med tex Morrowind som är minst lika krävande (gör ju dock inget om ett sånt spel hackar men ändå).

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Duke Nukem 3d, går skitbra med min tokgamla hemma dator på 333 mhz:are..........???

Visa signatur

| Corsair Carbide 300R Midi Tower | MSI B75MA 1155 | Intel Core i7 3770-3.4GHZ | MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB | Kingston DDR3 HyperX 1600mhz 16GB| WD Black 1TB SATA 3.0 | Cooler Master 650W PSU | Logitech G500 | Windows 10 64-bits.

Permalänk
Medlem

ut2k4 är utan tvekan det mest optimerade jag har spelat. flyter ju hur bra som helst med vilken taskig hårdvara man än kastar på det samtidigt som det är riktigt riktigt snyggt.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle vilja instämma med trådskaparen om att Flat Out är mycket bra optimerat!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Descent 3: Sol ascent, synd att det bara fungerar med voodo 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snoddas87
Duke Nukem 3d, går skitbra med min tokgamla hemma dator på 333 mhz:are..........???

Kanske är bra optimerat men det flytter även på min gamla 166. Finns det något gammalt spel igentligen som inte laddar snabbt.

HL fungerade även på den, fast det inte fanns 3D kort på den.

Visa signatur

I been away since 1945

Corsair TX 650W | ASRock P67 Extreme 4 | Intel Core i5 2500K 3,3GHZ | Corsair 2x4GB DDR3 | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB | Corsair SSD Force Series 60GB

Permalänk
Medlem

Halo är riktigt bra optimerat.

Permalänk
Avstängd

Afrokam : Till xbox ja, men absolut inte till PC.

Men HL2 är riktigt bra optimerat kan lira det smärtfritt på en

AMD 1,3GHz, 768DDR, 60GB, GeForce 2 GTS 32MB!

Upplösning 800x600

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

Quake 3 absolut!
Flöt hur bra som helst på min gamla TNT1 p-pro200mhz

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

får väl säga DOom3 blev riktigt förvånad att det gick så bra att köra medium i 800x600 när det kom. FInns massor andra spel också men doom3 kom jag att tänka på först.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Doom3 och Quake3 är båda väloptimerade. Likaså RTCW. Det är ju Id vi talar om.

Deras nätverkskod var inte fy skam den heller vill jag minas. Har för mig at jag lirade lite q3 hos en kompis på ett 56k modem utan större problem.

Permalänk
Medlem

UT2004 funkar så extremt bra.
Sen finns det ju en massa spel till, men jag kommer inte på så mycket.
Jo, SC PT funkade bra på min dator. Allting på snyggaste. Dock så kruppade det på sista banan. Jag fick wallhack. Men fram tills det så funkade det jävligt bra.

Permalänk
Medlem

Om vi inte bara pratar PC så tycker jag att God of War är grymt optimerat. Inga laddningstider och sjukt snyggt på en så "gammal" konsoll som PS2.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.