Permalänk
Medlem

Hur tyst är tyst?

Jag vet att vi alla har väldigt olika referensramar när det gäller vad som är en tyst dator. Dessutom tenderar man att flytta sina egna ramar och krav över tiden När jag köpte min första Zalman 7000B-cu så var den ju ohörbar i silentläge... Nu är det den bullrigaste delen i flera datorer jag har igång hemma

Men om du sitter vid din på olika sätt ljuddämpade dator en tyst natt och sen stänger av den, känner du då "aaahhhh... nu blev det lite tystare, va skönt ändå" så är ju datorn inte helt ljudlös iaf.

Permalänk

Tja, min tinnitus kompenserar det lilla oljud datorn för.
Inte mycket med andra ord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaka the great
Tja, min tinnitus kompenserar det lilla oljud datorn för.
Inte mycket med andra ord.

F*n va trist med tinnitus
Jag är extremt glad att jag sluppit det (jag var DJ i många många år).

Permalänk

*stänga av? vad är det?*

för den som jag sitter på nu gäller: "Stängde jag av datorn verkligen? Ja titta, lampan lyser inte längre"
för alla mina andra: "Aaahhhh.... det blev ännu lite tystare, va skönt ändå"

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Sötast

bros på vilket varv laptopen ligger på när jag stänger den

Permalänk

En dator är tyst sålänge man inte hör något irriterande ljud från den, som tex hårddiskar och små fläktar. Det vanliga lågfrekventa susandet av fläktar stör mig inte sålänge det inte är något likt en jetmotor.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Dagens brochor har för många fläktar i dattan för att tro att den blir bättre feps i c-strick, men jag har en tyst en i stället och skjuter ändå mer hs

Visa signatur

AMD64 3000+ S939 Winchester :: 1024mb Corsair Value :: Sapphire 9600xt :: 160gb hdd

Permalänk
Medlem

1. ljudlöst = inga rörliga delar som väsnas alls (se sign)

2. tyst = någon fläkt på lågt varvtal & ev något hdd-ljud

3. inte tyst = 12v fläktar som hörs och hårdddiskar som låter

för mig är bara 1 & 2 ok

edit: ändrade lite...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Nätagget i Sonatan går tyvärr upp i varv och låter en del när den fått vara igång en stund, men om jag bara jobbar en kort stund på den, hörs den knappt.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Min dator är så tyst att jag inte hör om den gått igång när jag sätter på den.
Fast sitter man vid den ett tag och det är helt tyst runt om hör man ett svagt sus. Stänger man av den blir det ännu tydligare att den varit igång.

I sig är det inte så häftiga prylar i den men jag har lyckats rätt bra med det som funnits att tillgå. Hårddisken är en på 5400-rpm och processorkylaren är modifierad till att ta en 8 cm-fläkt och den körs i 7volt. Grafikkortet, ett Geforce 2 Ti (tror det är samma som GTS eller aningen snabbare), kyls av en ditmonterad, och modifierad, processorkylfläns. En 8cm-fläkt på 7volt sätter lite fart på luften vid grafikkortet genom att suga ut bak i datorn. Nätaggregatet är ett FSP med en tyst 12cm-fläkt.
Vet inte riktigt vilken del som låter mest.

Temperaturen efter några timmars användande är c:a 45 grader C på processorn (P4 1,5ghz), 30 grader C på nordbryggan och 30 grader C på hårddisken.

EDIT: UndCon blev riktigt sugen på att bygga en helt ljudlös dator

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

84 pers som röstat på 10 timmar och precis lika ?

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Min dator står inne på vinden (en vägg emellan burken och monitor, tb, mus) så det är jämt och ständigt knäpptyst. Om man inte öppnar dörren till vinden då. Då låter det som ett tröskverk därinne :D.

Vote: "Stängde jag av datorn verkligen? Ja titta, lampan lyser inte längre"

Visa signatur

Damn! Those alien bastards are gonna pay for ruining my ride.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erkaa^
84 pers som röstat på 10 timmar och precis lika ?

hehe..
ställningen är 59-59 inför andra halvlek...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Måste tilläga att min dator inte är tyst men om jag ställer den brevid någon annan av minna datorer så hörs det inte o man stänger av/startar den.

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Haha, 63-64 än så länge,

Permalänk
Medlem

Tyst är för mig: Min server kyld med en 12dB-papst på 7V och en 5400rpm Cuda IV.
Min mainburk som kyls av 2x120mm 18dB papst anser jag inte som "tyst", men fortfarande med en låg ljudnivå jämfört med många andra datorer.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Min burk är tyvärr långt ifrån tyst med sin sju inte alltför tysta diskar (vissa av dem i vart fall). Såhär när temperaturen ute stiger stiger ju även tempen inne varvid man måste dra upp farten på fläktarna lite också, så just nu väsnas den rätt bra.
En tyst dator för mig är tyst... Mycket tyst.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

tyst är när man inte hör något annat än suset i öronen

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Jämnt som attan - 95 vs 91 just nu

Permalänk
Medlem

På engelska tycks man skilja på quiet och silent. Vi kanske borde använda begreppen tyst respektive ljudlös.

Permalänk
Medlem

min flickvän: "vem pratar du med?"
jag: "du måste prata högre! jag hör dig inte för datorn låter så jävligt"

ungefär så mycket låter min dator :\

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

99 vs 101.. :D,
min föredetta dator fick jag lov att kolla på den blåa fläkten på sidan om datorn va på eller inte, så när det va ljust i rummet fatta man nästan inte att datorn va på

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Min är väl, hm, medel tyst :), 2x120mm adda 16dba, dock så varvar en av dem fullt då ja inte vet hur jag ska få ner hastigheten på den, vill ha den i 700rpm som den andra :(, sen har jag silent boost kylare samt zalman och tagan agg.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Stänger aldrig av datorn, så jag vet inte.

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem

Min låter som ett jetplan så för mig gäller "Aaahhhh.... äntligen tyst på f-nskapet"

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joule
På engelska tycks man skilja på quiet och silent. Vi kanske borde använda begreppen tyst respektive ljudlös.

Mycket bra ide tycker jag!

Permalänk
Medlem

Mac Mini sätter ganska bra riktlinje för "tyst".

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Hedersmedlem

1... Men jag tycker inte att min är tyst. Jag skulle kunna få den tystare, men jag kör trots allt 20% överklockat och ligger på 46C full load så jag är nöjd såhär. Kör ingen fläkt på 12 volt för övrigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

JAg hör ner till ca 6-7DB så för mig finns det bara en variant av tyst dator. De helt utan rörliga delar. Ps bildskärmar utan högtaler låter också, tyvärr Ds

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Det blev väldigt jämnt