Nintendo, tvspelsvärldens kungar!

Permalänk
Medlem

Nintendo, tvspelsvärldens kungar!

Aldrig har Nintendo varit så populära! Eller jo... kanske på 80talet under NES storhetstid.
Men om vi kollar på E3 mässan som varje år körs i USA. Inget spelbolag har nånsin varit så populärt bland allt folk som betalat in sig på mässan som Nintendo har varit alla åren.

Detta är ett kort citat från prylguiden.se och som närvarade på E3 mässan 2005:
"På Sony-sidan var det kö till ett demo av Playstation 3 (såklart). Vi fick reda på att man var tvungen att köa cirka 30-60 minuter för att få komma in.

På andra sidan, Nintendo-sidan, så var det kö till Legend of Zelda: Twilight Princess, men hör och häpna, folk fick köa över tre timmar för att kunna spela ett demo av det kommande stor-spelet. Som resultat kan vi säga att inget annat spel på mässan drog så pass mycket uppmärksamhet."

Ja ni som säger att Nintendo inte kan göra tvspel, hur kan det då komma sig att Nintendo år efter år efter år fortfarande är så populära? Jo, för dom äger tvspelsmarknaden!
Microsoft och Sony har sina Xbox och PS2, visst, tekniskt sätt är dom ju bättre, men bra tekniska specar behöver inte alltid betyda "BÄTTRE".
Personligen så ser jag fortfarande Nintendo som det enda äkta valet för tvspel.
Spelen som finns till PS2 och Xbox skulle lika gärna kunna avnjutas på datorn. Majoriteten av dessa spel är helt vanliga tråkiga spel som man får se år efter år... aldrig kommer dom med något nytt!
Bara för grafiken blir bättre behöver inte det betyda att spelen i sig är bra. Har ni glömt bort känslan?!

Jag har spelat mycket tvspel genom åren, visst det finns ett par störtsköna lir till både Playstion och Xbox, men känslan.... den där underbara känslan.... där kan bara Nintendo göra magin!
Nintendo har dominerat med sina tvspel sedan Gameboy, NES och SNES tiden, och det kommer dom fortsätta göra.
Man kan mer eller mindre säga att ur just tvspelens synvinkel är Nintendo de helas grundare. Nintendo gav tvspelen ett stort lyft genom deras kreativa nytänkade och känsla för hur tvspel ska vara och se ut.
Nintendo och Sega va det största tvspels tillverkarna när det hela drog igång på allvar men Nintendo tog ändå hem segern i människornas hjärtan.

Nintendo har inte alltid varit bäst på grafiken, men det har alltid varit bäst på SPELEN! Kanske därför dom funnits så länge och sålt så mycket, det har fokuserat sig på rätt sak. Spelet i sig, inte hur det ska se ut.
Tyvär så är samhället aldeles för ytligt idag, *suck*, så folk tittar bort så fort grafiken inte mäter upp till deras krav.

Men i slutändan så är ju det hela en smaksak. Mini principer och tankar om vad ett bra tvspel är, är ju inte detsamma som för alla andra.

Så ni som säger att Xbox är bättre än Gamecube för grafiken är bättre, eller tycker att PSP är bättre än DS för samma anledning, ojoj... ni har mycket kvar att lära er.

Avslutar med ett citat nån här på forumet hade antecknat. Detta sa en talesman för Nintendo förra året (2004) ang. deras nya konsoll Revolution:

"I could give you our technical specs, as I'd know you'd like that, but I won't for a simple reason: they really don't matter. The time when horsepower alone made all the difference is over."

Bilder från E3 2005:

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk

Bra talat.

Håller med dig. Själv har jag tröttnat på spel som kommer till PS och Xbox som
Zombie Killer 1, Zombie Killer 2, 3, 4, 5, 6 osv
.... Så stela

Bara Nintendo tar vara på zelda och mario. Och inte säljer ut dem så vilka skitföretag kan göra spel om dem.

Visa signatur

---------------------------

Permalänk

Dom väntar på spiken i kistan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimpisKompis
Bra talat.

Håller med dig. Själv har jag tröttnat på spel som kommer till PS och Xbox som
Zombie Killer 1, Zombie Killer 2, 3, 4, 5, 6 osv
.... Så stela

Bara Nintendo tar vara på zelda och mario. Och inte säljer ut dem så vilka skitföretag kan göra spel om dem.

Finns det något annat än Zelda och mario på nintendo?

Ett spel som lockade mig lite var rogue squadron, men det är typ det enda.

Visa signatur

Ta inte mina inlägg som seriösa och allvarliga.

Permalänk
Medlem

Säger bara att jag gärna skulle köpa ett SNES bara för Final Fantasy, men trots att jag är född i början av 90-talet så har jag många SNES-favoriter.

Heja Nintendo.

Visa signatur

" Det är en Epademi " - Aftonbladet

Permalänk
Sötast

Tycker du har mycket kvar att lära dig, jag älskar playstation för dess spel...simple as that.. sen kan xbox å nintendo hoppa å skita, det är upp till varje person vad dom gillar.. det finns inga kungar på marknaden...

Permalänk
Medlem

Hade det varit demo på FFXII (eller nåt kändare) till ps3 så hade det varit lite större kö en gamecube.
zelda är gamecubes bästa spel och till ps3 vet du ju inte äns vad det var för spel till ps3

ser du skillnaden.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Tycker du har mycket kvar att lära dig, jag älskar playstation för dess spel...simple as that.. sen kan xbox å nintendo hoppa å skita, det är upp till varje person vad dom gillar.. det finns inga kungar på marknaden...

hehe, smaken är som baken.

EpaTant: ja SNES har mycket fina titlar! Mortal Combat, Donkey Kong Contry, FF, Super Metroid, Zelda 3 mm. är bara nåra.
Zelda 3 är dock min favorit genom tiderna!

KimpisKompis: Ja är oxå less på dagens "nyheter" och uppföljare. :/ Det är inte många spel som jag fastnar för. Kanske 1 på 10 av de ja testar till Xbox tycker jag är värt.

Det finns däremot EN lång spelserie som jag inte blivit less... ja förutom Zelda då :P, och nog för att denna slutade runt -90, men det är Megaman! Megaman 1-7 finns ju till NES och dessa är GULD!
Synd bara Megaman Zero till GBA inte kunde vara lika bra.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Jag tror inte precis att nintendo kommer försvinna från marknaden. Det är ju bara titta på DS försäljning... Jag skulle nog säga att går väldigt bra för dom. Men tyvärr är dom ju så sega ,så på det sättet förlorar dom ju kunder. Men jag hoppas verkligen att Rev bli något speciellt. Om konsolen hade varit som PS2 och Xbox hade dom ju vissat den på E3. Men den är ju inte bra en ny konsol med bättre grafik. Den kommer nog vara helt annorlunda från PS3 och Xbox, tror även dom kommer sen vilja ha några av dom saker som rev har. Kanske kommer väldigt många vilja ha den!

Visa signatur

AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor. 6.00GB RAM, 64-bit OS
AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk

Jag vet inte om jag håller med dig, jag har absolut inget emot Nintendo och deras spel, GC är konsollen som finns hemma hos mig.
Men att påstå att Nintendo äger marknaden för att kön till det nya Zelda var längre än till Sony och för att "känsla" är viktigare än grafik känns lite tunt. Nintendo är inte störst, det går inte att förnkea.
Men de är originella. De är inte lika mainstream som Sony och MS. De är udda och kommer med lustiga och nytänkande ideér.
Frågan är bara om det räcker med lustiga ideér och gamla spelserier som Zelda för att överleva.

Visa signatur

forum.leetfik.com

Permalänk
Avstängd

Re: Nintendo, tvspelsvärldens kungar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Detta är ett kort citat från prylguiden.se och som närvarade på E3 mässan 2005:
"På Sony-sidan var det kö till ett demo av Playstation 3 (såklart). Vi fick reda på att man var tvungen att köa cirka 30-60 minuter för att få komma in.

På andra sidan, Nintendo-sidan, så var det kö till Legend of Zelda: Twilight Princess, men hör och häpna, folk fick köa över tre timmar för att kunna spela ett demo av det kommande stor-spelet. Som resultat kan vi säga att inget annat spel på mässan drog så pass mycket uppmärksamhet."

Behöver knappt skriva mycket för att slå hål på bajspratet

1: fick köa i 30-60min för att Komma in... typ inte spelat utan bara för att SE.. 100-200pers kan se samtidigt

2: hela 3 tim för att SPELA DEMO... doh, eller kan 100-200pers SPELA SAMTIDIGT?

Visst det är jätte gulligt att folk kan läsa men som vanligt så är det inte många som förstår vad dom läser

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nintendo, tvspelsvärldens kungar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Behöver knappt skriva mycket för att slå hål på bajspratet

1: fick köa i 30-60min för att Komma in... typ inte spelat utan bara för att SE.. 100-200pers kan se samtidigt

2: hela 3 tim för att SPELA DEMO... doh, eller kan 100-200pers SPELA SAMTIDIGT?

Visst det är jätte gulligt att folk kan läsa men som vanligt så är det inte många som förstår vad dom läser

okej

superklasse: jag förstår hur du menar. Det är klart grafiken kan spela stor roll, ett bra spel kan kännas torrt utan bra grafik, men det är ju nu om spelet i sig kräver det. Vissa spel kräver inte bra grafik för att vara bra. För mig duger SNES grafik GOTT för spelen ska vara bra. Nya Zelda Minish Cap va superhärligt, och det va ingen monstergrafik.
I slutändan handlar ju allt om självaste spelkänslan, eller? Jag vet inte hur det är med er men jag spelar inte ett skitsnyggt spel som är skittråkigt bara det är snyggt.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Nintendo riktar sig mer in på den del av folket som tycker om gulliga små saker.

Själv tycker jag det inte verkar finnas så mycket "vuxen spel" till nintendo.
Resident evil och Metroid prime.. visst finns metal gear oxå?
Sen e de super smash brothers och mario hoppehopp spel för hela slanten.

Tex kolla på presskonferancen dom hade... ett skal av revolution utan specs eller nåt speldemo... nintendogs? tamaguchi hund?... gameboy micro som är en gameboy advance i miniformat... nåt ds spel med skumma ljudgörar prylar...

och det ska konkurera med MS och Sonys presskonferancer?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Har aldrig varigt direkt förtjust i Nintendo. När jag var en liten skit så var det i stort sätt två läger, en del spelade Nintendo och dom andra hadde C-64'or (sen fanns det några förvirade personer som hadde Sega också ) och jag var en av dom som körde med C-64'a. Nitendo var aldeles för barnsligt på nått sätt och är det fortfarande.

Permalänk
Medlem

Det är bra att Nintendo finns. Tänk vad många fattiga barn som nu har råd med en ny konsol. Dessutom är den minst dubbelt så bra som tidigare. Då blir väl alla nöjda?

Go Nintendo!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Re: Nintendo, tvspelsvärldens kungar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Microsoft och Sony har sina Xbox och PS2, visst, tekniskt sätt är dom ju bättre, men bra tekniska specar behöver inte alltid betyda "BÄTTRE".[/url]

Är verkligen Ps2 så mycket teknisk bättre än Gamecuben? Är inte Gamecuben tom snabbare?
Ang nästa generation så kommer Gamecuben bli den med sämst prestanda, men det kommer bli ett par bra spel. Kunde inte då Nintendo sälja de få spelen till de andra konsolerna? Det finns ju inget fysiskt i ps3an eller xbox360 som hindrar dem från att köra en portad Zelda version.

Många vill ha Zelda, Mario, Metroid etc, men de vill även lira några FPS och annat med schysst grafik på sin konsol. Så med Nintendo Revolution så tvingas de kosta på sin dator, eller köpa en konsol till. Likaså de som köper xbox360 eller Ps3, så tvingas de köpa en konsol enbart för att det finns ett eller ett par spel som de måste ha.
Nintendo är bra på att göra spel, och det är endast det de ska göra enligt min mening. *edit* Det är väl inte Nintendo som gör spelen utan företag inom koncernen eller något? Nå ni förstår nog vad jag menade ändå.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Läcker tanke, men omöjligt att genomföra. Bara för att de är kraftfullare, så är de inte uppbyggda på ett sätt så att de kan köra spelen från Nintendo. Klart man kan konvertera, men det kostar, och varken sony eller ms skulle frivilligt stödja sina konkurenter...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Tycker man samma sorts spel - till varje generation - är roligt och innovativt så är Nintendo säkert bra...

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Men även Sony och MS gör samma. Så det kan man inte grilla Nintendo för...

Vi vill ju ha uppföljare som är mer av samma. Dom fyller bara en efterfrågan som uppenbarligen finns där, eftersom etablerade titlar säljer bäst...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Läcker tanke, men omöjligt att genomföra. Bara för att de är kraftfullare, så är de inte uppbyggda på ett sätt så att de kan köra spelen från Nintendo. Klart man kan konvertera, men det kostar, och varken sony eller ms skulle frivilligt stödja sina konkurenter...

Porta likamed konvertera. http://wiki.fz.se/Porta
Och kostnaden skulle självklart inte MS och sony står för, utan Nintendo skulle sluta med att göra konsoler och släppa sina exklusiva spel för multiformat. Jag skulle tom kunna tänka mig att lira Zelda på datorn, hellre det än att köpa en separat konsol för bara det spelet.
Att spela Zelda på xbox360 eller Ps3, skulle bli exakt samma känsla. Nintendo kunde tom öka fpsen i spelet, och göra det lite snyggare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ja, det har du rätt i, ungefär som Sega har gjort...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Hade det varit demo på FFXII (eller nåt kändare) till ps3 så hade det varit lite större kö en gamecube.
zelda är gamecubes bästa spel och till ps3 vet du ju inte äns vad det var för spel till ps3

ser du skillnaden.

Jag var med på både releasen av FFX och Zelda WindWaker.

Jag stod utanför butiken 1 timme innan dom öppnade bara för att få vara med, och till FF serien så hade jag inte ens behövt åka dit tidigare för jag hade fått mitt exemplar iallafall. Det var dessutom inga speciella arrangemang när FFX släpptes heller.

Däremot stod jag utanför butiken (samma butik med samma ägare), när Zelda Windwaker släpptes. Jag åkte dit 1 timme i förväg och då satt folk ÖVERALLT utanför ingången o väntade på att dom skulle öppna, folk hade med sig stolar och sina gameboy advance med linkkablar och körde massa olika spel, mest zelda såklart. Sedan när klockan närmar sig 10:00 som butiken öppnar så kommer det fram en person i gröna kläder och någonting på ryggen, vad är det tänker alla? Sen ser man att det är ägaren av butiken som klätt ut sig till Link, tätt följd av Ganon och i butiken i kassan stod båda personerna som står i första affären i ocarina of time. Hela butiken är omklädd med Hyrule tema och nya stora skärmar uppsatta för demovisning av windwaker. Musik från zelda 1 till NES hördes i högtalarna också, och kö till långt utanför butiken.

Detta gällde inte bara vid våran butik utan jag snacka med polare som också köpte och det visade sig inte vara nån större skillnad.

Däremot säger jag inte att FFX suger då jag älskar båda serierna, men Zelda drar Mycket mer uppmärksamhet, av ganska självklara skäl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
folk hade med sig stolar och sina gameboy advance med linkkablar och körde massa olika spel, mest zelda såklart. Sedan när klockan närmar sig 10:00 som butiken öppnar så kommer det fram en person i gröna kläder och någonting på ryggen, vad är det tänker alla? Sen ser man att det är ägaren av butiken som klätt ut sig till Link, tätt följd av Ganon och i butiken i kassan stod båda personerna som står i första affären i ocarina of time. Hela butiken är omklädd med Hyrule tema och nya stora skärmar uppsatta för demovisning av windwaker. Musik från zelda 1 till NES hördes i högtalarna också, och kö till långt utanför butiken.

Det där lät riktigt mysigt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Det är bra att Nintendo finns. Tänk vad många fattiga barn som nu har råd med en ny konsol. Dessutom är den minst dubbelt så bra som tidigare. Då blir väl alla nöjda?

Go Nintendo!

Jaja, nu förstår jag, att jag inte fattat tidigare, det är ju status det handlar om, den som kan lägga upp den fetaste plånboken vinner.

Permalänk
Medlem

Det är oerhört många som gnäller på grafiken. är det för att det är många unga som sitter på forumet? Jag sitter på många olika forum och jag tycker att "äldre" gnäller betydligt mindre. Beror det på att vi växte upp med commandore, amiga, atari osv. ? eller är det någon som har ett bra svar på det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Jag var med på både releasen av FFX och Zelda WindWaker.

Jag stod utanför butiken 1 timme innan dom öppnade bara för att få vara med, och till FF serien så hade jag inte ens behövt åka dit tidigare för jag hade fått mitt exemplar iallafall. Det var dessutom inga speciella arrangemang när FFX släpptes heller.

Final Fantasy får inte släppas på vardagar i Japan, för ingen går till jobbet, inga går till skolan, alla köar för att köpa spelet (enligt en japansk kompis).

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jussila
Det är oerhört många som gnäller på grafiken. är det för att det är många unga som sitter på forumet? Jag sitter på många olika forum och jag tycker att "äldre" gnäller betydligt mindre. Beror det på att vi växte upp med commandore, amiga, atari osv. ? eller är det någon som har ett bra svar på det?

En klassiker, att antyda att andras uppfattning kan bero på deras ålder. Samma sak antydde playstation fanboysen när xbox och gamecuben kom, nu när ps3an kommer bli den snabbaste av dem så säger de tvärsemot. Lika så xbox fanboysen som tänker köpa en xbox360, nu helt plötsligt är inte grafiken/prestandan lika viktigt.

Min uppfattning är att beroende av spelets art, så är grafiken i spelet olika viktigt. Men bara för att vissa spel ej behöver ha så detaljerad grafik, så är det inget skäl till att grafisk systemkrävande spel skall behöva bli lidande för att konsolen är slö.
Dessutom så är det bara bra att ha stora säkerhetsmarginaler så att spelen flyter på. För övrigt så tror jag att Nintendo kommer göra Zelda etc, så systemkrävande som de bara kan på deras nästkommande konsol utan att det går slött såklart. De kan prata om att prestandan inte är allt, men de kommer allt att utnyttja den så bra som de kan ändå. Även detaljer såsom interaktiv miljö drar systemresurser.
Enda fördelen med en slörare konsol skulle vara priset, om det nu blir så mycket lägre. (pga subventionering från MS)

Om man vill se skillnad på mognad på personer i forum, så skall man se på hur mycket fanboys de är. De ska alltså erkänna brister på produkter som de tänker köpa eller äger, och inte komma med påståenden som de ändras allteftersom hur bra det passar dem. Ta vissa PS2 och Xbox fanboysen som exempel som jag nämnde, när de helt plötsligt har bytat sida ang grafikens och konsolernas prestanda betydelse. OBS vissa är inte samma sak som alla.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pepsi15
Finns det något annat än Zelda och mario på nintendo?

Ett spel som lockade mig lite var rogue squadron, men det är typ det enda.

Metriod

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Final Fantasy får inte släppas på vardagar i Japan, för ingen går till jobbet, inga går till skolan, alla köar för att köpa spelet (enligt en japansk kompis).

Jag talar av egen erfarenhet =).