Permalänk
Medlem

Fråga om modem hos comhem

Ska skaffa mig internet från comhem inom kort när jag har flyttat in i min nya lägenhet.
Tänkte att köpa mig ett begagnat modem, lite bättre priser på de än det nya från comhem.
Nu har jag dock en kompis som har ett över som han kanske ska sälja, det är ett vitt motorolamodem, han säger att comhem har sagt att det bara funkar med uppkopplingar upp till 2Mbit, men han säger att det ska funka med 8Mbit internet ändå oavsett vad comhem säger.

Någon som kan upplysa mig i om det är dumt att köpa modemet av honom eller om jag ska se om jag hittar ett nyare svart modem.

Vad är skillnaden mellan de?

Permalänk

Som tugget gick förut skulle det funka med att köra med de vita modemen efter att dessa patchas (det skulle ske automatiskt via comhem-nätet såvitt jag förstod). Annars kan du få köpa mitt svarta motorola 5100E som garanterat klarar alla comhemhastigheter för 200kr.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Satsa på det Svarta motorola-modemet. Vill du köpa en begagnad så finns det tex. att köpa/bjuda billigt på Tradera för att ta ett exempel.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Jag kör i nuläget med det vita motorola-modemet och 8mbit/s. Hade länge 10mbit/s när comhem krutade på lite extra. Allt funkar och har alltid funkat fint. Sen vet jag iofs inte hur det blir när (om) de höjer hastigheten.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så krämar ComHem fortfarande ut 10mbit till användare.

Och det ska som tidigare sagt fungera med det vita modemet.

EDIT: forskat lite nu, vissa modeller av modemet, någonting med E i slutet tror jag, funkar med vår tjänst.

Men det är inte garanterat, så köpt dig ett svart motorolamodem istället.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]