Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

HTPC, vilket operativsystem?

Permalänk
Medlem

HTPC, vilket operativsystem?

Jag har en HTPC med Windows XP pro på, men det går långsamt fast jag har "rå bantat" det.

Jag vill kunna:
Se på digital-tv (gärna MyTheatre 3.x eller likvärdig)
Se film (gärna MediaPortal eller likvärdig)
Vara uppkopplad mot internet (utan att datorn får virus o dyl)

Vilket operativsystem ska jag ha? Funderade på Win98 Se eller Win2000... Såg att någon använde win95, kan det verkligen fungera?

Permalänk
Avstängd

kör w2000 med meedio...

Visa signatur
Permalänk

kör linux ist

Permalänk
Medlem

japp kör linux

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

Kolla vilken programvara som passar dig bäst först och sen använd det OS som programvaran kräver.

Själv så kör jag Windows tyvärr. Kör TVedia med ett Xcard.
TVedia och Xcard är hur bra som helst men det kräver Windows. Med linux så kan man banta ner det ordentligt och få bl.a snabbare boot. Man slipper också ha en massa onödiga processer som bara tar cpu.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk

kolla efter moduler till xcard... bord ju finnas(moduler = linux typ drivrutiner)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeCarter
kolla efter moduler till xcard... bord ju finnas(moduler = linux typ drivrutiner)

Finns bara till Hollywood+

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd Flyttad*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

jag har kört win2000 med meedio och det har fungerat mycket väl..

Visa signatur

"Var glad över att Nintendo Game Cube inte ser ut som en stor svart verktygslåda eller en kupévärmare på högkant"

Permalänk
Medlem

windows xp media center 2005 ....kör det på min vanliga dator när jag ska kolla på films osv...funkar kanon...men man måste ju helst ha fjärrkontroll...

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Okej.. Hur är det med inloggning i linux? Och hur är det med moduler till skystar 2? Måste nästan ha MyTheatre eller Progdvb så jag undrar om win95 kan funka? eller win 98 se?...

I Annat fall så ska jag nog banta win 2000.

Permalänk
Avstängd

kör bantad xp eller 2000 spelar inge roll.. men jag tycker endå du ska kolla in meedio.. finsn så måna bra plugins till den..

Visa signatur
Permalänk

är verkligen meedio så bra?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
är verkligen meedio så bra?

är väll även en smaksak.. men bortsätt från att Meedios TV-tuner programvara inte är färdig ännu s tycker jag att den ger mest funktioner för pengarna.. specielt med tanke på att det finns massor med plugins...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
kör bantad xp eller 2000 spelar inge roll.. men jag tycker endå du ska kolla in meedio.. finsn så måna bra plugins till den..

Meedio, ok. Länk? är det ett Modifierat linux eller ett skal till windows?

Permalänk
Avstängd

skal till windows...

www.meedio.com

Visa signatur