Permalänk
Medlem

Telia snackar skit?

Har haft problem med internet länge, kopplar ner o.s.v. men det tar vi i en annan tråd...

skulle iaf testa att koppla ur routern å köra direkt från modemet (Zyxel Prestige 645-MP) till datorn...

då blir det helt fukkat, kan inte komma ut på internet längre, får konstig ipadress o.s.v.

ringer då telia, han säger att när man kopplar ur routern så måste man stänga av modemet i 20 min innan det fungerar..

Är det verkligen så??

har aldrig hört det förut och det har funkat att koppla ur routern å byta till modemet direkt förut hur många ggr som helst..

Snackar telia skit eller har dom rätt?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Telia snackar aldrig skit.

DHCP-servern låser din MAC adress i routern i 20minuter, därefter upphör lånet av IP-adressen. Sedan kan man koppla in en ny enhet med annan MAC adress och få IP och surfa.

Permalänk

Det tog 20min för dom att ändra min uppkoppling från 0.5 till 8mb. Så nja prova att göra som dom sa. Dom kan ha rätt...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

jo det funkar ju nu...men det va samma sak förut när jag körde utan router...internet gick ner å inget hjälpte, inte starta om modemet eller nånting...

då stängde jag av det i 30 min så funkade det sen..kan ha vart samma sak nu...

nåt fel är det på modemet/telia iaf, tror mest på modemet. men det kommer upp en tråd om det här senare idag..

jag länkar till den!

just nu måste jag käka

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Modemet låser mac adressen till ip-adressen på den pryl (FW, router, pc) du hade inkopplat sist i 20 min.
Så det kan ta 20 min innan det funkar om du byter pryl bakom modemet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Precis som alla andra säger så stämmer det att det låser sig i 20 minuter. Så är det hos dom flesta leverantörer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bernt
Modemet låser mac adressen till ip-adressen på den pryl (FW, router, pc) du hade inkopplat sist i 20 min.
Så det kan ta 20 min innan det funkar om du byter pryl bakom modemet.

Redan.
De var inte det jag sa tidigare i loggarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQueZZe
Redan.
De var inte det jag sa tidigare i loggarna?

Ojdå, missade det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför låser egentligen telia sig på mac adressen i 20 minuter?

Permalänk
Medlem

ReToX: Förmodligen för att man ska få tillbaka samma IP-adress efter en omstart.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk

för att dhcp förnyar ip'n var 20 minut?oO

Visa signatur

apple, wacom, adobe = love

Permalänk

Vad är det som är fel? Går internet ner helt men vissa stunder fungerar det perfekt? Så är det i vilket fall för mig, ska byta mitt modem nu och om inte det hjälper får jag prata med Telia igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vicothnic
för att dhcp förnyar ip'n var 20 minut?oO

Det e väll nicet som gör en ny förfrågan efter var 10:e minut.
Om förfrågan inte görs på 20 min så släpps lånet och en ny macadress är välkommen.
Ny mac adress innan lånet gör att DHCPN nekar den mac adressen.

Visa signatur

///STOLLEN

Permalänk
Medlem

Snabbaste sättet att slippa vänta i 20 min är att skicka en release av lånet till dhcpservern (och logga ut om det är aktuellt, vet inte om telia har kvar login...) i grunkorna brukar med release finnas med.
win
ipconfig /release
linux:
dhcpcd -k (typ)

Permalänk
Medlem

Eller avaktivera nätverket. Dra ur kabeln ur modemet. aktivera nätverket och köra in kabeln. tar 5 min för mig :S

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Förövrigt min ISP kör med att man måste rapportera sitt MAC nummer till dem sen funkar bara uppkopplingen med just det mac numret. Dom säger att det inte går få fast IP från dem men ja pga att dom bundit till ett mac nummer har man ju alltid samma så länge man inte bytar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Förövrigt min ISP kör med att man måste rapportera sitt MAC nummer till dem sen funkar bara uppkopplingen med just det mac numret. Dom säger att det inte går få fast IP från dem men ja pga att dom bundit till ett mac nummer har man ju alltid samma så länge man inte bytar

Har hört fler som har denna modell. Att man tvingas logga in en gång för att verifiera att mac-adressen tillhör rätt person.

(T.ex. på universitet eftersom deras nätverk endast är avsedda för deras studenter.)

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hkkathome
Har hört fler som har denna modell. Att man tvingas logga in en gång för att verifiera att mac-adressen tillhör rätt person.

(T.ex. på universitet eftersom deras nätverk endast är avsedda för deras studenter.)

Fast detta är för ADSL, och vi fick ringa in det :/ Dom sa det är för att dom ska hålla reda på kunderna lättare, dom har väl nån skum plattform.

Permalänk
Hedersmedlem

Telia har börjat demontera sitt Captive Portal-system (a.k.a. "inloggningssida") eftersom de antagligen spenderade 90% av sin supporttid med att ta emot gnäll om nedkoppling osv.

En DHCP-förhandling, om jag minns rätt, går till så att NIC:et begär en IP-adress, och DHCP-servern håller koll på vilken MAC-adress det är som frågar. Efter 10 minuter (iaf hos Telia) frågar kortet om det får fortsätta köra på samma IP, normalt sett säger DHCP-servern OK till detta. Om kortet undviker att fråga (t.ex. om datorn är avstängd) släpp IP-adressen fri efter sammanlagt 20 min.

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med internet som kopplas ner lite då och då (allt mellan var femte minut till någon gång om dagen).

Kör Telia ADSL. Mitt fel var dock definitivt routern. En billig DI-514 som troligen blev för varm. Idag använder jag en gammal dator som router och min gamla router som switch. Fungerar utmärkt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Eller avaktivera nätverket. Dra ur kabeln ur modemet. aktivera nätverket och köra in kabeln. tar 5 min för mig :S

Får knappast DHCP-servern att glömma din MAC-adress i förtid.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Fast detta är för ADSL, och vi fick ringa in det :/ Dom sa det är för att dom ska hålla reda på kunderna lättare, dom har väl nån skum plattform.

Teleservice i Sjöbo antar jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da_Bear
Teleservice i Sjöbo antar jag?

Japp, fast utanför Lövestad. Är dom ensamma om det här eller?

Permalänk
Medlem

okej, tack för alla svar.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal