vad sitter ni i för program när ni kodar php?

Permalänk

vad sitter ni i för program när ni kodar php?

Kul att se vad folk använder... brukar köra en sån här tråd lite då och då för att se om det kommit nya roliga ideer

Själv kör jag zend och golive... även om jag nog skulle vilja ha en miljö som är lite mindre "tungrodd"... som komplement

Permalänk
Medlem

UltraEdit fo' life

Permalänk
Medlem

anteckningar och det är inte pga jag vill flasha off det är bara pga jag är en nybörjare inom php

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

Programmers Notepad 2

Permalänk
Inaktiv

simple plain notepad

Permalänk
Medlem

Zend Studio v4.0

Komplett överlägsen på alla plan, om man har en Alienwaredator. Vilket jag inte har

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Använder Zend Studio också, skit bra när man väl har hittat alla functioner m.m

Permalänk
Medlem

nano med syntax highlightning förstås.

Zeke82, banta ned signaturen innan någon moderator gör det!

Permalänk
Medlem

Edit Plus 2

Permalänk
Medlem

Anteckingar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ConTEXT.

Permalänk

Edit Plus.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

På sista tiden så har jag börjat använda SciTE, och jag tycker det är jäkligt trevligt faktiskt.

Jag använder det både under Windows och GNU/Linux, och att det fungerar exakt likadant på båda plattformarna gör det mycket smidigare att jobba. Att det är en väldigt lättarbetad och smidig textredigerare gör ju inte saken sämre.

Permalänk
Medlem

SciTE är skitbra, jag använder det till att skriva Python i, men när det gäller PHP så har det helt enkelt, som alla de andra editorerna som nämnts, inget att sätta upp emot Zend.

Zend Studio finns också till Linux och OS X och jag tycker verkligen att Zend är värt att prova även för er som inte jobbar med PHP. Om jag inte minns fel så slutar några av de mer avancerade funktionerna fungera när trialtiden går ut, men det finns mycket att vinna ändå.

Ledsen för att jag låter som nån evangelist eller nåt, men aha-känslan som Zend Studio ger kan jag bara inte neka nån annan :D.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Vad är det som ni tycker är så bra med zend? jag tycker det är lite för tungrott.. trots att jag använder det en del. jag skriver iofs bara i det använder i stprt sett ingen ibyggd funktionalitet.

Permalänk
Hedersmedlem

Vim, använder det till all programmering/kodning.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

UltraEdit

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Testade just Zend Studio 4, fattar vad ni menar..

*Dumpar min gamla trotjänare Edit Plus..

Permalänk
Medlem

Egenskriven editor som använder gtksourceview.

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helmutt
Egenskriven editor som använder gtksourceview.

Appropå GtkSourceView, vet du någon vettig dokumentation till det?

Just nu leker jag med Scintilla men gillar det inte så mycket, tycker att GtkSourceView verkar vettigare...

Och eftersom att du nu tog upp detta tycker jag att du kan bjuda på ett screenshot samt featurelist.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

www.crimsoneditor.com - använder till all webb-programmering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Appropå GtkSourceView, vet du någon vettig dokumentation till det?

Just nu leker jag med Scintilla men gillar det inte så mycket, tycker att GtkSourceView verkar vettigare...

Och eftersom att du nu tog upp detta tycker jag att du kan bjuda på ett screenshot samt featurelist.

Det beror på vilket programmeringsspråk du vill använda. Jag använder python med pygtk. Här är den dokumentationen

Och är kommer ett skärmskott
Var tveksam om du menade features på min editor eller gtksourceview... skrev om min editor Annars finns det features på länken

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk

Själv använder jag SciTE till allt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Zend Studio finns också till Linux och OS X och jag tycker verkligen att Zend är värt att prova även för er som inte jobbar med PHP. Om jag inte minns fel så slutar några av de mer avancerade funktionerna fungera när trialtiden går ut, men det finns mycket att vinna ändå.

Ledsen för att jag låter som nån evangelist eller nåt, men aha-känslan som Zend Studio ger kan jag bara inte neka nån annan :D.

Hm säkert bra, men 99$ för billigaste versionen? Inget för hobbykodaren...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helmutt
Det beror på vilket programmeringsspråk du vill använda. Jag använder python med pygtk. Här är den dokumentationen

Och är kommer ett skärmskott
Var tveksam om du menade features på min editor eller gtksourceview... skrev om min editor Annars finns det features på länken

http://helmutt.no-ip.org/Skärmskott.png

Tänkte mer någon liten tutorial eller liknande, API referens finns för C(++)-varianten också...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ultraedit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Tänkte mer någon liten tutorial eller liknande, API referens finns för C(++)-varianten också...

Då vet jag inte... google är din vän

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

Helmutt: använder du inte en fixed-size-font när du kodar?

Jag använder Metapad. Är nästan likadant som Notepad men stöder 4-teckens-tabbar.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

UltraEdit

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björn.....
Vad är det som ni tycker är så bra med zend? jag tycker det är lite för tungrott.. trots att jag använder det en del. jag skriver iofs bara i det använder i stprt sett ingen ibyggd funktionalitet.

Förutom just kodfärgning, variabelkomplettering, direkt syntaxkontroll, parantes-matchning och funktionsbeskrivning i editorn, så gillar jag klassutforskaren, att arbeta direkt med dokumenten på servern, databas-integrationen (även om den inte är ALLT man vill ha), kodanalysatorn som kollar uppenbara fel man kan göra utan att jag behöver köra koden, debuggern som kan köra på servern, så man slipper ha en fullständig miljö på arbetsstationen och den smidiga find-in-files-dialogen.

SQL-highlighting, CVS-interaktion och projekthantering är lite extra godis.

Håller med dig om att den är bra jävla tungrodd, jag vågar påstå att det gamla 1GHz-härket med 512 i RAM jag kör på jobbet tar 30-45 sekunder på sig att starta åbäket. Det är det dock värt :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Själv använder jag SciTE till allt.

Hm säkert bra, men 99$ för billigaste versionen? Inget för hobbykodaren...

Det finns ett alternativ till det, om man laddar ner en trial och skiter i att betala, så nedgraderas den till hobby-mode, där saker som debugging och kodanalys stängs av, men man har fortfarande en av marknadens bättre (bästa enligt mig, såklart, evangelist som jag är...) editorer, med (S)FTP-stöd och andra godisbitar. Så var det när jag började testa Zend, runt version 2.6 iaf, sen dess har jag alltid låtit företaget köpa den åt mig, så jag vet inte riktigt.'

Men jo, den är dyr, propriätär och tungrodd. I mitt fall inga problem, men för hemmakodaren kanske den kan vara overkill ibland.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Har suttit med en gammal version av Allaire Homesite, tycker det har räckt hittils. Men Zend Studio låter ju inte helt fel, tackar för tipset.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net