Nätagg fläkten dog! Bör jag ha datorn på ändå?

Permalänk
Medlem

Nätagg fläkten dog! Bör jag ha datorn på ändå?

Nätagget är en sån som medföljer antec sonata. Den dog, fläkten alltså som är på utsidan, vet inte om det finns någon mer fläkt inne. Bör jag slå av datorn och fixa det/ny nätagg eller kan jag köra ändå?

Snabb svar vore underbart

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk

Är inte att rekommendera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaka the great
Är inte att rekommendera!

FAN! =(

Jag har inte pengar till en ny, har inte haft den mer än ett år men måste hitta kvittot isåfall.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk

Kör du nätagget utan fläkt så kan det explodera ju!
och när du ser det så blir så ledsen att du också exploderar.
Så jag rekommenderar att du antingen bara byter ut fläkten i den, köper ett nytt, donar reklamation eller helt enkelt går ut i den trevliga sommarsolen.

Visa signatur

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Permalänk
Medlem

Oj då, då kanske jag får stänga av datorn, det är denna jag sitter på nu. Men shit va jobbigt, hur mkt otur ska man ha :/

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Explodera gör den inte, men om den blir överhettad så kan den gå sönder iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Oj då, då kanske jag får stänga av datorn, det är denna jag sitter på nu. Men shit va jobbigt, hur mkt otur ska man ha :/

Roflol

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Du borde nog inte köra utan fläkt, min fläkt dog i mitt förra nätagg. Kände vara att det började lukta lite bränt.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuowe
Du borde nog inte köra utan fläkt, min fläkt dog i mitt förra nätagg. Kände vara att det började lukta lite bränt.

Jo jag stände av den men satte på nu igen för att se vad jag fått för svar.

Jag kännde också lukt av bränt, kommer nog göra det snart igen =(

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

jag tejpade fast en fläckt utanpå nätagget när min nätaggsfläckt bränndes förra sommaren ;P det var lite provisoriskt men det funkade.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

Hmm.. fläkten till radiatorn på bilen dog.. ska jag fortfarande göra en road trip i europa?

Ja där har du svaret.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Hmm.. fläkten till radiatorn på bilen dog.. ska jag fortfarande göra en road trip i europa?

Ja där har du svaret.

Ja? De går juh

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Hamna bara inte i en bilkö så fungerar det.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk

det är nog billigare att byta fläkten krävs inte så jätte mycke kunspaker om elektronik om du vill integrera allt i nät agget annars kan du ju bara göra provesoriskt som Symetric gjorde...

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Medlem

Re: Nätagg fläkten dog! Bör jag ha datorn på ändå?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Nätagget är en sån som medföljer antec sonata. Den dog, fläkten alltså som är på utsidan, vet inte om det finns någon mer fläkt inne. Bör jag slå av datorn och fixa det/ny nätagg eller kan jag köra ändå?

Snabb svar vore underbart

Har du garanti så är det lätt fixat.

Men har den gått ut så ta ut nätaggregatet ta ut fläken. Det kanske sitter allt från 80mm, 92mm, 120mm fläkt i.
Fläktarna kostar allt från 29kr till 180kr. Så dyrt är det inte.
Byt den på 0-tid så kan du fortsätta att köra.
Vill du ha lite ljus så köper du en sån med inbyggd lysdiod i.

Permalänk
Medlem

Re: Nätagg fläkten dog! Bör jag ha datorn på ändå?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Nätagget är en sån som medföljer antec sonata. Den dog, fläkten alltså som är på utsidan, vet inte om det finns någon mer fläkt inne. Bör jag slå av datorn och fixa det/ny nätagg eller kan jag köra ändå?

Snabb svar vore underbart

ahh, läste inte hela inlägget, tror jag ;P
precis samma nätagg hade jag, och precis samma sak hände =P
jag skickade tillbaka mitt (efter att ha kört med dittejpad fläkt i en månad) till datorbutiken och fick ett truepower 380W originalmodellen med två fläktar =D alltså, inte den som kom med sonatan (med en fläkt).
om du har garanti kvar (datorbutiken har ett år på allt, i alla fall. antec har tre års garanti på sina produkter från fabrik) så borde du verkligen skicka in när jag hade TP380S snurrade fläkten i den i 1500rpm och nu snurrar fläktarna i 1000rpm.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

RMA:a nätagget.

Annars köper du en ny fläkt som kostar från 100:- och neråt. Tror det är 3-pins kontakt i det nätagget så det är bara att "klicka in". Är iaf det på mitt, annars skarvar du bara de nuvarande sladdarna antingen att du löder eller använder en sockerbit. Använd gärna krympslang när du löder så den inte ger ström till något annat som den råkar ligga emot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Hmm.. fläkten till radiatorn på bilen dog.. ska jag fortfarande göra en road trip i europa?

Ja där har du svaret.

Det hände en kompis till mig för ett par år sen med hans bil, han fick köra med kupévärmaren på max värme i flera veckor mitt i sommaren innan han fick tag på en ny termostat.

(för oinvigda: kupévärmaren tar värmen från kylvattnet till motorn och funkar som en pytteliten kylare)

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Hände mig i oktober, skapligt jobbigt.
Fönster öppna och full värme på.
Men Biohazard menade bara själva kylfläkten och det är inte lika besvärligt så länge man håller sig i rörelse.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Det hände en kompis till mig för ett par år sen med hans bil, han fick köra med kupévärmaren på max värme i flera veckor mitt i sommaren innan han fick tag på en ny termostat.

(för oinvigda: kupévärmaren tar värmen från kylvattnet till motorn och funkar som en pytteliten kylare)

lol, han får väl leta rätt på sonatans (hyundai?) kupevärmare och använda den istället ;P

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert
Hände mig i oktober, skapligt jobbigt.
Fönster öppna och full värme på.
Men Biohazard menade bara själva kylfläkten och det är inte lika besvärligt så länge man håller sig i rörelse.

Detta var en bil med kapslad kylare, dvs ingen luft passerade den om man inte hade fläkten på.
Sen i stadstrafik i 30gradig värme och fullt solsken måste man ha fläkt även på en bil med vanlig kylarmontering.

Angående den egentliga frågan om datorn, bör man inte ha en dator på med trasig nätaggsfläkt om man inte kör den fortare än 50km/h

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Min nätaggsfläkt stannade inte, men den lät för mycket för min smak, så jag öppnade nätaggregatet (vanligtvis en vanlig kåpa som sitter med 4 skruv i botten), skruvade ur fläkten och klippte av kablarna, OBS! Klipp dom en och en, annars kan kortis uppstå), isolerade kablarna, slängde bort kåpan, satte fast fläkten så att den blås direkt mot kylslänsarna med tejp och gjorde en låtsaskåpa av ännu mera tejp. Fläkten fick ström från en av 4-pinskontakterna från nätaggregatet (med 3pin->4-pin-kabel) och den låser ut genom det "vanliga" fläkthålet. jag använde mig av en sån här, mycket tyst och flyttar skapligt med luft: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1846&session=e07e70...

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Detta var en bil med kapslad kylare, dvs ingen luft passerade den om man inte hade fläkten på.
Sen i stadstrafik i 30gradig värme och fullt solsken måste man ha fläkt även på en bil med vanlig kylarmontering.

Angående den egentliga frågan om datorn, bör man inte ha en dator på med trasig nätaggsfläkt om man inte kör den fortare än 50km/h

Vad är det för knasig bil?
Det jobbiga med min bil är att vattenpumpen av någon anledning varvar för lite på tomgång.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk

Är det så svårt att köpa en ny fläkt!!! shiiiittt alltså...

Visa signatur

W[H]ITE M[A]TRIX

Permalänk
Medlem

Random bordsfläkt som suger ut luften bakom nättaget kan du alltid ställa så länge om du inte vill förverka garantin..

Permalänk
Medlem

haha, 412 svar låter mest trovärdigt .. kör på de!:)

Permalänk

På tal om radiatorfläktar. Fars termostat dog och ville inte starta fläkten alls, men fläkten var det inget fel på. Så han kopplade in en vipbrytare direkt mellan batteriet och fläkten, alltså: batteri-vipbrytare-fläkt.

Funkar det med

Permalänk
Medlem

Kan man inte tejpa fast dammsugarslangen där luften ska blåsa ut på nätagget och starta dammsugaren, den borde då effektift dra ur varmluften

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaka the great
På tal om radiatorfläktar. Fars termostat dog och ville inte starta fläkten alls, men fläkten var det inget fel på. Så han kopplade in en vipbrytare direkt mellan batteriet och fläkten, alltså: batteri-vipbrytare-fläkt.

Funkar det med

Tempgivaren menar du väl nu va?
Funkar inte termostaten cirkulerar kylvattnet bara i motorblock och kupévärmaren.
Kylaren kan vara hur kall som helst och inte göra nån nytta alls då.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Hmm.. fläkten till radiatorn på bilen dog.. ska jag fortfarande göra en road trip i europa?

Ja där har du svaret.

Nej nej...

ACen i bilen dog, ska jag fortfarande köra en road-trip i öknen?