Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av car2n
va coolt, vill dit jag med, fick du se ett krocktest da?

Tyvärr så fick jag inte det. (Stor besvikelse)
Men däremot så har jag sett krocktester i en av deras lite mer vanliga testhallar.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk

Wizard, det verkar som om xain inte vill ha dig här men bry dig inte om honom. Skrev jag att instrumentpanelen var vit? Nej just det! Läs noggrannare nästa gång! Jag tror inte att plastchabraken Volvo har satt runt A-stolparna hjälper mycket vid en rullning, speciellt inte som tomtarna inte fäst skiten i bilen, allt sitter löst så man kan rucka på't. Sidospeglarna är också klumpigt konstruerade så de skymmer sikten nåt förrbaskat.

"Alla andra bilar har också tjocka A-stolpar" Nu är du ute och cyklar. Många men inte alla bilar har tjocka A-stolpar och B-stolpar och C-stolpar vilket beror på att det är inne just nu.

Sen kan man ju hata lite på Volvo för att det skröt ofantligt om sin nya nyckel när den släpptes för några år sen. Den med fjärrlås där man kan fälla in nykelnl. Så oerhört pappigt konstruerad att den är sönder redan efter ett år, trots att det är en kopia av en fungerande sådan som andra märken haft i 20 år.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Antonsson:
Va F*N är det med dig? Du beter dig som en treåring!

"Min bil är bättre än din för att den är min" Så låter det som på dig. Inga konkreta argument alls. Ok, du gillar inte volvo, men de har inte heller byggt sina bilar bara för dig och de lär inte bry sig ett dugg om vad du tycker.
Sen kan man ju fråga sig vilken bil som du faktiskt tycker ÄR bra... om den bilen ens finns, eller är alla bilar dåliga?

Om du är för kort/för lång så sidospeglarna skymmer så betyder ju inte det att designers och ingengörer på volvo är idioter? "Jag är 120 lång och ser inte över ratten, fan vilket värdelöst bilmärke, är ju jävligt osäkert om man inte ser frammåt"...
Enligt dina uttalanden skulle jag gissa på att du är stelopererad i både rygg och nacke eftersom du inte verkar kunna röra lite på dig när du kör för att se runt/förbi de småsaker du anser är i vägen för sikten.

Äh! gå och lägg dig eller något, det är inte någon som tjänar något på att du fyller en hel tråd med ditt Whine. Jag orkar inte tjaffsa mer nu endå

Hoppas verkligen att originalprojektet fortsätter. Älskar både elektronik och bilar, så när de båda kombineras blir det riktigt intressant!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Antonsson snälla kan inte du ta din lunarstormsdiskussionsteknik och dra?!

Om man skulle försöka sej på nått ontopic för ovanlighetens skull.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av henke2
Jo exakt, varför köra 12->230->12volt... när man kan köra 12->12 direkt.

Opus har ett mycket fint och LITET agg på 150watt. det räckte utan några som helst problem för min P4 2.8Ghz 120jigg hdd 7" lilliput lite USBjox, så som OBD2, GPS, FM radio och DVD. (har förresten lite jox över GPS 300kr, OBD2 700kr och FM radio 300kr)

det startar med tändningen på bilen och datorn bootas ner så fint när man slår av bilen. 100% varje gång alla gånger.

http://store.karpc.com/media/images/product_xlarge/150case.jp...

hepp

Vad använder du för sladdar från batteriet till din opus?!
Har hört att man måste ha ganska feta sladdar.

Visa signatur

mvh

Permalänk

Okej ledsen för att jag offtopicar lite men jag blir ju mobbad här och det finns ju fler som Offar om krocktest.

Vaddå inga konkreta argument? Det är synnerligen konkret att backspeglarna har en stor baksida (framåt mot färdriktningen) bara för att de ska se snygga ut och att de pga det skymmer biten mellan A-stolpen och spegel så man får en total siktskymmning av ca 3 dm där det istället kunde varit 1+1.

Om du är 120 lång (eller kort) så kanske du borde ha en bilkudde.

Sedan en sak som i alla fall jag ser som ett tecken på att volvo är ett idiotiskt företag är att när man sitter på passagerarplatsen går det inte att öppna handskfacket för det öppnas mot benen så de är ivägen.

Sedan så är ju bilen lite svårhanterlig i trånga situationer, i.o.m alla rundade kanter och former vet man inte hur nära man är. Både bakåt och frammåt. Man lär ju sig dock med tiden. Bilen jag snackar om är en V70.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Är det du som blir mobbad? Konstigt med komentarer som denna:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Sedan en sak som i alla fall jag ser som ett tecken på att volvo är ett idiotiskt företag är att när man sitter på passagerarplatsen går det inte att öppna handskfacket för det öppnas mot benen så de är ivägen.

Men snälla, du resonerar fortfarande som ett dagisbarn. Vadå, de har en lite klumpig konstruktion på sitt handskfack, eller så kanske de bara prioriterade att de i baksätet skulle få mer benutrymme istället för att pasageraren skulle kunna öppna handskfacket under färd. Bara för att de har konstruerat en av sina modeller (utav väldigt många) dåligt på de (tre) punkter du beskriver så är det nog snarare du som är idiot som idiotförklarar hela företaget. Så deras ekonomer, säljare och montörer är också idioter, bara för att du inte kan få upp handskfacket?

Ledsen för Off Topic men jag kan inte låta bli att kommentera hans inlägg.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Eftersom alla pratar om volvos krocktestbyggnad, så måste jag också lägga till lite

Min syrras svärfar är högsta chefen för Ford's krocktester, tillochmed han sa det "jag hade jättegärna kommit och provat Volvo's krockcenter eftersom det är verkligen top-of-the-line"

Och lite info för dem som är nyfikna (dessa siffror gäller Ford> Detroit, lär vara liknande siffror i Sverige):
* Varje krock kostar 200'000USD (+/- 20'000)
* Varje docka som sitter i bilen (man/kvinna/barn) kostar 10'000usd/styck.

När jag var där och besökte så fick jag se den nya Ford Aviator (navigatorn's nya lillebror) och det var strängt förbud för kameror och telefoner, eftersom alla konceptbilar måste krocktestas innan dem släpps i USA :).

---
Som någon sa om Volvo x40 att A-stoplarna är jobbiga, jo jag kan inte mer än hålla med, dem täcker upp en jäkla bit, men å andra sidan, säkerhet före funktionalitet.
MEN vad spelar säkerheten för roll om man inte kan kolla åt sidorna när man ska kolla efter bilar.... jag har själv missat en bil när jag skulle köra ut från en utfart, det blidde tvärbroms, no harm done, men efter det har jag alltid kollat extra noga när jag vet att a-stolparna täcker upp just det området.

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Bra svar.
Låt nu detta bli det sista.
(Om det är så att någon kommer in och kritiserar igen så låt det vara.)

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Wizard, det verkar som om xain inte vill ha dig här men bry dig inte om honom. Skrev jag att instrumentpanelen var vit? Nej just det! Läs noggrannare nästa gång! Jag tror inte att plastchabraken Volvo har satt runt A-stolparna hjälper mycket vid en rullning, speciellt inte som tomtarna inte fäst skiten i bilen, allt sitter löst så man kan rucka på't. Sidospeglarna är också klumpigt konstruerade så de skymmer sikten nåt förrbaskat.

"Alla andra bilar har också tjocka A-stolpar" Nu är du ute och cyklar. Många men inte alla bilar har tjocka A-stolpar och B-stolpar och C-stolpar vilket beror på att det är inne just nu.

Sen kan man ju hata lite på Volvo för att det skröt ofantligt om sin nya nyckel när den släpptes för några år sen. Den med fjärrlås där man kan fälla in nykelnl. Så oerhört pappigt konstruerad att den är sönder redan efter ett år, trots att det är en kopia av en fungerande sådan som andra märken haft i 20 år.

Sorry New men jag var bara tvungen att skriva av mig!

Antonsson:Om du inte förstod det så var det dig som Xain syftade på och inte mig för det är ju inte jag som klankar ner på Volvos säkerhet.

Spelar ingen roll hur många ggr jag läser ditt inlägg så får jag det till att det står "Baksidan på instrumentpanelen är ASFET och VITMÅLAD" vad är det du menar isåfall?? För jag uppfattar det som att delen mot vindrutan är vitmålad för det är väl ändå inte insidan du menar eller framsidan av panelen?
Jag trodde också att du förstod att det givetvis är plåten INNANFÖR inredningen på A-stolparna som är bärande, inredningen är stor för att kunna rymma det som är innanför samt ge ett bra skydd för personerna i bilen om de (plåten) böjer sig innåt vid en rullning.

Fattar inte heller vaför du spyr ur dig galla om en Volvobil och sedan berättar att du menar en V70 medans tråden handlar om en S40.

Vilka bilmodeller hade en infällbar nyckel för 20 år sedan och har Volvo någonsin skrytit om sin nyckel och på vilket sätt skulle den gå sönder lättare än andra fabrikanters nycklar? Du kan inte likställa att vissa Volvoägare skryter om sina nya infällbara nycklar som att det är koncernen Volvo som gör det.

Med ditt snack så förstår man ju att du inte har speciellt mkt körerfarenhet eller har någon helst förståelse för hur man konstruerar saker & ting för enligt dig så skall en bil vara helt tokfyrkantig för att DU skall manövrera den i trånga utrymmen. Du förstår inte att en rundad konstruktion bl.a. gör så att en ev. påkörning av en person orsakar mindre skador på denne än en fyrkantig sådan samt minskar luftmotstånd/bränsleförbrukning. Vi andra lyckas iaf manövrera bilarna galant eftersom man "lär" sig vart man har sin bil utan att behöva ha pinnar i varje hörn.

Handskfacket sitter ofta "långt ner" på moderna bilar eftersom Airbagen med elektronik är större på passagerarsidan och tar plats och man vill ha den rakt framför & riktad mot passageraren och inte uppepå instrumentbrädan. Om du tittar på t.ex. en Audi 80 årsmodell 87-95 så märker du också att deras handsfack är ännu sämre och därmed är också Audi ett idiotisk företag i dina ögon.

Täck efter litegrann i framtiden innan du dömmer ut olika konstruktioner och försök förstå varför man konstrurerat visa saker som man gjort, det finns alltid en tanke bakom det och det slutar alltid med en kompromiss men man försöker alltid göra det på det sättet som ger mest. Det är alltid lättare för alla "experter" att gnälla efteråt bara för att de ser något negativt. Har varit inblandad i maskinkonstruktion själv så jag har blivit mkt mera förstående för hur otroligt svårt det är att konstruera på bästa sätt.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Ett kort inlägg i debatten:
Anledningen till att Volvos A-stolpar är tjockare är att de tagit hänsyn till allt storvilt vi har i Sverige.
Exotisch att krocka med en älg i en bil med tunna A-stolpar vill jag lova, eftersom att det är dem som tar upp älgkroppen.

Nyckeln går inte heller sönder så lätt eftersom jag säkert gått runt och lekt med den i 30 timmar sammanlagt.
Har även tappat den i marken av misstag och den har inte sviktat.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Hej igen wizard, kul att du är tillbax...

Tänk så här (om möjligt): vilken del av bilen är ljus/vit och kan tänkas blänka i rutan? Jo jag tror du treffade rätt där efter många om och men. Jag berättade ju nyss för dig att plastkåporna förmodligen inte "stadgar" så mycket så du behöver inte haspla ur dig spydiheter.

Måste du tvinga mig att säga MB? Var i alla fall vad jag tänkte på och anledningen till att Volvos nyckel går sönder är ju att den är dåligt konstruerad. Jag vet ingen som skrutit om sina "fina volvonycklar", dock så körde volvo med stora reklamblad och bilder på sin nya "uppfinning" som de så "snillrikt kokat ihop" (jag syftar på nyckeln), när de egentligen bara kopierat och moddat lite på gammla grejjor. Sedan om nyckeln går sönder eller inte kan diskuteras, våran är trasig men inte din glemmy, punkt slut.

Jag har inte speciellt mycket körerfarenhet nej, endast kört i ett par år, men för det behöver jag väll inte vara för korkad för att klaga på uppenbara missar. Om jag fick femton minuter och en fet lön skulle jag kunna designa ett smartare handskfack, det är jag säker på för det krävs ju inte så mycket. Vad jag har sett så har det hänt mycket positivt med audi de senast 10 åren men orka diskutera audi som jag alldrig kört eller ens åkt.

Jag blir nästan orolig att du har fel på den punkten wizard, att volvo inte har en tanke bakom någonting. I mitt tycke ska man förebygga olyckor istället för att bepansra sig och det volvo sysslar med är bara ett sätt att få rika amerikaner att köpa volvobilar till sina fruar och det jag är rädd för när jag kör bil är inte att jag ska krocka med en älg och invalidiseras eller dö, utan att jag ska orsaka att någon annan utsätts för detta. Det händer att en cyklist med en viss hastighet i en korsning kan döljas bakom en av volvos stolpar genom en hel sväng så att man inte är det minsta förberedd på den när den dyker upp. I mitt tycke skulle sikten i bilen prioriteras högst för att få betrakta bilen som säker.

Du verkar över lag positiv till volvo så du kan ju nämna något positivt med "hissingstraktorn" för mig. Och PM går bra om du tror att moddarna ogillar OFFt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Men herregud Antonsson! Du vet ju inte vad du skriver själv eller hur du formulerar dig eller kan läsa vad jag skriver.

Du har ju själv skrivit vitmålad instrumentpanel (panelen som sitter framför dig i en bil) och att du trodde att det var A-stolpe inredningen jag menade som stagade upp bilen, det är ju för att skydda föraren mot den kraftiga plåtbalken innanför som är tjock i sig. Tyget på inredningen är inte blank så den blänker inte i rutan och varför gnälla på just V70, tror du att det är den enda bilen som finns med ljus inredningen?

Om du orkade läsa mitt inlägg så kanske du fattar varför handskfacket sitter långt ner på de flesta bilar idag (sitter likadant på de nyare Audibilarna ockå m.fl.) och om de yttre backspeglarnas kåpor skall skymma sikten så måste man ligga i bilen för för mig skymmer de bara sikten snett nedåt backen när jag kört en V70 eller någon anna bil för den delen eftersom V70 & andra Volvomodeller inte har större backspeglar än någon annan bil. Hade du haft lite bilkunskaper eller bil/körerfarenhet från mer än typ en bil och inte så inställd på att bara gnälla på en Volvo som du sett på bild så skulle du snabbt märka att du måste klanka ner på alla moderna bilar som t.ex. BMW, Audi MB, Ford, Saab etc, etc.
Och NEJ, jag är inte sponsrad av Volvo om du trodde det, jag kört tyskt.

Inte speciellt smart att klanka ner på en av de bilmärken som verkligen satsar på säkerhet och är en av de ledande i världen. Näe, konstruera bilar du utan Airbags så handskfacket sitter så du kan hålla på med det under färd och bilar med glas runt om, det skulle vara säkerhet det.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

Jag diggar dina formuleringar wizard, speciellt i första raden och jag tycker det är bra att du använder punkt och komma ibland med.

Jag har läst allt du kluddat här wizard men du har tydligen inte läst mitt eller så har du svårt för att förstå svensk språket. Jag skrev om BAKSIDAN PÅ INSTRUMENTPANELEN och då skulle t.o.m min bror fatta vad jag menar. Sen behöver du inte återupprepa att plastinredning skyddar för då blir jag ju tvungen att upprepa mig med. Och bara för att alla andra bilar har tjocka sidospegelbaksidor så behöver ju inte Volvo också ha det om de nu ska vara så säkra. Jag är 180 lång så jag sitter normalt i bilen. Och vad är en Audi MB? Med MB syftade jag på Benz.

Jag vidhåller att volvo inte satsar på säkerhet utan på att locka kunder och jag är inte mot airbag, vilket du har drömt att jag är.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Antonsson du verkar inte vara speciellt begåvad bilförare...V70 är sveriges mest sålda bil. Och man lär sig var fan man har bilen, det tar inte många sekunder. Och när det handlar om A-stolparna, så är det för säkerhetens skull.
Vi har själv en V70 som står hemma och jag ser då inget fel med den bilen, varken när mamma som inte är så lång kör eller när jag som är mer normal lång på 184cm kör den. Vad kör du själv för bil? en skrotig BMW eller?
Volvo tillhör även världens säkraste bilar. Det visar massor av tester.
Och som någon skrev, handskfaket sitter där det sitter för airbagens skull !!
Lägg ner dina lunarfantasier och ta ditt körkort istället, eller skaffa lite körerfarenhet

Du skrev även
"Det händer att en cyklist med en viss hastighet i en korsning kan döljas bakom en av volvos stolpar genom en hel sväng så att man inte är det minsta förberedd på den när den dyker upp."

I Sverige skall man hålla den hastiget som situationen kräver, kommer du till en korrsning, alltså håller du hastigheten som krävs för att stanna när en cykel kommer, så att du inte kör på den.

"on-topic"

Sjukt nice bygge, ser fram emot detta så jag kan bygga något liknande sen ...

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem

Audi och MB skall det vara och jag råkade glömma ett kommatecken, tyvärr, men du förstod nog ändå.

Vet fortfarande inte vad du menar, Antonsson, med att instrumentpanelen är vit men är det mätartavlan i instrumentmätarhuset så är det inte detsamma som panelen. De är inte vita i en vanlig Volvo heller men de finns de som har beställt dem så och det är en smaksak om man tycker om det eller ej och de finns som standard i många bilar i bl.a. dyrare MB-bilar och många sportbilar.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Det är så mycket OT i den här tråden att det kanske inte märks om jag lägger in en liten smygannons här? Jag har iaf. ett 12V Sproggy 160w mk3.5 DC-DC nätagg till salu. Den har drivit en XP1700+ med en hårddisk, USB ljudkort, USB wlan mm i bilen utan problem. PM om någon är intresserad.

Visa signatur

Linux is like living in a teepee. No Windows, no Gates, Apache in house.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |