Permalänk
Medlem

Ntfs -> Fat32

Jag köpte en extern hårddisk förut som var FAT32 och på 237 GB men så byte jag till NTFS och nu vill jag byta tillbacka till FAT32 igen men då klagar den ju såklart på att det är för stort utrymme att göra om till FAT32 hur ska jag göra för att få det till FAT32?

Borde ju gå på något sätt då jag fick den leverad i FAT32 och på 237 GB.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

testat använda företagets formaterings program?

Visa signatur

va?

Permalänk
Medlem

Är det LACIE Porche ? (låter som det)

Jag vill formatera min 250Gb från NTFS till Fat32 - men jag får endast upp NTFS som val när jag försöker formatera...

Någon som vet vad man kan testa ?

LACIE verkar inte ha något formateringsprogram (?)

Tror visserligen att det sitter en Seagate inuti - har de något program kanske ?

Permalänk

http://en.wikipedia.org/wiki/FAT32#FAT32
Citat, för er som inte orkar leta:

Citat:

In theory, this should support a total of approximately 268,435,438 (< 228) clusters, allowing for drive sizes in the range of 2 terabytes. However, due to limitations in Microsoft's scandisk utility, the FAT is not allowed to grow beyond 4,177,920 (< 224) clusters, placing the volume limit at 124.55 gigabytes. [1] (http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q1840...) Windows 2000 and XP placed a limit on the size of FAT32 partitions they created at 32 GB, Microsoft says this is by design but does not explain why.

Med andra ord, formattera hårddisken i något annat OS än Windows (jag antar att anledningen till att du vill ha just FAT32 är att du dualbootar Win/linux alternativt flyttar hårddisken mellan win/linux/osx/whatever?) eller med tredjepartsverktyg.

Visa signatur

Jag har ingen signatur.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag vill ha Fat32 på min externa hårddisk är för att jag ska ansluta den till en Netgear 634 som endast klarar att skriva till diskar med Fat32 (kan läsa NTFS)

Håller i skrivadets stund på att göra en nyinstallation av Windows på en dator och har formaterat med Fat32 - förhoppningsvis kan denna windowsinstallation formatera min LACIE till Fat32 (?)

Permalänk
Medlem

Inte troligt att en ny windowsinstallation hjälper, men Partition magic borde kunna, bland många andra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Får lov att erkänna att jag inte läste Bengt-Emils citat så noga - nu känner jag mig dum...

(det fungerade givetvis inte med en ny windows fat32 installation)

Men knoppix borde väl kunna göra det (?) eller kan det bara formatera linux-filsystem ?

Annars får jag använda mig av partition magic - det var dock länge sedan jag använde det.

Permalänk
Medlem

Kör knoppix/ubuntu-linux som live-cd så behöver du ju inte installera

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengt-Emil
Med andra ord, formattera hårddisken i något annat OS än Windows (jag antar att anledningen till att du vill ha just FAT32 är att du dualbootar Win/linux alternativt flyttar hårddisken mellan win/linux/osx/whatever?) eller med tredjepartsverktyg.

För att förtydliga. Det går alldeles utmärkt att skapa stora FAT32-partitioner i Windows, dock ej i Windows egna partitioneringsprogram.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |