fel beskrivning på hemsida

Permalänk
Medlem

fel beskrivning på hemsida

Tänkte höra med er vad ni anser innan jag tar till storsläggan..

Hur grova fel i produktbeskrivningen får företag göra på hemsidan?
Jag vet att de flesta "reserverar sig för felskrivning" men någon gräns måste ju finnas, annars kan dom skicka vilken skit som helst.

Ta ett exempel för diskutionens skull:
Grafikortskylare anges passa ATI 9800 se, pro och xt.
Den visar sig inte passa se modellen, vilket tillverkarens hemsida också visar.

Nu kan man vara duktig och tycka att man alltid ska kolla på tillverkarens hemsida också, men det känns lite som att köpa en 80mm fläkt och när man får hem den visar det sig att den är 120mm.
Hade skillnaden varit något annat, tex kyleffekt, ljudnivå eller kopplingar så hade man iallafall fått den till att fungera, men detta fel gör att jag har 0 (noll) nytta av den.

Så, vad tycker ni? Ska jag bita i ett surt 150:- äpple och köpa ett annat eller ska jag vända upp o ner på företaget för principens skull?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Är väl bara skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka, eller be att få byta den mot
en som passar ditt 9800 se?

Permalänk
Medlem

du får det att låta så lätt ;D

förpackningen är bruten, jag hann kleta in minnena med kylpasta innan jag såg att det inte gick...

- mail nr 1 gick förra måndagen och hade en trevlig ton
- inget svar
- mail nr 2 gick i fredags kväll och var något syrligare
- inget svar än

jag säger inget om företaget än, om dom får tummen ur i veckan.
lite konstigt för dom har ganska bra "kred" här på swec..

så frågan var nog mer hur stor slägga jag ska använda...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Permalänk
Medlem

tack, där var den:
"Varan skall anses felaktig,
....
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
..."

*dammar av släggan, största storleken*

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Japp säljaren kan inte vägra din reklamation utan skall ta tillbaks varan då han varit försummlig i sin marknadsföring vilket faller under marknadsföringslagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950450.HTM så däer finns det ytterligare ammunition om du skulle behöva :p.

Permalänk
Medlem

*trycker ner två extra krutkaggar i Big-Berta*

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Nå?

blire nå action snart eller tänker du bara sitta och smeka släggan din?
Vill ju veta hur pass mycket skada din Big-Berta gör.. DPS och liknande

OnT: Lite surt att företag inte kan hålla sin produktbeskrivning saklig eller uppdaterad. OK om företaget fick en beskrivning från tillverkaren som var felaktig från början, men jag betvivlar att sådant har inträffat här.

Vilket företag kan det vara månntro? Inte för att sprida en massa crap om företaget innan rättfärdig anledning finns, utan mest för nyfikenhetens skull.

Lycka till!

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

jo deras tid är snart inne... ;D

gjorde en returanmälan enligt konstens alla regler igår, men har fortfarande inte hört ett knyst från dom...
jag ska prova ringa dom imorgon eftermiddag, om jag inte fått något mail..
vilket jag tvivlar på..

Nu skulle jag faktiskt kunna köra dom i smutsen bara för det faktum att dom inte svarar på tilltal, 1½ vecka är väl i längsta laget för e-post

så på torsdag kväll går "snällhets"fristen ut
<insert any devilgrinsmiley here>

--->
halv personalstyrka var orsaken...
ringde dom och pratade med en snubbe.
så han skickar returlapp och slänger in pengar på kontot, snabbt o smidigt. behövde inte ens upprepa mig...

nästan lite besviken nu när jag samlat ammo i två veckor, aja det blev ju som jag ville ;D

*tömmer Big-Berta*
*hänger upp största släggan på sin plats*
<insert any happysmiley here>
*case closed*
etc etc

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.