Eget chassifläksbygge - Will this idea work?

Permalänk

Eget chassifläksbygge - Will this idea work?

Har ingen budget just nu att köpa fläkar + fläktcontroller så har tänkt mig bygga egen fläkt på detta sett:

Har ett stycke fläkt från ett nätaggregat + strömmkabel.

Kan man binda dessa samman, och på så sätt leda strömm DIREKT från eluttag till fläkten eller går den på högvarv då och brinner upp?

Sen sätta fläkten i chassit!

Will it work?

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk

Fläkten i nätaggregatet kan knappast drivas av spänningen som finns i våra vägguttag, om den inte är gjord för att drivas av 230V växelspänning. De flesta(alla?) fläktar i datornätaggregat är dock gjorda för 12V likspänning, så om du kopplar in en sån till nätspänningen så kommer fläkten bara att gå sönder.

Visa signatur

Min signatur är liten, men min penis är stor!

Permalänk

Hur gör jag då?

Kan jag ta nån adapter som ger eller under 12v? Tex. adapter för laptops?

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk

Japp, en adapter funkar, men är det inte bättre att ta 12V direkt inifrån datorn?

Visa signatur

Min signatur är liten, men min penis är stor!

Permalänk

Hur? Då fläkten inte har nån direkt jag kan koppla till, utan två sladdar - en röd och en svart om jag inte minns fel.

Har dock massa sladdar på nätaggregatet jag har över med diverse sladdar som jag kan improvisera med. Tips?

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk

Det finns 12V i datorn, så enklast är ju att koppla in det där.
12V hittar du lättast genom att använda en molexkontakt(en sån som sitter i cd rom-enheter, hårddiskar, osv). Där är gul +12V och de 2 svarta är 0. Den röda sladden från fläkten skall alltså till den gula på kontakten och den svarta till den svarta, rätt simpelt.

Visa signatur

Min signatur är liten, men min penis är stor!

Permalänk

Tag lite ståltråd och klipp till två pinnar som du trycker in i en floppyströmkontakt. Tryck sedan dit fläktens kontakt på pinnarna som sticker ut. Dra några varv med eltejp eller liknande.
gul + svart ger 12V
röd + svart ger 5V

Permalänk

Tack!

Då blir det alltså att skarva och ha sig, inga problem. Tack!

En sista fråga, kommer tex. Speedfan känna av fläkten om jag på detta sett?

Fläkten har suttit i ett sketet Chieftec 350w psu!

Hur många sådana floppykontakterelgrejjs finns det vanligtvis? Eftersom floppy är ikopplad och den upptagen!

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk

Speedfan? Nej

svart kabel till röd + röd kabel till gul ger 7V

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska ta hjälp av någon lite mer erfaren när du pillar i datorn, kan bli dyrt och farligt annars...

Permalänk

Äsch, detta kan inte vara så svårt. Ville bara vara säker på hur jag ska göra!

På med monteringsband så inget pajjar!

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucifr00
Jag tycker du ska ta hjälp av någon lite mer erfaren när du pillar i datorn, kan bli dyrt och farligt annars...

jag håller med. det är inga svaga strömmar i ett nätagg. Hoppas bara att killen drar ur sladdarna innan han pillar med något.

Men Som Lucifr00 säger så borde du ta hjälp av någon mer erfaren..

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk

Har tänkt såhär nu:

Ska endå köra utan sidodörr ett tag pga. blir så jävla varmt i chassit så kan lika gärna göra en fläkt med en laptopadapter eller dyligt, lite lättare och säkrare. Nu en fråga:
En fläkt är max på v12, hur många volt får det överstrida innan fläkten går sönder /ev. sprängs (?)

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk

hmm kanske 12volt?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

den klarar ju mer men inte så länge, överspänning leder till ett kort och ett liv över 20v så går nog dom flesta billigare fläktar sönder nästan direkt, jag har dock kört en delta 60x38mm i 22v en liten stund utan problem och jävlar vad den blåste.

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

skitsnack att det skulle vara lättare med extern strömkälla.
gör bara såhär..

fin bild va

skitlätt, orkar du inte fixa/köpa stift så kan du använda rikligt med eltejp för att isolera + hålla kvar tåtarna.

Visa signatur
Permalänk

TACK SOM FAN ALLA.. Det funkar nu perfekt!

Tack Ryden för skissen!

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W