Permalänk
Medlem

HD-Temp prg?

Behöver ett prg för att checka tempen på mina två hårddiskar.
Vad rekommenderas?

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk

Finns en uppsjö av dessa program
http://www.webattack.com/get/hddtemp.shtml
bara ett exempel google is your friend

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så funkar det såhär: endast ett fåtal av alla hårddiskar har tempmätare på riktigt. Programmen räknar istället ut, med hjälp av märke och hur mycket belastning som ligger på den just då, ett ungefärligt värde på hur varm hårddisken är. Oftast stämmer detta väldigt dåligt då kylningen i lådan påverkar i högsta grad.
Men vill du ändå kolla så är det väl bara att du använder en av länkarna här över....

Visa signatur

Stationär: En svart dator, det står corsair på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SherIIF
Så vitt jag vet så funkar det såhär: endast ett fåtal av alla hårddiskar har tempmätare på riktigt. Programmen räknar istället ut, med hjälp av märke och hur mycket belastning som ligger på den just då, ett ungefärligt värde på hur varm hårddisken är. Oftast stämmer detta väldigt dåligt då kylningen i lådan påverkar i högsta grad.
Men vill du ändå kolla så är det väl bara att du använder en av länkarna här över....

Detta tycker jag låter konstigt, nu kanske seagate går in under ett fåtal men hur kommer det sig att temperaturen sjunker om jag sätter en golvfläkt framför hårddiskarna om de inte har temperaturmätare? Är det som du skriver så borde temperaturen vara den samma...

Jag vill gärna se någon länk där din teori förklaras.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SherIIF
Så vitt jag vet så funkar det såhär: endast ett fåtal av alla hårddiskar har tempmätare på riktigt. Programmen räknar istället ut, med hjälp av märke och hur mycket belastning som ligger på den just då, ett ungefärligt värde på hur varm hårddisken är. Oftast stämmer detta väldigt dåligt då kylningen i lådan påverkar i högsta grad.
Men vill du ändå kolla så är det väl bara att du använder en av länkarna här över....

Hur har du kommit till den slutsatsen?

Mina diskar verkar iaf ha ett tydligt deltaT, dvs är kylningen konstant följer diskarnas temperatur med när rumstempen höjs nu på sommaren t.ex. Jag tror dessutom att alla märker av att diskarna får en klart lägre temperatur ifall man monterar en fläkt framför dem. Så har det varit för mig på IBM, Maxtor, Seagate, Samsung och Western Digital iaf.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

det finns ett litet smidigt program som heter Dtemp, ligger i trayen o visar temperaturerna

http://private.peterlink.ru/tochinov/DTemp/DTemp.zip

Permalänk
Medlem

hardware sensors monitor

Permalänk
Medlem

Jag lånar denna tråden lite...

Finns det någor programm som man kan stänga av diskarna med. Man kan ju ställa in att diskarna ska stängas av eter X antal minuter i Windows, men jag tycker inte det verkar funka så bra...

Permalänk

Mina diskar går i 46 och 48 grader, är det mycket?

Visa signatur

E ä e å å i å ä e ö meaning There is a small river and in this small river there is an island .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundhlundh
Mina diskar går i 46 och 48 grader, är det mycket?

nästan lite mycke, tror man brukar sätta 50 grader som gräns eller? nån får gärna rätta mig om ja har fel

men mammas disk som sitter i hennes delldator ligger på ca 45 när man startar den. vill inte ens tänka på vad den når för temp när man belastar den. och den har överlevt i 2 år nu tror jag.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
nästan lite mycke, tror man brukar sätta 50 grader som gräns eller? nån får gärna rätta mig om ja har fel

men mammas disk som sitter i hennes delldator ligger på ca 45 när man startar den. vill inte ens tänka på vad den når för temp när man belastar den. och den har överlevt i 2 år nu tror jag.

"gränsen" skiljer sig mellan hårddiskar och tillverkare, man får leta upp produktblad för sina diskar och titta där.

men sedan vad som är vettig temperatur egentligen är en annan fråga.

Visa signatur

| Errare humanum est |