USEL service hos KOMPLETT (RMA av XFX 6800GT AGP)
Är bara tvungen att avreagera mig någonstans och berätta hur jag blev behandlad av komplett .
Så här gick(går) det:
28/6:
Köpte "veckans erbjudande" ett XFX 6800GT AGP för 2700:-.
30/6: Hämtar kortet den 30/6 på postkontoret. Testar kortet hela dagen i två olika OS (WinXP Pro samt Win2k Server). Fungerar bra i spel och 3D mark 03/05 MEN dualview/clonemode (TFT + TV) ger störningar på TFT skärmen. Går i princip ej att använda dualview/clonemode. Förra kortet (6600GT) fungerade perfekt i dualview/clonemode.
1/7: RMA:ar kortet och i ansökan skriver jag att det är endast dualview som inte fungerar och att det är det som behöver testas.
4/7: Paketet kommer till postkontoret i Göteborg. Skickar ett mail till komplett där jag talar om att jag vill ÅNGRA köp istället (oavsett om dualview funkar hos dem eller ej).
5/7: Komplett hämtar paketet från postkontoret. Får ett svar på mitt mail skickad 4/7:
*************************************************
Hej X
OK, då lägger jag in information i din RMA om att du vill ångra köpet istället.
Behandlingstid för RMAer är cirka 1-1,5 vecka.
MVH
X
Komplett.se
*************************************************
Skickar ett mail till om hur lång tid återbetalningen tar:
Svar:
*************************************************
Hej X
En återbetalning tar normalt cirka 14 dagar, men i värsta fall kan det
ta upp till 30 dagar beroende på belastning på ekonomikontoret.
MVH
X
Komplett.se
*************************************************
Worst case scenario: 10 dagar för RMA ansökan + 30 dagar för återbetalning = 40 dagar INNAN man får pengar på kontot!
WAY TO GO KOMPLETT!
11/7:
Får ett LEVERANSBEKRÄFTELSE från komplett! De skickar tillbaka kortet till mig då de ej hittat några fel! Inte någonstans nämns ångrat köp!
Mailet:
**************************************************
Varor:
Fel ej konstaterats. Varan återsändes.
Tester utförda:
Installerat drivrutiner - OK
3DMark 03 5 loops - OK
3DMark 05 5 loops - OK
Battlefield2 30 min - OK
FableMark 30 min - OK
Spelat upp DVD film - OK
Drivrutin använd: 77.72
Det blir inga störningar på skärmen när
man använder vare sig clone mode eller dualview.
***************************************************
Alltså tog det 7 dagar (168 timmar) för komplett att testa en så enkel sak som dualview! WAY TO GO KOMPLETT!
I mailet som komplett skickade står det att jag ska betala 365:- för att få tillbaka kortet (ÅNGRAT köp..hallå...). 250:- för felsöknings avgift + frakt. Redan betalt 120:- i frakt 1/7.
Kortet kostar mig i nuläget 2700+120+120+365= 3305:-. Märk väl att jag inte har någon användning för XFX kortet då den är uppenbart inkompatibel med mitt system.
Ringer upp komplett och vill ha en förklaring till varför ångrat köp inte är godkänd. Får svaret att det står ingenstans noterat att jag ville ångra köpet! OBS se under 5/7 OBS. Efter 20 minuters diskussion kontaktar han killen som skickade mailet 5/7 och de går med på att SE OM det går att ångra köpet! Märk väl att de har redan skickat kortet till mig idag (eftersom jag ringde efter 12.00) och kortet är på väg till min postkontor....WAY TO GO KOMPLETT....
När jag ställde frågan via telefon varför jag inte kan se NÅGONTING ALLS om hur lång de har kommit i RMA processen på "min konto" sidorna får jag till svar att de BYTER SYSTEM och att DETTA STÅR I MAILET från komplett! Vid det här laget är killen riktigt otrevlig mot mig och idiotförklarar mig i princip.
Så här står det i mailet:
**************************************************
Vi har mottagit din retur.
Komplett.se åtgärdslista:
· RMA mottagen, ej ännu testad· Behandlingstiden för lösa
komponenter är normalt mellan 3 till 14 dagar. FÖRFRÅGNINGAR
gällande STATUS på er RETUR BESVARAS EJ under denna period UTAN HÄNVISAS till FUNKTIONEN KONTO/RETURER på www.komplett.se. Vid insändning av "Komplett PC" så kan behandlingstiden variera något beroende på fel samt eventuell lagerstatus på reservdelar.
· Du kommer att få meddelande vid senare tillfälle om vidare
åtgärd/åtgärder.
***************************************************
Var någonstans står det att Konto/returer sidan inte fungerar ?!
På frågan hur lång tid det kommer ta för de att bestämma om de ska godkänna ångrat köp eller ej får jag svaret 3 till 14 dagar:
Worst case scenario: 7+14+30 = 51 dagar innan jag får tillbaks pengarna OM de godkänner ångrat köp!
Även om jag inte har brutit några plastpåsar eller CD-skivor informerade mig killen i telefon att det är i PRINCIP omöjligt att ÅNGRA ett KÖP OM datorkomponenten FUNGERAR! GO FIGURE...
BTW, själva kortet ligger (låg) i en plasförpackning (ingen antistatpåse)!
Puh...det blev riktigt lång post...ville bara berätta hur det kan gå till hos Sveriges "bästa" datorbutik.