Permalänk

Internet sharing via cellphone?

Dette är ganske mycket, så jag orkar inte skriva det på svenska, da jag inte är så bra på det än. Hoppas ändå att folk läsar det.

Okay, here goes...
I got a workstation with a internet connection. A cellular phone is connected via a data cable.
Also, I got a laptop with infrared + a cellular phone also with infrared.
Both phones got built-in modem.

Now, my question is, is it possible to dial up from the laptop to the workstation, and that way connect to the internet?
-And if so, what software do I need?

I do appreciate all answers, suggestions, references or any other usefull information.

Thanx in advance!

Det går jätte bra om ni svarar på svenska, det är inge problem för mig

Permalänk
Medlem

That shouldn't be a problem, however, you need to run some sort of modempool-service(I think that's the correct word, correct me if I'm wrong), I think it's built-in with Windows Server 2003. As long as both phones are recognized as modems that is.

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk
Medlem

Couldn´t you, in some way "speak" with the laptop via the cellphone connected via datacable to the workstation?

Ex: Workstation ---> Datacable ---> Phone ---> IR ---> Laptop.
Just a thought

Anyways, like Cod said, a modem pool service should work, but not for free offcourse

One is available here: http://techsupport.pghboe.net/modempool/

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Varför inte ringa direkt till en fri modempol där det bara kostar den samtalskostnad som du ändå måste betala när du ringer med din andra mobil? Bl.a. Telia erbjuder detta http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?tabId=0&OID... Tror för övrigt inte att din lösning fungerar om den mobiltelefon du skall ringa till inte har ett abbonemang som stöder inkommande datasamtal.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Är det av någon särskild anledning som du vill ansluta till din egen workstation för att få internetuppkoppling?

Vore det inte enklare (även om det kanske är "tråkigare") att koppla upp sig direkt mot Internet via mobiltelefonen du har kopplad till laptopen? Rimligtvis använder du dessutom din mobiloperatörs GPRS-tjänst, så slipper du minutkostnad (dock har du sannolikt en kostnad per överförd MB).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Är det av någon särskild anledning som du vill ansluta till din egen workstation för att få internetuppkoppling?

Det är så att jag kan ringe gratis imellan dom två telefonerna, der är förklaringen...
Den ända använding bliver att kolla mejlen, så det spelar ingen roll att det går sakta.

Skal försöka att kolla på PPS Modem pool, men är fortfarande intresserad om nån har mere specifik info.

Permalänk
Medlem

Vill du alltså koppla upp dig via IR mellan telefonerna? Räckvidden på IR-sändarna/mottagarna i mobiltelefoner är oftast bara några meter så det blir nog inte speciellt effektivt.

Permalänk
Medlem

Nej, enligt uppgift ringer han gratis mellan sina två mobiltelefoner...
Han vill upprätta en uppgrind anslutning mellan sina två datorer, vilket låter möjligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jaha, nu hänger jag med. Jo det kanske kan fungera om telefonabonnemangen stöder GSM-data som Hiker påpekar. I stället för ett externt program för "modempool" så borde man väl annars kunna använda Windows inbyggda nätverksdelning? Finns ju någon sådan funktion under Nätverksanslutningar->Guiden Ny anslutning->Skapa en avancerad anslutning->Acceptera inkommande anslutningar. Men jag är inte helt säker på hur detta fungerar måsta jag erkänna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mark
Det är så att jag kan ringe gratis imellan dom två telefonerna, der är förklaringen...
Den ända använding bliver att kolla mejlen, så det spelar ingen roll att det går sakta.

Skal försöka att kolla på PPS Modem pool, men är fortfarande intresserad om nån har mere specifik info.

The most common solution offered by the telephone providers, is a SIM-card with two separate lines for voice and data calls. Outgoing calls (both data and voice) is handled by the default line (your ordinary phone no.) But incomming calls has to be directed to the SIM-card data line. If you try to call by modem to your ordinary number, its initiated as voicecall and routed to your terminal VOICE-line (ie. NOT detected by the inbuilt modem in your phone).

So, in this case, you need a separate data-line number attached to your DATA-line at the SIM-card. Probably, your provider won't offer you flatrate at that line/channel. But if, please let me know what provider!!

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

thats something that i tried with my 2003 server.
the integrated rras service can handle that, with som config.
I got two Sony Ericssons to talk (a t300 and a k500i) at a rate of 9,6 kbits (not so close to the antenna), both phones using halebop with only the oppening cost (??) to pay.

it can also be done with xp, by in network connections click on the left side on create a new connection, then next, then set up an advanced connection and then to accept incoming connections on the desptop and chosse wich modem you will listen from and then you have to config it as you want it.

On your laptop you should create a new connection, next, and connect to the network at my workplace, dial-up connection, your modem, a name, the other phones number and then chosse who may use it, and you are ready and everything should work.

EDIT: i got english 2003 server and therefore are the answer in english and inte svenska

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Thanx Betty, I'm using same provider as you, so it seems like it is possible then. That's great news! I have a machine running XP, so I'll try with that first. Else I'll install 2003 Server, since I now know for sure that works.
Thank to anyone else who came with suggestions!

Permalänk

i can warn you that it may take a while and some brainstorming

but i can tell you that it are worth that and it is so damn funny!

the speed is not the biggest, you can max get around 30kbits i think.

But its free and everything thats free is good

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Betty (Kung Pow)
thats something that i tried with my 2003 server.

Goddag. Och du menar att du verkligen skulle ha fått detta att fungera?
Berätta gärna exakt hur du gör för att få telefonen att redirecta inkommande
samtal så att modemet i telefonen svarar!

I normala fall om du exempelvis har mobilnummer 070-123456 och sedan försöker
ansluta med ett modem till det numret, så kommer det bara ringa i telefonen. Oavsett
om du har telefonen ansluten till en dator. Detta för att korten och telefonerna är gjorda
så att du ska ha ett SEPARAT nummer för INKOMMANDE datasamtal. Hur menar du att
du har lyckats ställa om detta i telefonen?

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
Goddag. Och du menar att du verkligen skulle ha fått detta att fungera?
Berätta gärna exakt hur du gör för att få telefonen att redirecta inkommande
samtal så att modemet i telefonen svarar!

I normala fall om du exempelvis har mobilnummer 070-123456 och sedan försöker
ansluta med ett modem till det numret, så kommer det bara ringa i telefonen. Oavsett
om du har telefonen ansluten till en dator. Detta för att korten och telefonerna är gjorda
så att du ska ha ett SEPARAT nummer för INKOMMANDE datasamtal. Hur menar du att
du har lyckats ställa om detta i telefonen?

LÄTT

I mitt fall, med två Sony Ericsson (bättre finns knappast), en T300 och en k500i, var det busenkelt.
Till T300:an finns inga drivrutiner för usb-kabel-modem, så därför var valet enkelt vilken telefon som skulle kopplas med ir till bärbara. K500:an fanns alla möjliga drivrutiner pga att den var så ny så den fick agera svarande modem.
Det roliga här är att K500an känner av vad för slagssamtal som inkommer (tele, data, fax), så därför kunde den sitta i sitt ställ och när jag inte var uppkopplad så kunde den ta emot vanliga samtal också. Hade det varit tvärtom, så att T300 var svarande modem, då skulle jag behövt ändra till Data under Nästa inkommande samtal.

I den telefon som används som vanligt modem måste inget ändras, då jag tror att det är så att datorn skickar med en kod när man ringer upp till en annan mobil med fjärranslutningen.
Ringer man upp med ett annat valfritt tal-program så är det nog så att den koden utelämnas för att man ska kunna svara i telefonen, du kan nämligen inte svara själv på ett datasamtal till en mobil utan det måste svaras av en dator, och där är det nog återigen en viss kod som ska sändas.

Hoppas jag varit till någon hjälp nu

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Betty (Kung Pow)
LÄTT

I mitt fall, med två Sony Ericsson (bättre finns knappast), en T300 och en k500i, var det busenkelt.
Till T300:an finns inga drivrutiner för usb-kabel-modem, så därför var valet enkelt vilken telefon som skulle kopplas med ir till bärbara. K500:an fanns alla möjliga drivrutiner pga att den var så ny så den fick agera svarande modem.
Det roliga här är att K500an känner av vad för slagssamtal som inkommer (tele, data, fax), så därför kunde den sitta i sitt ställ och när jag inte var uppkopplad så kunde den ta emot vanliga samtal också. Hade det varit tvärtom, så att T300 var svarande modem, då skulle jag behövt ändra till Data under Nästa inkommande samtal.

I den telefon som används som vanligt modem måste inget ändras, då jag tror att det är så att datorn skickar med en kod när man ringer upp till en annan mobil med fjärranslutningen.
Ringer man upp med ett annat valfritt tal-program så är det nog så att den koden utelämnas för att man ska kunna svara i telefonen, du kan nämligen inte svara själv på ett datasamtal till en mobil utan det måste svaras av en dator, och där är det nog återigen en viss kod som ska sändas.

Hoppas jag varit till någon hjälp nu

Blir de tnågra kostnader?
Det måste ju kosta nån viss summa per minut?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lan-nissen
Blir de tnågra kostnader?
Det måste ju kosta nån viss summa per minut?

Det stavas HALEBOP, ringer utan minutpris inom halebop.
Har dock inte bekräftat att det inte kostar, men är inte slut på pengar än.
Det enda som kostar är uppkopplingsavgiften.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Jag skapade en "avancerad anslutning" i win xp som ska ta imot inkommande samtal via en Sony Ericsson t310 mobil. Med inbyggd modem.
Men när jag ringde upp mobilen ifrån en annan dator med ett vanligt modem, så kom det som ett vanligt telefonsamtal till mobilen. Datorn reagerade inte ens!

*Edit*
Läste nu att man var tvungen att ställa om till data i mobilen.
Och hur exakt går man tillväga föt att göra det?

*edit igen*
tror jag hitta inställningen i mobilen. jag ställde in att den bara skulle ta imot datasamtal. men då får jag medelandet att den är upptagen när jag försöker ansluta!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lan-nissen
Jag skapade en "avancerad anslutning" i win xp som ska ta imot inkommande samtal via en Sony Ericsson t310 mobil. Med inbyggd modem.
Men när jag ringde upp mobilen ifrån en annan dator med ett vanligt modem, så kom det som ett vanligt telefonsamtal till mobilen. Datorn reagerade inte ens!

*Edit*
Läste nu att man var tvungen att ställa om till data i mobilen.
Och hur exakt går man tillväga föt att göra det?

*edit igen*
tror jag hitta inställningen i mobilen. jag ställde in att den bara skulle ta imot datasamtal. men då får jag medelandet att den är upptagen när jag försöker ansluta!

En fråga bara, varför ska du ansluta med ett vanligt modem till en mobil?

Då låter det som att det är nåt fel på din anslutning från datorn med vanligt modem, att den tror att den ska ringa till en person eller att det är ett fax samtal.
För om man ringer upp en mobil som är inställd på data med ett telesamtal så vägrar mobilen att ta emot den.
Vad har du för modem, dator och för fjärranslutningsinställningar på modem datorn?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]