Permalänk
Medlem

Står sig Canon A95 fortfarande?

Jag har funderat en del på digitalkameror, läst en massa trådar här, läst på cyberphoto, läst på dpreview och på några andra ställen...

Canon Powershot A95 verkar av många anses vara kanske det bästa valet i sin klass, men de flesta recensioner gjordes väl när den var något sånär ny. Det jag funderar lite över är om den fortfarande hör till de bästa valen, kameran har ju ändå funnits ett tag nu och nya modeller dyker ju upp hela tiden.

Jag är alltså ute efter en kamera i ungefär den prisklassen (max ~3kkr), som inte nödvändigtvis måste vara fickvänlig, viktigare är att den tar bra bilder och är något sånär smidig att hantera. 5 Mpx är mer än tillräckligt, 3x zoom lär nog räcka det också. Gärna lite möjligheter till manuella inställningar, inte enbart "sikta och tryck".

Jag har t.ex. förstått att A95 är en aning seg jämfört med en del nyare modeller.
Är den även omsprungen i andra avseenden, i sin prisklass?

Vad är era rekommendationer?

Personligen tycker jag ju att det känns bra om den är av något av de "riktiga kameramärkena", även om jag kan tänka mig att det inte är så relevant för en kamera av den här typen och prisklassen.

Edit: Det är alltså sannolikt en kamera i kategorin "compact" eller möjligen "ultracompact". Möjligen t.ex. "superzoom" om någon sådan är ett bättre val.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

A95 talas det alltid lika varmt om när det kommer till "lite mer manuella, men ändå kompakta, men ändå inte systemkamera"-kategorin.

Jag börjar tröttna på min Ixus 40. Saknar alla manuella alternativ... har kollat lite på några äldre Minolta Dimages, och även A95. Men vill gärna ha så mycket manuella inställningar som möjligt för så lite pengar som möjligt

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unforgiven
A95 talas det alltid lika varmt om när det kommer till "lite mer manuella, men ändå kompakta, men ändå inte systemkamera"-kategorin.

Jag börjar tröttna på min Ixus 40. Saknar alla manuella alternativ... har kollat lite på några äldre Minolta Dimages, och även A95. Men vill gärna ha så mycket manuella inställningar som möjligt för så lite pengar som möjligt

Det är ungefär vad jag söker, ja...

Den stora frågan är ju om det finns bättre alternativ till A95 numera...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Canons "A-serie" har inte många motsvarigheter faktiskt, om man ser till pris, inställningar och kompakthet.
A95 står sig fortfarande bra. Börjar bli lite gammal och långsam om man jämför med en del nyare modeller men bildkvaliteten är fortfarande bra osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Canons "A-serie" har inte många motsvarigheter faktiskt, om man ser till pris, inställningar och kompakthet.
A95 står sig fortfarande bra. Börjar bli lite gammal och långsam om man jämför med en del nyare modeller men bildkvaliteten är fortfarande bra osv.

Ok, om man tummar lite på detta, får man något bättre i samma prisklass då?

Du verkar (att döma av dina tidigare inlägg) kunna dina digitalkameror, dumbo, så jag är mycket tacksam för allt du har att säga!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om du menar att man avstår från lite smidighet och väljer en lite större kamera tex?

Tja... Oavsett vad manväljer så får man ju kompromissa lite.
Du har ju Konica Minolta Z3 som är snabb så tusan i jämförelse. Bildstabilisering, sort zoomomfäng osv. Denhar dock något sämre bildkvalitet och är större.
Du har ju Olympus C-765 och C-770. Långsamma, men bra bildkvalitet.

Något över i pris har du ju Panasonic FZ4 som har bra bildkvalitet, är snabb, bildstabilisering och stort zoomomfång.
Sedan börjar det rasa iväg i pris...

Du får fundera lite på vilka egenskaper som är viktigast.
Jag tycker att A95 är en mycket bra medelväg. Bra bildkvalitet, möjlighet till manuella inställningar och att montera filter via adapter och detta till ett rätt lågt pris. Den är dessutom logisk och lättanvänd.

Jag har ju själv en gammal A70 och är mycket nöjd med den, även om den inte används så mycket numera. Jag sneglade en del på A80 när den kom pga den vridbara displayen och lite andra småsaker. Det blev inte att jag bytte upp mig dock.
Jag har många bilder jag fortfarande tycker om som är tagna med A70:n.

Permalänk

Tack för infon dumbo... Dimage Z3 har jag tittat lite på, och den verkar mycket mysig. Den optiska zoomen speciellt, och att den använder SD-minnen. För sånna har jag till min nuvarande

Jag kanske kan hitta en gammal Minolta Dimage 5 till ett mycket lågt pris... är det värt ett köp? Den har ju några år på nacken, men hur är de manuella inställningarna på den? Vill ju främst lära mig alla dessa, med brännvidder, slutartider osv.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

Ok, stort tack för dina tips!

Efter att ha kikat lite på de andra kamerorna du nämnde så känns det som att det nog kommer bli en A95 ändå!

Minolta Z3 verkade ju, som du också nämnde, få lite gnäll just på bildkvaliteten.
Jag är lite rädd för att skaffa saker som jag vet sånt om på förhand. Det är ju tråkigt om man efter ett onödigt kort tag börjar reta sig på detta.

FZ4 verkar ju mycket trevlig, om än något större än jag egentligen tänkt mig... även vad gäller pris.

Olympus C-770 (och 765) verkar ju vara fina kameror de också. Är nog här min största tvekan uppstått (ptja, i viss mån även de andra)...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

<edit> Nu kom det visst ett inlägg emellan här. Detta svar var riktat till The Unfogiven </edit>

Ang. Dimage 5 så skulle jag säga att den, tack vare sin ålder ligger en del efter i signalbehandling osv. Den har inte lika bra bildkvalitet som moderna kameror. Däremot är det "mycket mer kamera". Mer inställningar och möjligheter och vad gäller handhavande är den överlägsen tex A510 och andra liknande kompakter.
Mer reglage och rattar utanpå kameran. Mindre rotande i menyer. Riktig mekanisk zoom osv osv.
Jag skulle nog försöka hitta Dimage 7 istället. Den har lite större sensor vilket gör att man kan få lite kortare skärpedjup och man får mer vidvinkel.
Båda två är, vad jag vet, ganska hungriga på batterier...
Har du möjlighet skulle jag sparat lite till och köpt en A1 istället. Går att hitta för från 4000kr och upp verkar det.

Om du har ett "seriöst" intresse av foto och att lära dig mer så ska jag säga vad jag tycker.
Det blir kanske lite dyrare än 3000kr, men jag skulle ta en titt på en begagnad Canon EOS D30 eller D60. Dessa går att hitta för från 3000kr och uppåt. Därtill skulle jag leta reda på en billig begagnad normalzoom.
Men det bror ju på om du kan sträcka budgeten så långt.

Om vi ska sammanfatta lite:
Du kommer att ha möjlighet att lära dig om slutartid och bländare och hur de funkar ihop med A95, Dimage 5 såväl som D30. Skillnaderna ligger framför allt i handhavande samt att de olika sensorstorlekarna (A95 har samma storlek som Dimage 5, medan Dimage 7 har lite större och D30/D60 ännu större) ger lite olika möjlighet till att kontrollera skärpedjupet och använda det på ett kreativt sätt.

Nu känner jag att det blev lite sådär flummigt och ofokuserat igen...
Hoppas du får ut något av mitt babbel ändå.

Edit:
evil penguin:

Gnället på Z3s bildkvalitet är lite överdriven tycker jag, men visst har den sina brister.

De andra jag nämnde har bra bildkvalitet. Olympusarnas nackdel är att de är lite långsamma. Annars är det fina kameror. Ingen bildstabilisering dock.
A95 är, som jag sa, en mycket bra medelväg mellan portabilitet, funktionalitet och pris.

Edit 2:
Och snurrig som man är har man blandat ihop vem som har vilken budget och som äer ute efter vad...
Jaja. Ni får klippa till mig så att de små grå hamnar rätt igen.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag nog tittat extra länge på en Ricoh om jag ville ha en kompaktdigital.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Någon särskild modell som du anser att man ska titta extra länge av de Ricohs som man ska titta extra länge på, root?

Edit: Ska tillägga: Tack igen dumbo, ska tänka på vad du sagt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nja, jag tittar själv på den billigaste, GX som en kamera till tjejen och som jag själv kan använda ibland när jag behöver en tyst/mindre kamera.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Snackade just med en kompis som ville ställa till saker just när jag började bestämma mig...

Han var iaf av den bestämda åsikten att om ska ha en enda kamera "till allt" så gör man bäst i att ha mer zoom...
Det beror ju förstås på lite vad man tänker plåta, det förstår jag också, men man förlorar ju inte på att ha det. (Iofs, mer kromatisk aberration och så, men det ger ju inte intryck av att vara något enormt problem det heller när allt kommer omkring.)

Tål att funderas lite till på..

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Rent generellt ger större zoomomfång sämre skärpa, mer kromatiskt aberration och mer distortion.
Sen beror det ju på vilken typ av bilder man tar och hur stora förstoringar man gör om man märker av det.
Längre brännvidd är praktiskt ibland, men kameran blir större. Det ställer åxå lite högre krav på fotografen fall man inte vill ha skakningsoskärpa. Där hjälper ju bildstabilisering till en del.
Man klarar sig långt med de dryga 100mm som A95 ger, men längre kan vara bra vid tex sportevenemang eller om man vill ha bilder på fåglar och sånt.

Permalänk
Medlem

Ricohen börjar på 28mm, det är mycket viktigare för mig än hur stort zoomomfånget är. Det hade nog varit lite trevligare om den gick lite längre än till 85 i teleläge för att ta riktigt nära porträtt och så, men det är inte så jätteviktigt för mig. Jag har ju en annan kamera med kort skärpedjup för sånt

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Annars finns ju Canons nya S2IS, uppföljaren till S1. Verkar rätt bra, en kompis har en sån. Inte lika mycket möjligheter som med en annan kompis EOS350D men rätt mycket mer än vad man kan göra med min Ixus700.

S2 är inte en liten kamera men samtidigt inte monsterstor. Om du ändå tänker dig en kamera som A95 som inte går ner i fickan så kan du kanske lika gärna tänka dig en helt ny, och bättre, kamera? Kostar det så smakar det, runt 4.500:-. Min erfarenhet är att ens budget brukar öka i takt med att man börjar titta runt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Rent generellt ger större zoomomfång sämre skärpa, mer kromatiskt aberration och mer distortion.
Sen beror det ju på vilken typ av bilder man tar och hur stora förstoringar man gör om man märker av det.
Längre brännvidd är praktiskt ibland, men kameran blir större. Det ställer åxå lite högre krav på fotografen fall man inte vill ha skakningsoskärpa. Där hjälper ju bildstabilisering till en del.
Man klarar sig långt med de dryga 100mm som A95 ger, men längre kan vara bra vid tex sportevenemang eller om man vill ha bilder på fåglar och sånt.

Jag hade gärna velat förstå allt det där med hur brännvidden ger skakningsoskärpa, och vad 28mm-78mm innebär för något... var kan jag lära mig detta? Fotosidan.se är rätt okej, men hjälpte inte så mycket.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

Längre brännvidd ger mindre bildvinkel. Utan att räkna på saken så tar jag ett exempel ur luften. Säg att motsv. 50mm ger 50 grader vinkel ut från objektivet. Allt som finns inom denna vinkel kommer att komma med på bild.
Ökar man istället brännvidden till 100mm så blir vinkeln 25 grader. Du får med en mycket smalare vinkel och "når" därför längre. Det är detta man gör när man zoomar in.
I samma tankt som vinkeln minskar så inser du att en liten rörelse på kameran blir större och större. Därför måste man hålla kameran mer stilla, eller ha snabbare slutartid när man zoomat in mycket om man vill att bilden fortfarande ska vara skarp.
Jämför med att skjuta gevär. På nära håll gör det inte så stor skillnad om du råkar darra till lite, då får 9 poäng istället för 10. Ökar du avståndet och darrar lika mycket kommer du att missa hela tavlan.

Millimetrarna är optikens brännvidd. När man pratar om kompaktkameror så pratar man ofta om den motsvarande brännvidden för analog småbildsfilm.
Med 28mm har man en ganska vid vinkel som är bra för vyer/landskap och med 200mm har man betydligt smalare vinkel och man kan ta mer detaljerade bilder på små föremål på längre avstånd.

Edit:
http://www.fotosidan.se/docview.htm/1095

Framför allt denna:
http://www.fotosidan.se/doc.htm/3690/

Permalänk
Medlem

Jag har själv funderat på en "riktig" digitalkamera istället för familjens ixus500, och jag har sneglat ett par gånger på A95. Det är inte mycket som motsvarar denna eller?

/Magnus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Längre brännvidd ger mindre bildvinkel. Utan att räkna på saken så tar jag ett exempel ur luften. Säg att motsv. 50mm ger 50 grader vinkel ut från objektivet. Allt som finns inom denna vinkel kommer att komma med på bild.
Ökar man istället brännvidden till 100mm så blir vinkeln 25 grader. Du får med en mycket smalare vinkel och "når" därför längre. Det är detta man gör när man zoomar in.
I samma tankt som vinkeln minskar så inser du att en liten rörelse på kameran blir större och större. Därför måste man hålla kameran mer stilla, eller ha snabbare slutartid när man zoomat in mycket om man vill att bilden fortfarande ska vara skarp.
Jämför med att skjuta gevär. På nära håll gör det inte så stor skillnad om du råkar darra till lite, då får 9 poäng istället för 10. Ökar du avståndet och darrar lika mycket kommer du att missa hela tavlan.

Millimetrarna är optikens brännvidd. När man pratar om kompaktkameror så pratar man ofta om den motsvarande brännvidden för analog småbildsfilm.
Med 28mm har man en ganska vid vinkel som är bra för vyer/landskap och med 200mm har man betydligt smalare vinkel och man kan ta mer detaljerade bilder på små föremål på längre avstånd.

Edit:
http://www.fotosidan.se/docview.htm/1095

Framför allt denna:
http://www.fotosidan.se/doc.htm/3690/

Okej. Det förklarade du jävligt bra Tack!

En EOS 300D med kitobjektiv... vad ska man ge för det?

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unclemoe
Jag har själv funderat på en "riktig" digitalkamera istället för familjens ixus500, och jag har sneglat ett par gånger på A95. Det är inte mycket som motsvarar denna eller?

/Magnus

Det beror ju iofs på vad du är ute efter och vad du är beredd att betala
Men A95 är en bra kamera, helt klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Det beror ju iofs på vad du är ute efter och vad du är beredd att betala
Men A95 är en bra kamera, helt klart.

Givetvis beror det på pris och förväntningar, men jag ligger mycket nära trådskaparens beskrivning, därför jag skrev i denna tråd. Men A95 är alltså något att satsa på för runt 3000kr?

/Magnus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moonroy
Annars finns ju Canons nya S2IS, uppföljaren till S1. Verkar rätt bra, en kompis har en sån. Inte lika mycket möjligheter som med en annan kompis EOS350D men rätt mycket mer än vad man kan göra med min Ixus700.

S2 är inte en liten kamera men samtidigt inte monsterstor. Om du ändå tänker dig en kamera som A95 som inte går ner i fickan så kan du kanske lika gärna tänka dig en helt ny, och bättre, kamera? Kostar det så smakar det, runt 4.500:-. Min erfarenhet är att ens budget brukar öka i takt med att man börjar titta runt...

Jo, jag har sett den tidigare och den ser ju onekligen jäkligt fin ut!

Lite är det ju, precis som du skrev, så att om kameran ändå inte går ner i fickan så spelar det inte alltid så stor roll med hur stor marginal den inte går ner i fickan, även om det ju förstås är lite smidighetsskillnad på t.ex. A95 och S2 IS.
Kanske känns det dock svårt att spontant ta med t.ex. S2 IS, något som ju ändå går med t.ex. A95 (och liknande), även om den inte går ner i fickan.

Sedan hade jag väl egentligen tänkt låta bli att gå så pass långt vad gäller överskridandet av budgeten. (Man lär ju hamna kring 6 kkr i slutänden om man går på det där spåret - med minneskort, batterier + ev laddare och gärna någon passande väska.)

Jag tror nog egentligen att A95 skulle räcka ett gott tag, men man kanske får gå och klämma på fler sorter...
Samtidigt är det ju livsfarligt, då slutar det bara med att man går hem med nått dyrt som man blivit alldeles fäst vid.

Edit: dubbla negationer

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Samtidigt är det ju livsfarligt, då slutar det bara med att man går hem med nått dyrt som man blivit alldeles fäst vid.

Precis... jag började med att titta på begagnade Minoltoa Dimage av äldre modell, till att kolla på t.ex. A95... tills där jag är nu och tiittar på begagnade systemkameror. Från 1000kr till 5000kr... usch

Men om jag hittar en begagnad 300D eller D30 till ett schysst pris så slår jag till direkt. Vill nämnligen inte bli fast med, som med min Ixus, att enbart kunna använda kamerans inbygda funktioner. Det verkar så härligt med utbytbara objektiv o hela köret.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unforgiven
Okej. Det förklarade du jävligt bra Tack!

En EOS 300D med kitobjektiv... vad ska man ge för det?

Jag har inte koll på vad de brukar "gå" för, men jag vet folk som köpt 300D med kitobjektiv för 4500kr. Själv skulle jag inte betala med än 5000kr iaf.

Permalänk
Medlem

Nu när jag ändå kommit fram till att jag får lov att rannsaka mig själv lite, både vad gäller kompakthet och om hur långt jag kan tänka sig att sträcka mig prismässigt... så tänkte jag passa på att följa upp moonroys förslag och dumbos överkantsförslag lite... Om ni fortfarande orkar med detta eviga velande..

Nå, det står ett stort "om" kring om detta öht är aktuellt, men det känns som en relevant fråga utifrån era tips:

Är S2 IS verkligen värd den extra slanten jämfört med t.ex. FZ5 (eller FZ4, men då blir det lite skevt att försöka jämföra)?

S2 har väl en del extrafunktioner samt bättre videofunktionalitet (vilket väl kanske kan vara kul, men det känns inte viktigt), men i grunden känns det ju som att de är jämnspelta. (Jag har åtminstone uppfattat det så.) FZ4/5 är dessutom något mindre.

Som jag uppfattat det så får man ett knippe extrafunktioner samt ett par små problem för den extra slanten... Är det en rimlig synvinkel? Canon har vridbar LCD, det är väl en sak till.

Båda verkar ju i alla fall vara över lag bra, snabba, skapelser...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ett par små problem?

Jag skulle säga att FZ5 har snäppet bättre bildkvalitet, medan S2 har lite mer "balla funktioner".
FZ4 går ju att jämföra med S2 om man inte tror sig behöva de extra pixlarna.

Permalänk
Medlem

Ja, det var väl ett lagom luddigt uttalande? Vi kan stryka det ur protokollet tycker jag, så skriver vi dit ditt "något bättre bildkvalitet i FZ5" istället...

Ja, tack ännu en gång alla andra som svarat. Nu får jag fundera igenom vad jag kan tänka mig... Ska nog försöka se till att vara bestämd ang. vilken typ det ska va innan jag ger mig in på något klämmande i alla fall..

Edit: Vill bara framhålla att ovanstående inte var menat som att jag känner mig helt vilsen fortfarande, även om det kanske lät så. Jag har tack vare era tips och en massa sökande ett par favoriter i respektive prisnivå...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Okej, ser ut som om jag kommer att sticka in till JME imorn eller på onsdag och köpa en Canon Powershot A95 med 512Mb minne, för ca 3500kr. Det finns inget bättre för dessa pengar nu eller?

/Magnus

EDIT: evil penguin, hoppas att det är ok att jag har lånat din tråd, lite onödigt att skapa två om exakt samma sak.

Permalänk

Hoppas du inte tar illa upp av att jag lånar lite tråd evil penguin

Men jag såg nu den här Panasonic FZ5... den verkar extremt mysig. Speciellt med megazoom och optisk bildstabilisering. Då är frågan... ska man köpa en begagnad EOS 300D för samma pris som en splitter ny Lumix FZ5? Till FZ5an kan jag använda min redan inköpta SD-minnen, men jag kan inte byta ut optiken. Dock verkar den vara på topp, plus att zoomen som sagt är grym.

Faaan... det är så svårt. Speciellt om man sen tar in Canons S2 IS också i ekvationen... den är väldigt lik FZ5, speciellt på pappret. Vad är det som är "ball" med S2an?

Visa signatur

In Flames we trust