Ljudproblem i samband med att fläkt startas

Permalänk
Medlem

Ljudproblem i samband med att fläkt startas

Hej!

Jag är inte så datorkunnig så jag ursäkta om jag inte förklarar på bästa sätt, men iallafall:

Behöver hälp med en sak. Har ett tag haft ljudproblem på min dator. Det händer ibland att när min fläkt i datorn sätts på (när datorn behöver avkylas om den stått på länge) så sprakar det till i högtalarna och sedan försvinner ljudet, efter kanske 10 min kommer det tillbaka igen. Någon som har någon aning om vad detta beror på och vad jag ska göra? Ställt frågan på andra forum och folk har frågat ifall jag har ett integrerat ljudkort, och jag vet faktiskt inte vad det om jag har det eller helt säker på vad det innebär. Men ljudkortet sitter inte baktill på datorn och då är det väl inte integrerat? Men iallafall har jag testat med senaste drivrutinerna ifrån soundblaster.com (ljudkortet heter Creative SB Audigy 2) och det har tyvär inte förändrat någonting.

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har PRECIS samma problem... Det är samma ljudkort som du har tror jag... kanske en dålig modell?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ljudkortet sitter kanske för nära fläkten, då förstärks fläktljudet eller så är kortet trasigt!