Vilken 250Gb hd ska man välja??

Permalänk

Vilken 250Gb hd ska man välja??

Håller på o spanar efter en till hd.
(Har en maxtor 200Gb Sata nu).

Är ute efter en 250Gb hd.

Ska man välja maxtor, ibm, samsung eller nått annat märke?

Har hört en del dåligt om maxtor?

Både ibm o samsung har fått bra kritik på toms hardwareguide.

Vill höra era åsikter o synpunkter

Mvh
Johan

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk

samsung & seagate > maxtor

Permalänk
Medlem
Permalänk

skiljer det nått på garantierna på samsung vs ibm vs seagate?
Såg nått om 5 år på seagate.

Maxtor har väl 3 år har jag för mig, kompisens gick sönder o han hade ett jäkla problem, fick skicka den med specialemballage till irland (har jag för mig).

Lutar åt en samsung

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem

Samsung P120S 250GB inget snack!

Visa signatur

AMD 4000+ San Diego | ASUS A8N SLI-DELUXE | Samsung 120GB S-ATA2 | 2x512Mb Kingston HyperX| Leadtek 6800Ultra | FSP Blue Storm 500W

Permalänk
Medlem

maxtor lätt

Visa signatur

Lian Li PC-343B | Enermax Platimax 1700W | ROG Strix X570-E Gaming | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright Silver Arrow | G.Skill Trident Z RGB 32GB 3200MHz | RTX 3080 Ti FE | WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB | Plus en bunt mekaniska diskar :P

Permalänk
Permalänk
Medlem

Western Digital då? De är ju också bra. Fast det känns som om det kvittar om man väljer en Seagate, WD eller Samsung. De verkar ju prestera ungefär lika bra. Är Samsung den tystaste av dessa, eller är det bara något jag har fått för mig?

Permalänk
Medlem

Jag har 3stycken Hitachi diskar, funkar jättebra... bra är att de har vanlig molex strömkontakt, så man även kan använda sådan...
Mvh Jenny

Visa signatur

(Antec Plusview 1000 AMG) (Antec Truepower 550W) (Abit IC7-MAX3) (P4 2.8GHz Northwood) (2*512MB PC3200 Twinmos) (Samsung 120GB IDE + 3*250GB Hitachi S-ATA) (Powercolor 9600XT 128MB) (SB-Live) (ND-3500A) (LG L1915S 19" TFT 12ms)

Permalänk
Medlem

Samsung är enligt mig skitdiskar, vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henki2
Samsung är enligt mig skitdiskar, vad tycker ni?

Kan inte hålla med om det.. de är väldigt tysta..

Visa signatur

(Antec Plusview 1000 AMG) (Antec Truepower 550W) (Abit IC7-MAX3) (P4 2.8GHz Northwood) (2*512MB PC3200 Twinmos) (Samsung 120GB IDE + 3*250GB Hitachi S-ATA) (Powercolor 9600XT 128MB) (SB-Live) (ND-3500A) (LG L1915S 19" TFT 12ms)

Permalänk
Medlem

Men inte hållbara, fyra Samsungdiskar har kraschat för mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henki2
Men inte hållbara, fyra Samsungdiskar har kraschat för mig!

Igen hårddisk varesig märke jag någonsin ägt har krashat

Visa signatur

(Antec Plusview 1000 AMG) (Antec Truepower 550W) (Abit IC7-MAX3) (P4 2.8GHz Northwood) (2*512MB PC3200 Twinmos) (Samsung 120GB IDE + 3*250GB Hitachi S-ATA) (Powercolor 9600XT 128MB) (SB-Live) (ND-3500A) (LG L1915S 19" TFT 12ms)

Permalänk
Medlem

Köp en Seagate om du vill ha kvalitet, Samsung om du har dålig budget och inte har något värdefullt på hårddisken, Wd om du har tåliga öron och är ute efter det värsta, Hitachi om du inte spelar, Maxtor om du inte är otålig!

Permalänk
Medlem

Kör bara på Western Digital och de fungerar bra för mig, 2*200GB, 1*74Gb (raptor).

Visa signatur

Ich bin der Santa Claus!

Permalänk
Medlem

Det ända felet med deras diskar är ljudnivån!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307913&cks=SPK

Det där var fan ett bra pris..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Polarn köper en sån här åt mig nu för jag har utfört lite jobb åt honom.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SGB8-250SATA

Blir lite bättre än min 40GB Samsung Spinpoint som jag har i nu :), ska dock tillägga att jag nästan ångrar mig att jag inte tog en Samsung igen för den har funkat utmärkt och hänger med ok fortfarande efter flera år av misshandel som t.ex urkopplande, nedstoppad i ESD påsar för att medtagas i jackfickan m.m.
Men sugen att testa en Seagate så en sådan fick det bli denna gång.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Min ena Samsung kraschade efter endast 2 månader!

Permalänk

Alla verkar säga att deras samsung krashar så den där segaten blev jag sugen på nu hehe.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Bara en som spammar att han har haft kraschade samsung diskar...

Samsung diskar funkar faktiskt bra...men som med alla andra diskar så gäller det att man har bra kylning...skulle aldrig ens fundera på att stoppa in en disk i en dator utan att man har en fläkt som blåser på dom.

Maxtor är dom enda diskarna som jag har haft problem med och det är att flera kontrollerkort inte vill känna av dom (gäller mest maxtor 160Gb).

Kör själv med flera olika modeller i den här datorn just nu.

Ide:

Wd 100Gb
2*Wd 120Gb
Maxtor 200Gb

Sata:

2*Maxtor 160Gb
1*Maxtor 250Gb
2*Segate 250Gb

Sata2:

2*Samsung SP2004C

Alla diskar funkar fint förutom att mina samsung inte vill mata på full fart i sata2 raiden...säkert nån drivare eller annat som inte vill vara med.

Permalänk

Min Samsung SP 160 GB Sata har hängt med som huvuddisk i över ett år utan minsta problem eller krash. Om den är tyst vet jag inte riktigt, eftersom den överröstas av mina fläktar och andra hårddisk

Men den är snabb och felsäker enligt mig. Den här testen tycker jag talar för disken då den visar sig vara både snabb, sval, felsäker och tyst!
http://www6.tomshardware.com/storage/20050427/index.html

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Seagate är de enda som har 5 års garanti.
De andra har högst 3 år.

Skillnaden mellan märkena är mycket liten. Kolla lite priser etc, ibland får man vissa klart billigare.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Låter denna spinpoint mycket ni som har den???

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Seagate utan tvekan! Jävligt nöjd.. Hade en 6gb funka klockrent. Fick en 40gb i nya datorn som visserligen kraschade en gång, fick en ny som funkar klockrent. Tysta och snabba!

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bozze4evigt
Seagate utan tvekan! Jävligt nöjd.. Hade en 6gb funka klockrent. Fick en 40gb i nya datorn som visserligen kraschade en gång, fick en ny som funkar klockrent. Tysta och snabba!

Men hitta en seagate med lika bra pris som samusungen ovan då...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd

Läsa hela tråden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blue eyed devil

Men hitta en seagate med lika bra pris som samusungen ovan då...

Citat:

...inte samma pris, men väl fyra spänn billigare!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Läsa hela tråden?

...inte samma pris, men väl fyra spänn billigare!

Den blir det , min nya mp3 disk, med bara hemmagjord musik

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blue eyed devil
Den blir det , min nya mp3 disk, med bara hemmagjord musik

Gott val!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blue eyed devil
Men hitta en seagate med lika bra pris som samusungen ovan då...

På komplett är Seagaten 250GGB 50 spänn dyrare, det kan man nog överleva, får ju dessutom 2 års garanti extra.

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve