Permalänk
Medlem

Rengöra CPU:n

Jo, det är så att mina gamla trotjänare, Athlon XP1800+, ska få en ny kylare. Nu är det så att jag tänkte passa på att lägga på lite ny Arctic Silver när jag ändå håller på. I samband med det så har en del frågor dykt upp som jag misstänker att alla kunniga personer på Sweclockers forum kan svara på.

1. Hur rengör jag CPU:n från den gamla kylpastan? Vissa säger nagellacksborttagning, men kan det verkligen vara lämpligt?

2. Vad "tvättar" man med? En bomullstuss?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Aceton eller liknande...se upp om du använder nagellacksborttagare...en del innehåller oljor.
jag använde Tops sist jag gjorde denna operation...

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem

1: Jag kör med Thinner.

2: En trasig strumpa

Visa signatur

AMD XP2500+ @2.54ghz (11.5x220), Abit NF7-S Rev 2.0, Geil Dragon Series 2x256mb Dual PC3500 (synkat 2-3-3-8), Hercules Radeon 9800pro 405/361mhz, Seagate Baracuda 120gb, Antec TruePower 430w, Alpha PAL8045T med Delta 80mm 10.8w, Antec PlusView 1000AMG.

Permalänk
Medlem

aceton UTAN olja !

Permalänk
Medlem

Den röda Aceton flaskan.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

gör inte som min kompis som var "Full" då tog bensin från båtmotorn "olja i den" sa det är olja och han sa nej det är det inte men hans cpu klarade sig som tur va

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Hedersmedlem

"topps" med aceton

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Gin i kombination av en ren trasig t-shirt funkade alldeles utmärkt. Obs ej skämt.

Permalänk
Medlem

OKQ8:as förgasarevätska.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

kemisk bensin funkade mega bra me min iaf

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

t röd funkar bra den utan olja

Visa signatur

/SHUTTLE AN50R/A64 3200+ @ 2200MHZ/2X256MB KINGSTONE HYPERX BH-5 CAS 2-5-2-2@ 440MHZ /HIS 9800PRO ICEQ/SAMSUNG 120GIGBYTE/ENERMAX 550WATT/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michel
t röd funkar bra den utan olja

Vilken T-röd innehåller olja?:confused:

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

80% toalettvatten...t ex armani eller gucci

Edit: Eau de toilette hittar man lite här och var, inte lika märkesbundet för detta ändamål...billigaste duger lika bra

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

isopropylalkohol, finns på apoteket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TarzanBoy
isopropylalkohol, finns på apoteket

Inte bara på apoteket.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Varför aceton utan olja? går det inte lika bra med olja?

Visa signatur

Barton 2500+@2371MHz | Abit NF7-S 2.0 | 2x256 Twinmos/Winbond PC3200 | Leadtek GeForce 6800@400/940 (16/6) | 180GB +160GB Hitachi/IBM Deskstar | Compucase CI-6A21 (FSP 300W) 3X 120MM Papst Fläktar

Permalänk
Medlem

Kemiskt rent aceton och luddfri trasa ska användas för bäst resultat.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-zon
Varför aceton utan olja? går det inte lika bra med olja?

Nja saken är den att oljan ligger kvar och då olja leder värme sämre än kylpasta så är det inte direkt något man strävar efter.

Permalänk
Medlem

Blir det stor skillnad att rengöra CPUn då man lägger på ny kylpasta? Jag brukar bara använda fingrarna och papper för att ta bort det värsta.

Permalänk
Medlem

Jaha.. okej jag har användt aceton med olja... det funkar ju bra.. men jaha det visste jag inte..
blir det stor skillnad om jag använder en olje fri aceton burk?

Visa signatur

Barton 2500+@2371MHz | Abit NF7-S 2.0 | 2x256 Twinmos/Winbond PC3200 | Leadtek GeForce 6800@400/940 (16/6) | 180GB +160GB Hitachi/IBM Deskstar | Compucase CI-6A21 (FSP 300W) 3X 120MM Papst Fläktar

Permalänk
Medlem

toapapper

Permalänk
Medlem

Jag använder ren bensin, alltså utan olja, till att rengöra och en bomullstops. Funkar fin fint och pastan går bort med en gång. Kaffefilter funkar också fint att rengöra med istället för tops.

Så länge du kör med oljefritt rengöringsmedel och använder nån form av luddfritt verktyg att torka bort allt med. Använd absolut aldrig fingrarna eftersom döda hudceller och fingeravtryck kan täppa igen de mikroskopiska porerna i CPUn och på kylflänsen. Detta gäller ju visserligen om du vill ha ultimat överföring av värmen.

På min ThermaRight SLK-800A satt det skyddsplats på undersidan som satt stenhårt med lim. Efter att man dragit bort det satt det skitmycket lim kvar på undersidan, och det var inte lätt att få bort. Jag fick inte bort allt men den verkar ju kyla bra i alla fall.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

T-Grön kallavfettning

Permalänk

Re: Rengöra CPU:n

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snagge
Jo, det är så att mina gamla trotjänare, Athlon XP1800+, ska få en ny kylare. Nu är det så att jag tänkte passa på att lägga på lite ny Arctic Silver när jag ändå håller på. I samband med det så har en del frågor dykt upp som jag misstänker att alla kunniga personer på Sweclockers forum kan svara på.

1. Hur rengör jag CPU:n från den gamla kylpastan? Vissa säger nagellacksborttagning, men kan det verkligen vara lämpligt?

2. Vad "tvättar" man med? En bomullstuss?

Tack på förhand.

Lacknafta & en mjuk svamp, därefter grönsåpa & vatten samt torkning på element en timme eller så...

Visa signatur

DatafixKim

Permalänk

funkar de rengöra med typ sprit "vodka" ?

Visa signatur

- When in doubt , knock them out -

Permalänk
Medlem

Själv använder jag cellulosaförtunning (a.k.a. thinner). Minst sagt starka grejor, men har ännu inte stött på något som den inte rår på direkt. Sitter man inomhus med den blir man dock snart lite "lätt i sinnet" av ångorna...

I och för sig torkar jag ofta bara av noggrant med papper när jag skall lägga på ny kylpasta av samma sort. Arctic Silver är ju exempelvis rätt lätt att få bort med papper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-zon
Varför aceton utan olja? går det inte lika bra med olja?

Jo du ser, oljan bildar en hinna som inte leder värmen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntoXicateD
funkar de rengöra med typ sprit "vodka" ?

Ja det är klart, ju mer ren sprit desto bättre.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

okej för jag har vodka hemma så då ska de funka bra då?. hitta nåt annat hemma som hete alifatnafta funkar de också eller bättre eller inte alls ? det är de 2 grejjer ja har hemma som ja antar ska funka!

Visa signatur

- When in doubt , knock them out -

Permalänk
Hedersmedlem

Vad man än använder så ska det avdunsta helt och inte lämna några som helst rester kvar. Med andra ord går 99% av allt "skräp" som ni verkar använda fetbort..

Hur svårt är det att traska ner till närmsta apotek och inhandla en flaska isopropanol, eller gå ner till ICA och köpa lite kemisk ren aceton för 15-20kr?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

torka av den med lite toa papper bara sen kleta på med ny pasta funkar aldeles utmärkt..