Permalänk

Fixade en enkel hddkylare (bilder)

Eftersom mina diskar blev så jädra varma så bestämde jag mig för att göra något åt det så jag byggde ett enkelt hddrack av plexi med en 120mm fläkt i fronten. va inte så noga när jag slängde ihop det så det blev väll inte så snyggt men det funkar ju bra Testade nyss att dra ur fläkten och då steg tempen till 60grader och sen nu har jag startat den igen och just nu ligger dom på 37 grader

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

Good job!

Du borde kanske blåsa ut allt damm från datorn ... bara en tanke

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror du har smärre problem med dina hårddiskar, borde verkligen inte gå upp i 60 grader utan kylningen på, men kan inte neka till att kylningen med fläkten är skaplig:)

Permalänk
Medlem

Snygg dator, presario 8000 från atea?

Permalänk
Medlem

byt ut plexin mot aluminium så får du ännu bättre kylning...inte lika snyggt kanske...

Visa signatur

Ubuntu - P4 2,4@3,02 - ABIT IC7 - CPU, GPU, HDD's vattenkylt med vattendunstare

Permalänk
Hedersmedlem

Tommy_enstaberga Får hitta någon annanstans att lägga sina bilder. Uppenbarligen är något väldigt trasigt hos frip.dk, på ett sätt som inte är acceptabelt för det här forumet.

Tråd låst tills dess.
--
Upplåst! Tommy skall fixa bilderna snart.
Rensade irrelevanta inlägg.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Så bilderna fixade nu
Tack Aphex

Shameee: jepp det är en presario 8000 hyrdator via farsan jobb.

Sencor: jo det lär nog bli lite bättre med alu men jag hadde inget hemma så det fick bli plexi

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

Har en stående på bordet bredvid mig
Bytt lite grejjer i den bara, annars funkar din dator bra? Det är originalkylningen som du har på prollen och grafikkortet?

Permalänk

okej jo det är det eftersom det är en hyrdator får jag ju igentligen inte öppna den ens så jag har inte bytt fläktar o sånt men när vi löser ut den blir det mitt nya bygga då kommer det blir ett fett vattensystem i den och nytt chassi

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

haha man får ju öppna egentligen, det var ju inga klistermärken att man inte får men byta grejjer får man nog inte, men med dem dåliga grejjerna det var i var man tvungen
Ska även jag börja klippa och klistra när den är 100% min!

Permalänk
Medlem

mina diskar ligger på 28-31 me orginalkylningen

Visa signatur

[ PhenomX4 9850 ][ MSI K9a2 Platinum V.2 ][ 2xCorsair Dominator 1024Mb ][ PowerColor HD3650 ][ LianLi A05 ][ Tagan Easycon 580W ]

Permalänk
Medlem

Hur bra är plexiglaset på att ta upp värme från diskarna? Jag har ju fått för mig att tempen skulle sjunka ytterligare om ditt hd-rack hade varit tillverkat i alu istället för plexi

Men onekligen en snygg lösning!

Permalänk

om du läser 6 rader uppåt så får du svaret

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

hmm... jag tyckte mina diskar var varma när de va +39 grader... =S... men nu ligger 120gb på +32 å 200gb på +30...

Visa signatur

IzzYzzI

Permalänk
Medlem

Vad låg dina hdd på innan förresten? Min ligger på 43, idle

Permalänk

när jag stänger av fläkten rusar dom iväg till 60 grader när dom arbetar.
Okej så du hyr också din?
Kan knappt vänta tills den blir min hhe då ska här byggas

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk

Min brorsa har en sån, också hyr burk.. Han har lovat mig att jag ska få fixa iordning den så fort den är 100% vår...:D

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

mina 2 hdd ligger på 21 och 28 jag har 2 st 8 mm i fronten

Permalänk
Medlem

Min hdd ligger på 19 grader.. seagate 200.. fast har en 120 mm fläkt 2 mm under den haha
Bra bygge föresten

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem

Vad är "max" tempen för en hd? Citera mig så jag hittar hit, smälla!

Visa signatur

Macbook und wow
Citera för svar tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cymorph
Min hdd ligger på 19 grader.. seagate 200.. fast har en 120 mm fläkt 2 mm under den haha
Bra bygge föresten

Du har det fanimig kallt hemma:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sencor
byt ut plexin mot aluminium så får du ännu bättre kylning...inte lika snyggt kanske...

Inte alls säkert, i så fall måste aluminiumet vara format som en kylfläns, annars blir det hela inte särskilt effektivt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frolic
Vad är "max" tempen för en hd? Citera mig så jag hittar hit, smälla!

Titta i tillverkarens specar.

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet så är det ju inte så bra att riva i hyrdatorer tills man köpt ut dom

Men OT: Bra jobbat du kanske kan fästa varsin koppar platta på hårddiskarna där luften flödar så blir det ökad effekt. Annars bra lösning

Visa signatur

Aspire X-Qpack black/green |-| AMD64 4000+ |-| X1900XTX 512MB |-| 2GB RAM PC3200 |-| MSI m-atx 7.1 |-| 420w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snAttArn
Såvitt jag vet så är det ju inte så bra att riva i hyrdatorer tills man köpt ut dom

Bara att se till att de moddar man utför går att återställa till originalskick så är det inga problem.

Permalänk

jo därför jag byggde ett löst rack som bara står på golvet i datorn me gummifötter så den är bara att lyfta ur sen och skruva tillbaks disken på sin rätta plats men ibland är det nära att man vill sätta sticksågen eller nått i den när man kommer på nya ider hehe

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

eller så skiter man i vilket och moddar sönder dom ändå.. ^^ hehe... det har jag gjort. spelar roll man ska ju ändå köpa ut skiten sen?

Visa signatur

C2D E6600 - ASUS P5W-DH - 2048MB Corsair XMS2 Xtreme CL5 - Club3D X1950XTX - 1483 GB HDD - Chieftech Mesh - be quiet! Straight Power 700w - Eizo FlexScan S1931 - Eizo FlexScan L768 http://www.epenis.eu/show/5570/epenis.png

Permalänk
Medlem

Skulle det inte funka att ha en annan fläkt som drar ut luften oxå? Eller in beror ju på vad den fläkten som sitter på nu gör. Och så tar man in kablarna genom plexiglaset.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

HELT OKEJ!

Ditt bygge verkar helt okej. Dessvärre så bör du avlägsna lite damm från din börrk

Visa signatur

Marcus Lindberg
www.marculin.se
marculin@g33k.se

Permalänk

Jo hehe jag vet att den är skitig hehe måste göra rent den någon dag

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

Om man moddar sönder och någonting som kostar lite mer går sönder vill man gärna kunna skicka in på reparation...
Iofs har min floppy, ljudkort och hårddisk gått sönder... Skulle kunna skicka in på reparation men vill inte bli av med min älskling