Vad finns det för moderkort med Crossfire?

Permalänk
Medlem

Vad finns det för moderkort med Crossfire?

Jag har letat å sökt här på forumet och på andra sidor samt butiker men blir inte riktigt klok på det... Var finns sapphire PURE att köpa och är det "crossfire ready"?

Permalänk

har crossfire ens släpts till "allmänheten" än?

har för mig att de inte var längesen jag läste att typ anandtech eller liknande fått tag på en preview på det...

rätta mig om jag har fel.

Permalänk

CF moderkort har inte släppts än. Ingen realease datum finns än, men jag gissar på att de kommer släppas i början av september.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jag ska vänta tills CF kommer. Bättre rent framtidsmässigt tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

aha, jag får väll ge mig tilltåls då... pengarna bränner i fickan ni vet hur det är
tnx i alla fall

Permalänk

skit i crossfire. Det är säkert lika meningslöst som SLI.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laserkatten
skit i crossfire. Det är säkert lika meningslöst som SLI.

jasså? Och vad baserar du det på?

Att SLI ger en prestandaökning är bevisat, sen att det inte
gör några mirakel för prestandan är ju en annan sak. Det är
ju upp till var och en att välja om den ökningen är värd
pengarna den kostar. CF skall dessutom vara snäppet bättre
än SLI vilket verkar lovande. Jag har sagt det förut och säger det
igen, är man smart nog att häva ur sig kritik borde man också
inse vikten av att skicka med en anledning till kritiken.

SLI må vara meningslöst för dig men det gör inte produkten
eller tekniken i sig meningslös, lika lite som nästa steg i
utvecklingen av hårddiskar eller proppar är meningslös bara
för att du itne tänker skaffa en...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Förut tyckte jag att CF var bättre än SLI. Idag tycker jag att de är lika bra. Allt som ATI lovat och sakt om CF (Olika kort kan köras, funkar i alla spel osv.) Ha nVidia kontrat med en enkel driver update. Nu kan SLI olika kort köras, med olika bios. SLI kan/kommer kunna köras i alla spel. Och när det kommer till klockning, så ,allafall de första CF kort som vi har sett, klocka inte specielt mycket bättre än DFI nF4 moderkort.
CF är inte skit men det är inte mycket bättre än SLI.

Min femkrona om CF vs. SLI.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

för mig är SLI/CF ett attraktivt alternativ iaf, man får betala dyrt för de där 30-40%:ens förbättring men... det är goa 30-40%

Permalänk
Hedersmedlem

DataNusse: Varför funkar inte SLI redan i alla spel isåfall?
Det är väl i mina ögon den största nackdelen iaf.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag har tittat ett! (tror jag iaf) Om ni förstår tyska kan ni berätta vad det verkligen står

http://www.alternate.de/html/shop/productDetails.html?artno=G...

Permalänk
Hedersmedlem

Nope, det där är inte crossfire utan bara ett rätt dåigt kort byggt på ett liknande (samma?) chipset.

"eine PCI-Express x16" säger det mesta av sig självt (eine = en ).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Kommer det finnas kort som har stöd för både SLI och CF? Allt annat vore ju skandalöst.

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storstark
Kommer det finnas kort som har stöd för både SLI och CF? Allt annat vore ju skandalöst.

Högst sannorlik inte...
Det skulle vara ett mirakel om det gör det.
Crossfire är ju ATIs krets medans SLI är gjort för nvidia
så det lär inte dyka upp förren någon kommer på att
man skall klämma in båda dessa på samma moderkort
och jag har till idag inte hört om ett mobo med dubbla styrkretsar...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

äsch om ni ska ha prestanda köp gigabytes moderkort med 4 pci-e platser och kör quad-gpu

Jag tror iaf att CF kommer bli jäkligt bra !

Permalänk
Medlem

åååååh, jag börjar bli trött på ati att de inte kan få ut några *@!¤$ crossfire-mb! Överväger starkt att skaffa SLI med ett 7800GT senare 2st
Eller så kanske dom kommer snart... eller kanske inte... Jag skulle bli så sne om de kom precis när man köpt SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av riddim
åååååh, jag börjar bli trött på ati att de inte kan få ut några *@!¤$ crossfire-mb! Överväger starkt att skaffa SLI med ett 7800GT senare 2st
Eller så kanske dom kommer snart... eller kanske inte... Jag skulle bli så sne om de kom precis när man köpt SLI

Tror att ATI satsar stenhårt på att få ut sina high-end kort, R520 etc. Jag tvekar på att CF moderkort och MasterCard släpps i september, runt november är nog mer realistiskt.

CF och MasterCard måste släppas samtidigt, för båda är beruende av varandra för att ett CF system ska funka. Detta betyder att ATI och moderkort tillverkare måste ha väldigt bra kommunitation och samarbeta mycket för att hela lanseringen av CF system inte bil ett fjasko.

Tycker att du ska satsa på SLI system istället för att vänta på CF. Ídag har CF inga fördelar över SLI, snarare är CF mer krångligt än SLI, då det är inte lika flexibelt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem

På vilket sätt är det mindre flexibelt? Jag är inte helt insatt men det låter ju bättr e enligt mig iaf, speciellt på de punkterna att alla spel ska fungera och att man kan "blanda" grafikkort som SLI inte gillar att göra. Dessutom så har de väl AA som klarar av alphachannel-texturer också, har iofs för mig att 7800GTX klarar det nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

kommer det ngn ATI Nvidia crossfire/SLI grejs? skulle vara grymt att ha tex en 7800GTX och en ATI 850XT platinum

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem

mmm, får nog bli så... orka vänta på att dom ska fixa tillverkningen av chip SLI blir det.
har även läst här på forumen att nvidia-korten ska prestera fint med doom-motor å Kvejk4 kommer ju snart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
På vilket sätt är det mindre flexibelt? Jag är inte helt insatt men det låter ju bättr e enligt mig iaf, speciellt på de punkterna att alla spel ska fungera och att man kan "blanda" grafikkort som SLI inte gillar att göra. Dessutom så har de väl AA som klarar av alphachannel-texturer också, har iofs för mig att 7800GTX klarar det nu.

Att man måste ha MasterCard t ex.

Med 8x.00 drivern kan man skappar profil till alla spel så att SLI kan användas till fullo. Kort med olika bios och tillverkare kan också nu köras i SLI. Man kan köra hela 6-serien i SLI, ink. 6200 och 6600.
Och att helt olika kort t ex en X700Pro och X800XT kan funka tillsammans i CF är väldigt fint. Men jag tror inte att man köper ett MasterCard för flera tusen för att använda den med ett "dåligt" kort.

Jag vet inte hur det är med alphachannel-texturer. Men det jag vet är att SLI har 16x AA, CF har "bara" 14x AA. Och jag är inte helt säker på om det är sant, men jag har läst att de test och visnings CF system funkar bara med DirectX spel.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

DataNusse: du menar att jag kan köpa 2st sådana här i SLI: http://www.pixmania.com/se/se/103354/art/asustek/grafikkort-e... och sedan rocka fett? (dom va jä?&a billiga iaf)

Permalänk

Nej de är inte bra. två 6600GT presterar som en 6800GT.
Om du vill ha det bästa ( och har pengar ) så ska du satsa på två 7800GT eller 7800GTX.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

då får det bli 2st 7800gt

Permalänk
Medlem

Intels nya krets 955X ska stödja Crossfire senare

Permalänk
Medlem

LanParty UT RDX200-DR (Crossfire-Support)

ATI Radeon XPress 200
ATI RD482 + SB450 (SB600 on rev1.2+) (8x USB 2.0, 4x SATA II RAID, 2x IDE)
Promise PDC40719-GP SATA II SATA RAID (0, 1, 5, 10, JBOD)
Karanjan Audio Module (ALC850)
2x PCIe x8, 1x PCIe x1, 3x PCI

4-Phase Voltage-Regulator
DDR Voltage: 2.50V-4.00V
CPU-Voltage: 1.40-2.10V
Chipset-Voltage: 1.50V-1.80V
HTT-Voltage: 1.20V-1.50V
Multiplier: - 20x

bäst av allt, kortet finns i sverige.. när det släpps för försäljningen vet jag dock inte, borde vara i början av septermber.

Permalänk
Medlem

Hela den här tråden gjorde inte mej klokare.... Bättre att vänta med era förhoppningar tills korten faktiskt finns i handlen innan vi ens spekulerar om prestandan