Permalänk
Medlem

Prestandan är ju inte att jämföra ifall du hade tänkt att spela. Men till vanliga applikationer så som surfa, lösa korsord, webseerver, och liknande fungerar det hur bra som helst. Det skulle vara avsaknandet av PCI-platser som begränsar kanske, dock finns ju det mesta redan inbyggt.
Det du betalar för är ju storleken. Shuttles nätagg funkar prima till alla andra moderkort, så länge du håller dig inom dess begränsningar vad gäller belastning. Mini-ITX ställer inte så höga krav på nätaggen, så det kommer funka hur bra som helst.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

k, men nu har jag problemet om jag ska köpa ett m-atx eller ett itx....Lutar mest åt m-atx hitta ett asus kort för 500:- som har allt. Då kan jag även köra med mitt fx5200 eller ett ati 9200 och ha den som htcp pc.... Svårt val...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Ser jävligt fräscht ut. ;->

Visa signatur

Alldeles för många datorer.. :>

Permalänk

Funderar på att köra http://www.webhallen.com/prod.php?id=35309 och en 2800sempron eller barton.... Då kan den agera spelserver också.... blir då totalt 1200:- med cpu. Sen så verkade det kortet bäldigt litet det också typ lite bredare bara....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Förmodligen så kan ett m-atx med en sempron prestera bättre, men tar mer plats oxå
Tror att det skulle märkas marginellt när det gället dataskyffling då det förmodligen kommer vara diskarna som blir flaskhalsen.

Angående nätagg så vet jag inte om det finns nån mer standard än ATX som används idag. Vilket innebär att i princip vilket modernarnare nätagg som helst fungerar till vilken modernare dator som helst. Sen har vi ju det dära med effekt o så, men det är en annan femma

Visa signatur

=-D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relaxia
[B]faler2 Låsanordningen för diskarna?
Syns det inte hur jag gjort? Ett litet spår i varje skena som låsskenan kan glida in i.

Jo såg nu när jag förstorade bilder o kollade noga. Blev svårt att se när allt är aluminium.
Hur blir det med vibrationerna? skångrar det?

Permalänk
Medlem

Undrar vart du har Köpt Pelarna skulle behöva sådana 4 x 80 cm Av Metall lr Gärn [Fast du använde dig väl av Aluminium eftersom det vägde så lite]

Mvh LartiC

Visa signatur

Dagens Citat :Då måste man Ominstalera det förbannade helvetiska Windows SKRÄPET IGEN!!!

Permalänk

Sexigaste på lääääääääänge *avis*

Permalänk
Medlem

LartiC: Allt material är införskaffat hos Clas Ohlson. Valde aluminium av 4 anledningar. Vet vart det finns, väger lite, ganska lätt att jobba med, kan såga med fars maskin

Farenheit:

NY UPPDATERING:

I brist på nätaggregat så fortsätter jag med lite annat. Tex IDE-kablar.

Skrev en tråd angående om längden på kablarna bör vara lika långa när man kör en raid-array, vilket inte var tvunget. Det var bra då jag kan optimera kablarna till chassit

Kontrollerkortet tänkte jag först inte ha, men då en polare berättade att det blir större säkerhet om man kör de olika diskarna på var sin kanal, alltså alla som master. Så då var det bara att stoppa i kortet... Eller inte. Det visade sig att det var aningen för stort. Men inte mycket. Sågade av ca 1,5mm från kanten så finge det precis plats

Lite bilder:

Lite vikta och lätt modifierade kablar

Kanten efter jag sågade bort lite. Isolerat med lim. Hoppas det fortfarande fungerar :cy:

Lagom tight

IDE-kablarna på plats...

Här kommer det ju sitta ett nätaggregat ivägen, men se så fint och rymligt det är

Visa signatur

=-D

Permalänk

kan ju medela att jag oxå håller på med ett "Projekt: ITX-Tower " Den blir istortsett exact likadan

inspiration....

Permalänk
Medlem

Åh! Trevligt! Den loggen vill jag se

Visa signatur

=-D

Permalänk
Medlem

Läskigt att såga i ett kretskort. har du testat det för att se att det fortfarande fungerar?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

ramen klar...

L-vinkar... kort uppifrån.

ska ta mer kort o lägga upp när ja orkar.

Permalänk
Medlem

Ok. Det var ju fint men plz. var du tvungen att lägga upp en så stor bild. Gör som jag istället, eller förminska.

Var tvungen att prova, och... JAA!!! Det gjorde det

Uppdaterar med lite bilder snart... Nu väll säga.

Litet test

Var ju tvungen att se om grejjerna fungerade och om min lilla sågning i kontrollerkortet gick vägen.

Lite tillfällig uppriggning för att se om sakerna fungerade.

Användargränssnittet för raidkontrollern för satadiskarna. Kan inte göra mycket nu då jag bara har en sata-disk.

Här när kontrollerkortet (Promise Ultra100 TX2) visar hittade diskar. Blev lite förvånad när jag såg att den ena var på 152G som väntat men den andra var ju alldeles för liten... Kom på att jag råkat ta fel disk, den rätta ligger här bredvid

Kan tillägga att jag är riktigt nöjd med fläktarna Låter knappt alls och blåser på sådär lagom.

Visa signatur

=-D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Funderar på att köra http://www.webhallen.com/prod.php?id=35309 och en 2800sempron eller barton.... Då kan den agera spelserver också.... blir då totalt 1200:- med cpu. Sen så verkade det kortet bäldigt litet det också typ lite bredare bara....

Har du (eller någon annan) koll på ifall det finns något lika billigt mATXkort med icke integrerat grafikkort?

Permalänk
Medlem

Nu kommer en update igen

Ordnat fästen till nätagget.
Kom inte så långt ikväll. Fortsätter imorrn.

Måttar in var hålen skall vara.

Nätagget på plats. Ska sätta fast ytterligare fäste baktill bara.

Mer kommer imorgon...

Visa signatur

=-D

Permalänk
Medlem

nice =D
men är det grymt eller är det nice?
bk reklamen

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

nice. varför har alla diskar liggande hemma? rika människor :P.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

hur går det? inte hört nåt..

Permalänk
Medlem

Hehe, skulle skrivit "fortsätter imorgon"

Update 050905

Nu har jag kommit lite längre. Är i princip helt klar med innerdelen. Kanske lite hål för buntband som ska hålla kablar på plats, men inget major. Började på den visuella delen av det hela. Den som kommer synas allså.

Satte en plåtbit på undersidan för att skydda moderkortet. Inte kul om man skulle råka sätta ner det på något olämpligt och skada moderkortet.

Bakre fästet för nätdelen. Pillade kanske lite onödigt länge med det, men det blev ju fint

Innerdelen klar Dags för den yttre.

Mätt och sågat till profil och 6mm massonit för sidorna.

Mätt och sågat till profil och massonitbit för toppen.

Handtag från Clas Ohlson Ungefär hur det kommer se ut.

En skiss på låsningsfunktionen. Ett litet vrid på 45º ska bli skillnaden mellan att få med sig alltihopa eller endast ytterdelen

Mäta ut mitten.

Utsågade spår och bitarna som ska hålla fast innerdelen.

Nu är de fastnitade med en differens på 60º.

Och så var det monterat.

Ovansidan är clean

Med profiler och väggar kommer det se ut nånting sånthär.

Tagit hål i sidorna för att fläktarna ska kunna göra sitt jobb.

Hade inte I/O-skölden så jag sågade ut för kontakterna. Får se om jag ändrar till annan lösning med I/O-sköld.

Såhär långt kom jag under helgen. Får se om jag hinner mer under veckan. Vill verkligen bli klar nu när jag är så nära!!!

Visa signatur

=-D

Permalänk
Medlem

riktigt nice bygge, hoppas allt funkar som de ska sen

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Nice, ska du måla masoniten sen?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Nice.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Jupp. Tänkte måla. Färgen har jag inte bestämt än. Antingen rollar jag med nån färg jag har, eller så köper jag nån sprayburk.

Visa signatur

=-D

Permalänk

3vligt!

tjusig lösning av "toppen"

Permalänk
Medlem

Jorå. Jag försöker

Update 050907

Nu är jag inte långt ifrån helt klar. Kanske lite mer finslip på detaljer som LEDs o så. För övrigt är nog utsidan klar iallafall.
Innuti ska jag fixa till kabeldragningen o så.

Till bilderna...

Fick ta och tunna ut skivan på ett ställe för att inte vga-portet skulle ta i på baksidan.

SÅ! Alla delar redo för ett litet stänk med färg.

Och så bidde de målade. Valet av färg berodde på att jag hittade en flaska svart sprayfärg. Vissa kanske hävdar att det var det snyggaste, vet inte. Det blev iallafall inte fult

Dags för lite galler. Först markera och borra lite hål.

Sen skruva dit dem. Inte helt tokigt ut.

Dags att limma ihop ytterdelarna. Polyuretan-limmet duger alldeles gott!

Hade på lite väl mycket märkte jag efteråt. Det sväller upp ganska bra det limmet.

Här ser ni hur det svällt ut en del, och det har inte svällt färdigt...

Vill ju ha en PWR-ON knapp oxå... Måttade ut vad den skulle sitta.
Här ser ni även hur jag lite desperat försökt torka bort en del av det pösiga limmet. Tur att det är insidan.

Borrar upp med Ø16mm.

Ritar på vart det innre hålet skall va.

Här har vi ett verktyg jag inte använt förut. Till för att borra ut träcylindrar för att ersätta kvisthål. Ø15mm blir det på cylindern iallafall.

2 korta cylindrar bidde det. Båda fick sig varsin törn på ovansidan då det inte var helt lätt att borra i så tunt material. Fixar till det senare.

Borrade ett Ø3,5mm hål 3mm djut i mitten på undersidan och finjusterade en strömbrytare med en kniv.

Sitter som en smäck!

Inte så illa på första försöket utan finjustering.

Ah!! Ganska nöjd
Hade ju varit bättre om jag målat efter knappen, eller haft kvar lite färg... men men. Ordnar det på nåt sätt.

Visa signatur

=-D

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Om man bortser från målningen, behövs mer lager där. Gärna en slipning innan.

Sen är kanske inte massonit det bästa att jobba med.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Update 050910

Har gjort en ny pwr-knapp i plexi som ska kunna lysa när maskinen är på.
Har även trixat lite för att få strömförsörjningen till diskarna optad

Liter bit plexiglas som jag ska borra ut pwr-on knappen ur.

Här är den lilla cylindern

Borrat 3 hål. Mitten för strömbrytaren och de på sidorna ska innehålla var sin liten blå lysdiod. En för power-LED och en för IDE-LED.

Sputnik i miniformat?? Nej nej, bara min pwr-on knapp med lysdioder i

Har gjort ytan så frostad jag kunde med ett ganska så fint sandpapper.

Fortsätter med denna del när jag lött lite kablar på dioderna.

Dags för strömförsörjningen av diskarna. Tog en adapter för strömförsörjningen till SATA-diskar och flyttade den ena kontakten så det skulle passa perfa. Nu är det bara att lyckas modda in molexar till IDE-diskarna...

Slaktade en länga med molexkontakter från ett nätagg för att få stift. Böjde till dem lite för att få den som jag vill ha dem.
Övre: Orginal. Undre: Relax-moddad

Skalade av sladdarna lite.

Var tvungen att ta bort lite plast från molexkontakten för att det skulle fungera.

Klämma fast stiften och in i molexkontakten. Inte så tokigt

Hittade en bit smältlim med inte helt fel färg

Limmade bakom kontakterna för att stabilisera och isolera. Blev ruskigt optat

Visa signatur

=-D

Permalänk

Fan va najs måste jag säga!