Permalänk
Medlem

PHP: Editor, Webserver fråga

Jahap, nu ska man lära sig php.

Har påbörjat en programeringskurs (Programering A) och vi ska lära oss php. Jag som redan har skrivit avancerade sidor i asp.net kommer kanske att få påbörja mitt "examensarbete" eller vad man ska kalla det

Det jag behöver hjälp med är att hitta en bra php editor, jag har egentligen bara tre önskemål:

1. variabler, strängar mm ska färgas
ex (från c#.net ms visual studio 2005 beta2):
private string tmpStr = "Text";
private string = blå
tmpStr = svart
"Text" = mörkröd

2. om jag påbörjar skriva något ska det komma upp förslag på vad jag kan skriva.

3. Programet ska se bra ut och ge ett "proffsigt" intryck.

4. Programet ska vara gratis

2:an och 3:an är inte de allra viktigaste men det vore kul om de fans med. Bara för att jag helst vill ha en gratiseditor betyder det inte att jag inte vill bli tippsad om editors som kostar

Jag har även en annan fråga och det om det fins php stöd till IIS (Internet Information Services (Microsoft)).

Om det inte fins det: Går det att ha två webservrar installerade samtidigt??

Visa signatur

/ KirkaN

There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary and those who don't.

Permalänk
Medlem

Eeeh? PHP ser inte ut såhär:
private string tmpStr = "Text";
private string = blå
tmpStr = svart
"Text" = mörkröd

$variabel = "variabel";

med mera...

Permalänk
Medlem

Nej, jag vet men finns det typ motsvarande,

$variabel = "variabel";
$variabel = en färg
"variabel" = en annan färg

Det underlättar när man läser det man skrivit

Visa signatur

/ KirkaN

There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary and those who don't.

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=46878...

Här finns några förslag.

Själv använder jag EditPlus2 (kostar en liten slant), men tror folk rekomenderar Zend Studio eller nått sånt i tråden jag länkar till.

Permalänk

Eclipse(som nämns en gång i tråden) med phpeclipse är en utmärkt lösning, det är vad jag använder för annat än snabba hack(för vilket jag, som alltid, använder SciTE).

Den uppfyller alla krav. Ett tips kan vara att kolla igenom inställningarna dock då autokompletteringen på defaul inte kommer förrns efter en halvsekund.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem

Jag rekommenderar som alltid Vim. Även om den känns skum i början så är den underbar när man väl har lärt sig den.

http://www.vi-improved.org/tutorial.php

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att mina frågor har besvarats
Laddade ner trialen på Zend Studio och bara älskade progget samt hittade tillslut (efter timmar av slit på google) en fungerande guid för hur man installerar php 5.0 på bästa sätt på IIS.

Visa signatur

/ KirkaN

There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary and those who don't.

Permalänk

Tänkte precis tippsa om Zend, men nu när du hittat det så

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag måste som vanligt göra min plikt och lägga in en röst för vim/gvim. Gvim har det mesta och är underbart smekig att arbeta med.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Jag rekommenderar som alltid Vim. Även om den känns skum i början så är den underbar när man väl har lärt sig den.

http://www.vi-improved.org/tutorial.php

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen
Jag måste som vanligt göra min plikt och lägga in en röst för vim/gvim. Gvim har det mesta och är underbart smekig att arbeta med.

Kan inte göra annat än att rekomendera vim jag också. Verkar konstig och svårkontrollerad i början, men är underbar när man väl kört igenom vimtutor ett par gånger och lärt sig hur den fungerar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har kollat vim och insåg rätt så fort att vim liknar VI, har inte kollat ingående men jag tror att vim kommer att falla mig i smaken bättre än notepad.

Visa signatur

/ KirkaN

There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary and those who don't.