Om Windows Vista och DRM

Permalänk
Melding Plague

Om Windows Vista och DRM

<font style="font-size: 10pt"><b>Om Windows Vista och DRM</b></font> <small class="small">torsdag 25 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://arstechnica.com/articles/paedia/hardware/hdcp-vista.ar..." target="_blank">Ars Technica</a> har en skrämmande artikel om framtidens kopieringsskydd, HDCP. Skyddet måste inte bara byggas in i framtidens HD-spelare för Blu-Ray eller HD-DVD, utan även nya TV-apparater och monitorer, precis som det kontroversiella Fritz-chippet på moderkort. Tanken är att plugga igen det analoga hålet, alltså att man kan kopiera innehållet om man kan se det (eller i det här fallet, koppla in en HD-spelare i datorn). Kombinerat med Microsofts nya Protected Video Path har vi monitorer som kan stänga av sig själva om operativsystemet upptäcker att du tittar på något du inte får titta på.
<br />
<br /><i>You might think that you'll be able to buy an HDCP stripper, but there's a problem there. Once a stripper hits the (black or white) market, all a content provider needs to do is revoke the keys used by the device. It's not a solution. Between Blu-ray's BD and HDCPs key revocation, this next generation of tech is going to be considerably harder to crack.</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Verkar bli helt sjukt.... läskigt på något sätt.

Permalänk
Medlem

DRM är väl det mest hatade inom datorvärlden av alla utom dom som har tagit fram det..
Jag anser iaf att det är min rättighet att kopiera något som jag har, oavsett skäl..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

jag har inte läst hela arttikeln men man tycker ju att om dom bara pluggar igen hålet så borde de ju bara va och borra lite.. eller vad tycker ni??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av graul
jag har inte läst hela arttikeln men man tycker ju att om dom bara pluggar igen hålet så borde de ju bara va och borra lite.. eller vad tycker ni??

Nja svårare blir det när det finns i hårdvaran om jag inte har fel ?

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Borde bli märkbart svårare för folk att göra kopior eller dyl på kommande hårdvara

Visa signatur

// paran0id

Permalänk

Jag tror man gör sig själva en björntjänst. Tänkt vilken enorm efterfrågen det kommer bli på hårdvara som kan kopplla bort kopieringsskyddet. (Och det kommer, var så säker.) Så som det ser ut nu så går ju det mesta att ta sig förbi på mjukvarunivå, vilket är bra för då är det svårt för sk. crackers att tjäna stora pengar på det hela. Annat kommer det bli om det krävs hådvara som inte går att kopiera obegränsat för att ta sig förbi skydden. Piratmarknaden kommer växa från en mestadels ideell sammanslutning till en enorm kommersiell industri.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Kretsen som håller på med piratkopiering kommer säkert att minska men som dom flesta skydd går det att komma förbi och dom som har kunskapen kommer att fortsätta kopiera och alla svenson kommer inte att göra detta.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Det har aldrig funnits ett kopieringskydd som inte har kunnats knäckas.. Branschen skjuter sig själv i foten ifall de inbillar sig att detta ska hjälpa.. Ge en rysk hacker en månad o tio liter vodka så ska ni få se

Permalänk
Medlem

Det här är ju helt fel.. Det borde ju inte finnas någon som ska bestämma över vad man får och inte göra ( dvs det man får eller inte får titta på...) det ska ju vara upp till en själv

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Jag tror man gör sig själva en björntjänst. Tänkt vilken enorm efterfrågen det kommer bli på hårdvara som kan kopplla bort kopieringsskyddet. (Och det kommer, var så säker.) Så som det ser ut nu så går ju det mesta att ta sig förbi på mjukvarunivå, vilket är bra för då är det svårt för sk. crackers att tjäna stora pengar på det hela. Annat kommer det bli om det krävs hådvara som inte går att kopiera obegränsat för att ta sig förbi skydden. Piratmarknaden kommer växa från en mestadels ideell sammanslutning till en enorm kommersiell industri. Tror jag iaf.

eller så blir det som det är nu. att "entusiast" mobbona mm kommer ha alternativet att låsa upp det i bios. antingen med en enkel instälning eller med en flashning

Permalänk
Medlem

"då är det svårt för sk. crackers att tjäna stora pengar på det hela" ?? det där får du gärna föklara en gång till Nienithaur. Så vitt jag vet knäcker de skydden för att de och andra inte ska behöva betala de hutlösa priser som idag finns på mjukvara ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
"då är det svårt för sk. crackers att tjäna stora pengar på det hela" ?? det där får du gärna föklara en gång till Nienithaur. Så vitt jag vet knäcker de skydden för att de och andra inte ska behöva betala de hutlösa priser som idag finns på mjukvara ..

Finns många exempel på detta. Det senaste jag kommer på är flashkorten till DS. Det företag som har lyckats lansera sina flashkort släpper endast releaser som fungerar på just deras flashkort, inget annat. Detta i kombination med att de har monopol på marknaden gör att de kan ta runt 2000 skr för en produkt som har 128 megabyte minne.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Helt skadat för fan, snart blir man videofilmad i sitt eget hem när man ska ta å skita!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Finns många exempel på detta. Det senaste jag kommer på är flashkorten till DS. Det företag som har lyckats lansera sina flashkort släpper endast releaser som fungerar på just deras flashkort, inget annat. Detta i kombination med att de har monopol på marknaden gör att de kan ta runt 2000 skr för en produkt som har 128 megabyte minne.

På vilket sätt skulle detta skilja sig från vad tillverkarna själv gör idagsläget ?? ... MS har ju förfan satt in spärar i interfacen till Xbox360 för att andra tillverkare än de som MS själv väljer att godkänna inte ska kunna tillverka tex konsolkontroller... Detta är bara ett sätt för stora företag att mjölk folk på mer pengar och inget annat.

"Helt skadat för fan, snart blir man videofilmad i sitt eget hem när man ska ta å skita!" .. PRECISSSSS

Permalänk
Medlem

troligtvis kommer en okänd tillverkar gå helt emot de stora företagena o tillverka egna varianter av hårdvara som inte innehåller dett "kopierings skydd" osså tjänar dom miljoner på att alla köper deras grejer ist.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Medlem

sjobbe... man kan bara sätta sitt hop till det du säger... kommer inte inhandla en jävla tv som har sån här teknik...

Permalänk
Medlem

Kommer inte funka alls, kommer nya företag.
Intel och AMD är också körda om dom bygger in programmet som ska underlätta jobber för sysadmins .. pfft.

Permalänk
Medlem

Ett enkelt sätt att lösa hela denna situationen är att inte köpa något av det.

Om ingen köper dessa skitsakerna så har företagen slösat en jevla massa pengar och får tillslut inse att dom får plocka bort dessa skydden för att kunna överleva.

Jag kör gärna vidare på min gamla DVD och SDTV i några år tills dom fattat detta. Eller tills någon knäckt det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Ett enkelt sätt att lösa hela denna situationen är att inte köpa något av det.

Om ingen köper dessa skitsakerna så har företagen slösat en jevla massa pengar och får tillslut inse att dom får plocka bort dessa skydden för att kunna överleva.

Jag kör gärna vidare på min gamla DVD och SDTV i några år tills dom fattat detta. Eller tills någon knäckt det.

Håller med dig, bojkottär nog den bästa lösningen på DRM

En annan bra sak skulle va om de kunde sänka priserna ordentligt på alla mjukvaruprodukter och istället sälja på volym. Det är så mycket program man behöver och det blir sjukt dyrt. Alla program jag använder går väll minst på 20 000kr skulle jag tro

Mjukvaran är för DYR!

Permalänk
Medlem

Jag ska då iallafall köpa det fetaste som går att få på marknaden, precis innan dessa
skydd blir standarder osv. Mitt datorintresse är för stort för att några idioter ska få förstöra
min älsklings hobby!

Dessutom, genom att köpa det bästa för tillfället då - räcker ett tag iallafall. Förhoppningsvis
tillräckligt länge så att företagen fattar att dom är på helt fel håll.

Permalänk
Medlem

agreed,, bojkotta skiten..

Permalänk

Det här var väl iofs inget nytt. Att kryptera/DRM:a hela pathen till skärmen har det snackats om länge. I realiteten gör det ju ingen skillnad, det är bara den digitala varianten av macrovision på dvd. Och vem rippar dvd analogt? Denna nya DRM har samma svagheter som all annan DRM. Och Fritz-chippet är väl inget DRM-chip utan ett mer generiskt krypteringschip som hjälper till med krypteringsfunktioner, onda som goda? Det enda riktigt onda med det är att det innehåller en unik nyckel som kan identifiera datorn, men det ska tydligen gå att stänga av i bios.

Visa signatur

Jag har ingen signatur.

Permalänk
Medlem

tillverkare utanför den tänkta marknaden "pirater" eller ej (Asien, Sydamerika, ..Europa?) kan troligen duplicera annan pryls kod och då är krypteringslåsningen i efterhand värdelös. (såvida de inte vill ersätta alla som äger den godkända maskinen som inte längre funkar den heller då)

i vilket fall är detta en av de sista spikarna i MS blykista.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Det dumma är att alla som inte har en aning om vad detta innebär kommer att köpa skiten ändå, och eftersom det finns efterfrågan på dvd-filmer etc som har kopieringsskydd så lär det bara finnas såna att köpa. Om de tror att _detta_ löser piratkopieringen så har de minst sagt valt fel väg. Alla som är det minsta insatta kommer naturligtvis välja Bittorrent istället för en DVD (eller blu-ray), inte för att det är gratis utan för att man över huvud taget ska kunna kolla på filmen på vilken monitor eller tv som helst. Snacka om björntjänst.
Information wants to be free

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag vilja köpa den här nya tekniken över huvud taget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Varför skulle jag vilja köpa den här nya tekniken över huvud taget?

för att du är tvungen om du vill köpa nya grejer i framtiden

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
Verkar bli helt sjukt.... läskigt på något sätt.

håller med dig...nu ser man inte längre fram till nya windows versionen om det ska vara såhär..trist

känns som att man kör XP ett tag till, och som nån sa, uppgraderar å köper allt det bästa precis innan dom skydden blir standard.

Piratkopiering kommer aldrig att dö, den kommer alltid finns kvar i någon form..

Tror nog företagen inser att dom kommer losa massa pengar och många kanske dissar dom där skydden, annars är dom ju så giriga..dom vill väll fortfarande sälja antar jag.

just det, jag trodde väl det

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

sa dem inte att dvd krypterignen var omöjlig at knäcka?

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Fy fan, det här låter ju bara värre och värre...