Permalänk
Medlem

Tidfördröjningskrets

Vet att jag inte tänkt använda denna grej till en dator. Det jag undrar är hur jag kan göra en fördröjning på belysningen inne i bilen. Vill inte att den ska slockna direkt man stänger dörren. Gärna så att den dimmar ner.
Är detta simpelt att göra? Tacksam om någon kunde visa med ett schema.

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk

Simplast är att gå till närmsta bilskrot och plocka ur från en bil... kan inte kosta många kronor

Visa signatur

p4 2,6ghz, asusP4P8X moderkort, Thermaltake XaserIII burk, 1024 t-mos ddr, Asus V9520 Home Theater...

Permalänk
Medlem

har du nog rätt i.. fast jag hade ju gärna velat ha så ja själv kan styra tiden.. sen är det svårt att veta vilka bilmodeller som har sånt. å dessutom veta vars den sitter å hur den ser ut...

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

En konding från Elfa fixar det.
Finns även på Biltema, brukar vara på 15sekunder.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

ingen som kan visa mig något mer avancerat? Nån som vet hur man ska räkna ut hur stor konding man ska ha då?

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Biltema har en färdig mojäng för det där, kolla biltemakatalogen. Inte dyr heller.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag bad ju inte riktigt om en färdig lösning.. Någon som vet hur biltemas funkar?

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Skulle införskaffat biltemas färdiga lösning, blir alltid mycket billigare om det finns färdigt än o mecka själv oftast.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

sisådär 500kr i bensinkostnad lr väl inte det billigaste alternativet? för man kan väl fortarande inte beställa från biltema?

sluta nu snacka om biltemas grej å ge mig ett förslag på ett kopplingsschema istället

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Hedersmedlem

Biltema är och har alltid varit ett postorderföretag.
Men eftersom det faktiskt är roligare att bygga själv så....
http://www.kennethshem.se/Ritningsaml/BIL29-31.htm

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Biltema är och har alltid varit ett postorderföretag.
Men eftersom det faktiskt är roligare att bygga själv så....
http://www.kennethshem.se/Ritningsaml/BIL29-31.htm

Har varit stämmer bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VikHe
Har varit stämmer bra.

Ja, det var som f*n. Visste faktiskt inte att de hade slutat med postorder. Dumt av mej att påstå annat. Me ask for forgiveness

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Danneboy, jag lider med dig att du inte får några vettiga svar

En kondensator, en resistor (eller potentiometer/trimpotentiometer för att kunna justera) och en NPN-transistor borde fixa jobbet. Eventuellt (eller snarare troligen) behöver du ett relä oxo.

Jag ska ta och räkna ut ungefär vad man ska ha för värden på det hela för att det ska funka, återkommer.

Edit: Ok, jag har räknat lite och kommit fram till att min design behöver en ganska stor kondensator vilken ju är lite "osnyggt". Eventuellt kan man använda en FET-transistor istället som inte suger nån ström men jag är inte hemma på såna designer. Säg till om du vill ha min lilla design iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Danneboy, jag lider med dig att du inte får några vettiga svar

En kondensator, en resistor (eller potentiometer/trimpotentiometer för att kunna justera) och en NPN-transistor borde fixa jobbet. Eventuellt (eller snarare troligen) behöver du ett relä oxo.

Jag ska ta och räkna ut ungefär vad man ska ha för värden på det hela för att det ska funka, återkommer.

Edit: Ok, jag har räknat lite och kommit fram till att min design behöver en ganska stor kondensator vilken ju är lite "osnyggt". Eventuellt kan man använda en FET-transistor istället som inte suger nån ström men jag är inte hemma på såna designer. Säg till om du vill ha min lilla design iaf.

Eller två transistorer

http://sound.westhost.com/appnotes/an004.htm var okej annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Danneboy, jag lider med dig att du inte får några vettiga svar

En kondensator, en resistor (eller potentiometer/trimpotentiometer för att kunna justera) och en NPN-transistor borde fixa jobbet. Eventuellt (eller snarare troligen) behöver du ett relä oxo.

Jag ska ta och räkna ut ungefär vad man ska ha för värden på det hela för att det ska funka, återkommer.

Edit: Ok, jag har räknat lite och kommit fram till att min design behöver en ganska stor kondensator vilken ju är lite "osnyggt". Eventuellt kan man använda en FET-transistor istället som inte suger nån ström men jag är inte hemma på såna designer. Säg till om du vill ha min lilla design iaf.

Tack för ditt genomtänkta svar Var nåt åt det hållet jag ville höra istället för att få höra att de finns att köpa på biltema..

Men jag går nog på denna å försökre bygga ihop nåt: http://www.kennethshem.se/Ritningsaml/BIL29-31.htm

Kollade upp på elfa och det blir ca 50 kronor för dom grejerna.. Tror du att den kommer funka bra? Funderade på en liten sak.. Ja hade ju tänkt lägga till några lysidoder/lampor och går det att koppla in den där kretsen direkt på en dörr lr hur funkar det? lite jobbigt om man måste upp i taket först å sen skicka ner en kabel igen..

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack