Permalänk
Medlem

Hur gör man om det inte finns några piggar på baksidan då?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av squasho
Hur gör man om det inte finns några piggar på baksidan då?

Det är nog en av mänsklighetens stora frågor det.

Jag tror att det är bäst att låta bli baksidan och ge sig på framsidan istället då, för det
är väl piggarna som man vill åt eller?

Flest piggar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hammer52
Det är nog en av mänsklighetens stora frågor det.

Jag tror att det är bäst att låta bli baksidan och ge sig på framsidan istället då, för det
är väl piggarna som man vill åt eller?

Flest piggar när man dör vinner!

Eeehh.. det fattade nog varken jag eller squasho... asså han menar ju att vid te.x huvudchippet så är det inte fäst med såna piggar som man kan se på baksidan..Och undrar då hur man får loss det då?

Och min andra fråga återstår fortfarande.. Vilket ämne är piggarna av?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Asså jag menar en ritning på ett befintligt kort.. eftersom då bör det ju finnas drivrutiner redan!!

Jag tror att den som gjorde nätverkskortet hellre ser att folk köper det än kopierar det. Det du ber om är lite som att be Rockstar ge dig källkoden till San Andreas så du kan göra en modd.

EDIT: Allvarligt talat, ge upp. Det är nog lättare för dig att bygga ihop en Porche än ett nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Jag tror att den som gjorde nätverkskortet hellre ser att folk köper det än kopierar det. Det du ber om är lite som att be Rockstar ge dig källkoden till San Andreas så du kan göra en modd.

EDIT: Allvarligt talat, ge upp. Det är nog lättare för dig att bygga ihop en Porche än ett nätverkskort.

OKEJ!

Nån som kan svara på frågorna 2 posts upp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Jag tror att den som gjorde nätverkskortet hellre ser att folk köper det än kopierar det. Det du ber om är lite som att be Rockstar ge dig källkoden till San Andreas så du kan göra en modd.

Så svårt är det nog inte.
Tillverkare av kretsar tillhandahåller oftast referensdesigner som man kan använda.
På många nätverkskort sitter det en Ethernet Controller från Reatek, så om man verkligen
vill bygga sitt eget NIC så är det bara att ladda ner färdiga konstruktioner.
http://www.realtek.com.tw/products/products1-1.aspx?lineid=1
Billiga kort "på stan" är direkta kopior härifrån.

Citat:

EDIT: Allvarligt talat, ge upp. Det är nog lättare för dig att bygga ihop en Porche än ett nätverkskort.

Det är en annan sak det (och jag håller nog med dig där)! Man måste lära sig att krypa innan man
försöker springa, annars ramlar man och slår sig.

Permalänk
Avstängd

Piggarna är naturligtvis av en metall som _inte_ smälter vid normal lödning. Flera metaller eller legeringar kan användas. Olika kopparföreningar, t.ex.

Många komponenter, speciellt IC, är idag allmänt ytmonterade. Det finns (svindyra) avlödningsutrustningar för ytmonterat, men vet man vad man gör så duger en varmluftpistol. Trådskaparen är dock inte någon man bör sätta en varmluftspistol i händerna på.

Köp för bövelen första bästa nybörjarbyggsats på kjell.com innan du börjar fundera på att designa egna ytmonterade kort som ska in i en dator att göra.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Piggarna är naturligtvis av en metall som _inte_ smälter vid normal lödning. Flera metaller eller legeringar kan användas. Olika kopparföreningar, t.ex.

Många komponenter, speciellt IC, är idag allmänt ytmonterade. Det finns (svindyra) avlödningsutrustningar för ytmonterat, men vet man vad man gör så duger en varmluftpistol. Trådskaparen är dock inte någon man bör sätta en varmluftspistol i händerna på.

Köp för bövelen första bästa nybörjarbyggsats på kjell.com innan du börjar fundera på att designa egna ytmonterade kort som ska in i en dator att göra.

Asså ett exempel där det inte finns några piggar är vid sådana här kort:

http://www.elfa.se/images/highres/h7757.jpg

Bästa bilden jag hittade

är det inte bara o löda på d här benen så att de lossnar?

Eller var sitter de mer fast?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Asså ett exempel där det inte finns några piggar är vid sådana här kort:

http://www.elfa.se/images/highres/h7757.jpg

Bästa bilden jag hittade

är det inte bara o löda på d här benen så att de lossnar?

Eller var sitter de mer fast?

Jodå det är bara att värma på och se till att du får bort lödtennet.

En lödfläta kan hjälpa
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Risken att du förstör komponenten pga värme är stor om du inte har rätt utrustning (bra lödkolv) samt lödkunskaper.

Skaffa lite elektronikskrot och träna på.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Asså ett exempel där det inte finns några piggar är vid sådana här kort:

http://www.elfa.se/images/highres/h7757.jpg

Bästa bilden jag hittade

är det inte bara o löda på d här benen så att de lossnar?

Eller var sitter de mer fast?

Du har uppenbarligen aldrig använt en lödkolv. Du kommer varken kunna löda loss eller löda fast en dylik kapsel korrekt. Begriper du inte att du måste öva upp rent praktiska färdigheter?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Är dessa grejerna bra att löda med?

20-381, 19-2400, 19-2383 @ biltema

Permalänk
Medlem

skaffa en lödkolv med en mindre spets, 4 mm är på tok för stort och använd avlödningsfläta istället för tennsug, det är mycket smidigare

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
skaffa en lödkolv med en mindre spets, 4 mm är på tok för stort och använd avlödningsfläta istället för tennsug, det är mycket smidigare

Varför är fläta smidigare än sug?

Kan du hitta nåt bra och BILLIGT på antingen clasohlson, kjell o CO lr Biltema?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Är dessa grejerna bra att löda med?

20-381, 19-2400, 19-2383 @ biltema

Clas Ohlson 30-9267 för 595 spänn. är nog minimum för det som du vill göra, löda ytmonterat och sånt.

Men börja du med biltema-prylarna duger bra att träna med, länge länge länge

Permalänk

hahahaha lycka till, vad är det du inte förstår av vad dom med lite erfarenhet säger till dig. det är nästan så jag blir förbannat på dig

Permalänk
Medlem

Om du verkligen vill prova så köp en sån här

Startkit för nybörjare inom elektronik och lödning. Innehåller: lödkolv 25W, lödtenn 17g, lödkolvställ, sidavbitare samt två byggsatser, blink-LED och mini ljusorgel LED.

ART 40062 på Kjell och Co för 279 spänn.

När du fått dom att blinka så är det bara att bygga vidare

Lycka till

Permalänk
Medlem

Limm och tejp fixar biffen

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Limm och tejp fixar biffen

Nejnej.. Smältlimm å svetts

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd låst.

Läs MBY:s första post i denna tråd, där får du svar på din fråga. Som det ser ut nu blir det bara pannkakskastning i denna tråd.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading