20" TFT för 4700, någon som testat?

Permalänk
Medlem

20" TFT för 4700, någon som testat?

Är på jakt efter en efterträdare till min gammla CRT och hittade den här skärmen från AOC på itbutikken.dk för 4648 kr: http://www.aoc-europe.com/monitors_lm2028.html (http://www.itbutikken.se/p/96467/1.htm). Har egentligen mest kollat på 19" men att kunna köra 1600 x 1200 känns som en klar fördel. Någon som har någon som helst aning på hur kvaliten är på den? Priset är ju minst sagt trevlig men jag har inte kunnat hitta någon recencion på den... Vill ha en relativt korekt färgåtergivning, och också en skärm som funkar bra att läsa långastycken på (+funka att se film med).

Visa signatur

turbodesign.se
aka turboant aka a3R

Permalänk
Medlem

den ser jue bra ut på specifikationerna iaf. men AOC är väl klassat som ett litet mera budgetmärke tror jag.

har du kraftfull data så du kan spela i 1600x1200... kommer nog inte se så bra ut i tex 1280x1024.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Nja min burk lär knappas klara av sånna upplösningar i spel (kanske tetris iofs), men kommer inte att använda skärmen till så mycket spelande ändå. Men 1600x1200 skulle inte direkt sitta fel...

Har suttit och funderat lite om saker som jag inte alls har nån aning om, så någon som har men aning får gärna säga sanningen, men men: Budgetmarknaden för 20" tft skärmar finns inte, det finns inte jättemånga tillverkare av sjävla "display-delen" av tft-skrämar, alltså finns det inga "budget displayer" i 20" formatet? Alltså finns risken att det är en helt okej skärm i grunden?

Det är ju trots allt en med DVI, 1600x1200 och dessutom jussterbar i höjdled.

Vad händer om man tex skulle försöka spela i halva upplösningen? Funkar det att se på film med 16 ms?

Visa signatur

turbodesign.se
aka turboant aka a3R

Permalänk
Medlem

"16.0 million colors display"

AOC = jävla amatörer. Om detta stämmer, vilket jag inte tror att det gör, så är detta ingen skärm att köpa. Och ett företag som slarvar såpass med produktspecarna hade jag inte handlat av heller.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

jag menar bara att märket AOC är ofta klassas som budget. Därmed behöver jue inte grejerna vara dåliga bara för att de e billigare.

jag tror nog skärmen är rätt så bra för de pengarna du lägger på en 20tums tft. kanske ingen superskärm men tror inte det är nått skräp.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
"16.0 million colors display"

AOC = jävla amatörer. Om detta stämmer, vilket jag inte tror att det gör, så är detta ingen skärm att köpa. Och ett företag som slarvar såpass med produktspecarna hade jag inte handlat av heller.

Vad är felet där? Är som sagt inte jätte hemma på tft skrämar. AOC har hållit på och tillverkat skärmar ganska länge, men har väll aldrig varit något direkt kvalitetsmärke. Under specs så står det att skärmen visar 16.7 M färger iofs.

Under specs hittar jag detta:
Resolutions Supported: 640x480@60/75Hz, 800x600@60/75Hz, 1024x768@60/70/75Hz, 1280x1024@60/75Hz, 1600x1200@60Hz

Innebär det att skrämen änven funkar bra i de övriga upplösningarna?

Stor skillnad mellan denna som bara klara 1600 i 60 hz om man jämnför med lite dyrare i samma klass som klarar 75 hz? Vad innebär att den har 135 MHz Videobandbredd? Kontrasten ligger på 700:1, är inte det ganska mycket? Ljusheten ligger på 250 cd/m2, det är väll ganska lite? Någon som vet lite mer får väldigt gjärna reda ut!

Visa signatur

turbodesign.se
aka turboant aka a3R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av an123on
Vad är felet där? Är som sagt inte jätte hemma på tft skrämar. AOC har hållit på och tillverkat skärmar ganska länge, men har väll aldrig varit något direkt kvalitetsmärke. Under specs så står det att skärmen visar 16.7 M färger iofs.

Under specs hittar jag detta:
Resolutions Supported: 640x480@60/75Hz, 800x600@60/75Hz, 1024x768@60/70/75Hz, 1280x1024@60/75Hz, 1600x1200@60Hz

Innebär det att skrämen änven funkar bra i de övriga upplösningarna?

Stor skillnad mellan denna som bara klara 1600 i 60 hz om man jämnför med lite dyrare i samma klass som klarar 75 hz? Vad innebär att den har 135 MHz Videobandbredd? Kontrasten ligger på 700:1, är inte det ganska mycket? Ljusheten ligger på 250 cd/m2, det är väll ganska lite? Någon som vet lite mer får väldigt gjärna reda ut!

250cd/m2 ljusstyrka är rätt normalt att de ligger kring 250-300.

kontrasten 700:1 är rätt så bra. 60Hz är när man kör den via dvi 75Hz via analog. den funkar vid de andra upplösningarna ja. Men den skalar ner och det kommer inte bli lika bra bild som i 1600x1200.

Blev själv lite sugen på en sån där skärm stor bildyta till ett relativt litet pris.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle lägga på 1000:- och köpa Dell 2001FP, den är mycket bra om man kör med DVI. Jag har en själv och nu när Dell prispressar igen skulle det inte vara fel med en till.
5781:- kostar 2001FP nu inkl moms och frakt.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Jag personligen skulle lägga på 1000:- och köpa Dell 2001FP, den är mycket bra om man kör med DVI. Jag har en själv och nu när Dell prispressar igen skulle det inte vara fel med en till.
5781:- kostar 2001FP nu inkl moms och frakt.

enligt spec verkar jue AOC bättre iaf. står att den har 16.7 miljoner färger också. står 16.0 och 16.7 på specifications om man kollar där.

Men frågan är jue vilken ögat föredrar.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Varför blir det alltid såhär föresten? Man tänker först, hmm... skall nog köpa en ny skärm, en 17" räcker nog gott, dom kostar ju inte så mycket nuförtiden. Går in o börjar läsa en massa recencioner och vips inser man att för bara lite till får man ju faktiskt en 19" som e bra mycket coolare. Råkar hitta en 20" som e ännu mycket tuffare men för istortsett samma pengar, inser att man kanske borde lägga ut lite till för att få en skärm som håller. Och där står man och har på några dagar gått från att ha tänkt köpt en liten 17" till att gå o dregla över modelen med tredubbla priset... Varför blir det alltid så?

Jaja, får sätta gränsen någonstans så det står nu mellan en AOC:en och en 19" av bättre variant (idag iaf, immorn lägger jag väll en beställning på en 22" från lachie)...

Visa signatur

turbodesign.se
aka turboant aka a3R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av an123on
Varför blir det alltid såhär föresten? Man tänker först, hmm... skall nog köpa en ny skärm, en 17" räcker nog gott, dom kostar ju inte så mycket nuförtiden. Går in o börjar läsa en massa recencioner och vips inser man att för bara lite till får man ju faktiskt en 19" som e bra mycket coolare. Råkar hitta en 20" som e ännu mycket tuffare men för istortsett samma pengar, inser att man kanske borde lägga ut lite till för att få en skärm som håller. Och där står man och har på några dagar gått från att ha tänkt köpt en liten 17" till att gå o dregla över modelen med tredubbla priset... Varför blir det alltid så?

Jaja, får sätta gränsen någonstans så det står nu mellan en AOC:en och en 19" av bättre variant (idag iaf, immorn lägger jag väll en beställning på en 22" från lachie)...

Tänk över noga bara.

enligt spec verkar AOC helt okej enligt mig.
du kan få en riktigt fin 19tummare Samsung 913B hos itbutikken med 0 döda pixlars garanti i 14 dagar.

Men har du råd så varför inte klippa till på AOC 20tummaren. dvi och allt har den jue. Jag tror säkert du skulle bli nöjd.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB