Ska Köpa Chassi, Och Behöver Svar... Snabbt!

Permalänk
Medlem

Ska Köpa Chassi, Och Behöver Svar... Snabbt!

Jag ska köpa en dator med följande innehåll: (skriver mest för värmeutvecklingens skull )

X2 4400+ , börjar med boxed kylning... får se vad det blir sen
XFX 7800GT
DFI Lanparty Ultra-d
Corsair TWINX2048C2
WD 200gb SataII

Nu är frågan...
Vad ska jag ha för chassi?

Jag har funderingar på ett billigt, men ändå snyggt chassi med BRA KYLNING.

Såg detta:
http://www.gtek.se/?mode=item&id=1158&session=28dc6e2a48feef9...
Som ni ser så är det rea på denna just nu...
Men hur är kylningen??
Nån som har ett sånt som kan kommentera kylningen på detta?

Eller så hade jag tänkt köpa "det klassiska valet"...
Antec Sonata II
Har den nätagg som räcker till för min spec?
och så det VIKTIGASTE....

Eftersom sockeln på DFI sitter lite "annorlunda" jämfört med andra mobo, hur kommer det att passa in mot den "stora kylningskanalen" som finns i Sonata II??

Priset blir ungefär detsamma, eftersom det var så fin rea på både nätagget och på centurion 1
nätagget jag ska köpa är:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310014&cks=SWO
Det duger väl? eller??

Jag behöver svar ganska snabbt eftersom komplett har weekend-priser Skynda På!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

om du vill ha ett bra schassi så skulle jag lungt rekomendera lian li

http://www.cluboverclocker.com/reviews/cases/lian_li/pc-73slb...

Visa signatur

Blackfox

Permalänk
Medlem

Jamen herregud det kostar ju 3000 spänn ju

Inga fler dyra lian-li tack!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Luftkanalen går alltid att modda så den passar i Sonatan.
Det viktigaste i lådan är att det finns utrymme för bra fläktar, så du kan få en god genomströmning av luften. På det viset sänker du temperaturen bättre ån om du har endast en liten 80mm fläkt som blåser luft rakt på en komponent som stoppar luftflödet. Tag valfri låda av de du angivit, det är ju ditt val.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

det första chassit du specade kan jag säga att det är ett skl budget off the budget

för de prylar du har så skulle Sonatan funka helt utmärkt
om du är ute efter en billigare låda men vill ha bra chassi så kolla på compucase CA6-21 den har ett smart hdd rack som är dämpat plats för 120mm fram och bak samt ventilation för cpu via en fanduct

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

den där compucase vart jag riktigt sugen på...
Tack för alla svaren!

Någon som har något fler förslag innan jag beställer?

Just det! Nätagget!
Är det här bra?
Klarar detta min spec.?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310014&cks=SWO

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

utan någe problem skulle jag säga, tom. agget du får med compucasen skulle funka fint till dina spec

kan tipsa om 6A34 som är lite snyggare front på men samma lösning inuti

ser ut så här

CA621 ser ut så här

ca621 finns i svart också

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket alla som har svarat

Jag ska köpa en 6a21an iaf
det har fått så fin kritik har jag sett, så jag går på det...
dessutom brukar de flesta "luckorna" på lådor vara ganska rangliga...

btw, vad är det för skillnad på den dyrare å den billigare?
Finns en för 500:- å en likadan för 700:- :S

kolla på butik.it, om ni vill se vad jag menar...
sök på "6a21"

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

dyrare är väll den med nätagg den andra utan

btw luckan på dassa chassin är inte mer rangliga än vad ex antec sonatans är

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

CA-621'an har en polare till mig, han klagar på att ljudet från hans hårddiskar kommer ut genom frontgallret mer än från hans gamla låda, minns inte vad för en, med hårddiskarna på samma plats. Bara så du tänker på det.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

tja gamla WD diskar går inte att dölja i något chassi

är ju lite självklart att det läcker ut ljud ur fronten då det är ett 120mm hål där

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

ok, tack
Jag har kännt på antecs lucka, den är alldeles för ranglig den också..

menar du att den hdd som jag beställt är högljudd?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

WD och IBM diskar har ju inte profilerat sig som tysta små saker, dock så är de betydligt tystare nuförtiden men själv så kör jag endast med seagate då de är tystast samt helt klart bäst garantitid

det här med rangligt hur menar du? att den är för lätt eller det lilla glappet i fästningen, själv har jag dämpningskitt innanför luckansom gör den tämligen robust.

btw det där grafikortet du köpt är på nån cm lika långt som ett ATX-moderkort så den får inte plats överalt

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
det första chassit du specade kan jag säga att det är ett skl budget off the budget

Golliwog jag skulle uppskatta en liten förklaring på hur du kan få ett Cooler Master Centurion 1 till ett så kallat budget of the budget???

Det chassit reas ju ut på GTEK för att det är av en äldre modell.. Finns tex Centurion 5 nu.

Mig veterligen var det ett riktigt dyrt chassi från början och jag har då aldrig sett Cooler Master göra budgetprylar..

I övrigt kan jag hålla med dig, både 6A21 och 6A34 riktigt bra chassin...

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

tja fronten är väll det ända som är robust på det där chassit.

Rent ut sagt idiotisk kyllösning med det 3/4 tilltäpta fläkthållen som desutom är 80mm är ju ren idioti. För att få de att funka måste man borra bort skiten helt

Sedan är plåten tunn och kan lätt börja skramla. Sedan anser jag att de chassin som har en sådan typ av hdd-rackslösning som detta chassi har är per automatik klassat som budget.

Har byggt med sådana chassin, fick modifier rätt ordentligt för att inte en P4 prescott skulle smälta

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
tja fronten är väll det ända som är robust på det där chassit.

Rent ut sagt idiotisk kyllösning med det 3/4 tilltäpta fläkthållen som desutom är 80mm är ju ren idioti. För att få de att funka måste man borra bort skiten helt

Sedan är plåten tunn och kan lätt börja skramla. Sedan anser jag att de chassin som har en sådan typ av hdd-rackslösning som detta chassi har är per automatik klassat som budget.

Har byggt med sådana chassin, fick modifier rätt ordentligt för att inte en P4 prescott skulle smälta

Om du bygger Prescott med sådana chassin så undrar jag lite vad du sysslar med. Dessa chassin är inte certifierade för Prescott. Dom saknar "Airduct" mm. Dom är bra chassin men dom är lite gamla i konstruktionen.

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
tja fronten är väll det ända som är robust på det där chassit.

Rent ut sagt idiotisk kyllösning med det 3/4 tilltäpta fläkthållen som desutom är 80mm är ju ren idioti. För att få de att funka måste man borra bort skiten helt

Sedan är plåten tunn och kan lätt börja skramla. Sedan anser jag att de chassin som har en sådan typ av hdd-rackslösning som detta chassi har är per automatik klassat som budget.

Har byggt med sådana chassin, fick modifier rätt ordentligt för att inte en P4 prescott skulle smälta

Ja alla har vi våra egna synsätt på saker och ting Jag har själv aldrig hållt ett sådant chassi i mina händer så jag skall väl egentligen inte uttala mig. Blev bara så förvånad då jag aldrig sett någon kall Cooler Master prylar för budget. Sedan kanske det är ett misslyckat chassi. Men min erfarenhet av att kalla något för budget är när man tummar på kvalite för ett lägre pris.

Detta chassi kostade över 1000 spänn när det kom ut. Dock är det hyffsat gammalt och dem som är kvar kanske idag kan ses som dåliga.

Men att bygga prescott i en icke prescott certifierad låda är väl inte helt att rekomendera.. Visst går det ibland, men det är väl inget man normalt tar sig för..

Jag skulle hellre kalla det ett mindre bra chassi än budget Fast nu känner jag mig nästan lite småaktig.. Men men

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Lådan och spec:en var på kunds begäran. Som sagt fick skära upp hålen och trimma dem oh ha mig (jo även i en dataverkstad finns det en dremmel )

sedan tja visst lådor kan kosta mycket men det basar ju inte för att de per automatik skall vara skitbra (kolla in lian lee som är 70% pris på utsidan och att den heter Lian le)

Menar det att den som designa detta chassi verkade haft ett ordentligt hjärnsläpp

som en referns så stoppar ett vanligt fläktgaller 20% av luftflödet sedan är det bara att göra ett litet överslag i huvdet hur mycket det där chassit inte släpper ut.

btw att det där chassit kostade runt 1000kr är ju helt otroligt med tanke hur standard det är utformat samt hur kyllösningen är fixad. För 2 år sedan fanns redan compucase ca6-21 som jag tyckte han skulle köra på och det kostade runt 700kr då som nu

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Geeks
Säljchef

Jag håller fullt med dig Golli Klart han skall köra på 6a21.. Mycket bra chassi för pengarna..

Blev bara så förvånad Men stämmer det du skriver vilket det antagligen gör så känner jag mig överbevisad. Men det må jag säga att det var en snäll datorleverantör som dremlar för att kunden ska få behålla sin spec

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
WD och IBM diskar har ju inte profilerat sig som tysta små saker, dock så är de betydligt tystare nuförtiden men själv så kör jag endast med seagate då de är tystast samt helt klart bäst garantitid

det här med rangligt hur menar du? att den är för lätt eller det lilla glappet i fästningen, själv har jag dämpningskitt innanför luckansom gör den tämligen robust.

btw det där grafikortet du köpt är på nån cm lika långt som ett ATX-moderkort så den får inte plats överalt

Får det plats i 6a21an då?

Jag måste säga att efter att ha känt på ett flertal luckor så kan jag konstatera att man måste lägga ut väldigt mycket pengar på ett chassi som har en bra lucka (om den ens har nån)

Jag brukar känna på saker och bedömma kvaliten utefter hur det känns att ta på, och (i det här fallet) hur det känns när man öppnar och stänger luckan.
Det kändes i detta fall inte riktigt bra...

Dessutom så föredrar jag lådor utan lucka, så man slipper öppna den rangliga luckan varje gång man ska starta datorn

Det där med kvalitetskänsla är inte så lätt att beskriva, men hoppas att du förstår ungefär hur jag menar golliwog

BTW jag köpte iaf 6a21an ifall nu nån missat det
Affären jag beställde ifrån hette butik.it och den kostade endast 20kr i frakt(!) för denna "tunga" sak. (och BARA 490 för lådan )
Tyvärr hade dem inte svart-blå, som jag egentligen ville ha, men svart-silver är inte heller helt fel

Det var det där dumma fläkt-gallren som fick mig att välja bort centurion direkt...

Nån som vet om man kan ta bort "det silvriga" och måla det en annan färg? Det vore rätt så cool med tex orange
(jag väntar fortfarande på lådan, så jag har inte kunnat kolla om det går själv )

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

I compucasen får det där grafikortet utan problem rum, du har även gott om utrymme uppåt, alltså under PSU så det är inga problem att ex sätta dit zalmans cnps 7700

fronten är enkel att montera av och allt har ja för mig sitter med klips i varán (de olika delarna i fronten) så det skall inte vara nått problem att knäppa av dem och måla valfri färg på dem, glöm bara inte aplicera plastprimer före du målar så färgen inte flagnar för dig senare.

Kalledoo: mjo visst är man snäll när priset är rätt men visst om kunden vill ex att jag monterar om en bättre grafikortsfläkt eller sågar upp hål i chassit så gör jag det, har man verktygen samt tekniken så varför inte, brukar inte ta så mycket extra för sånt beror ju på som sagt hur lång tid modden kommer ta

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Oj.. att du kunde så mycket om just den lådan...
Tack så mycket för hjälpen

Jag var och hämtade lådan precis
men jag trodde att det skulle följa med någon fläkt, men det gjorde det naturligtvis inte...

Bra tips på fläkt, nån?
det ska vara 120mm

Är adda fläktar bra?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

låter inget och blåser inget kan man väll lite barskt sammanfatta det..

vill du ha en mer luftflyttande fläkt så kanske papst är ett bättre förslag dock är som sagt adda tystare

att jag kan en del om compucasen och för den delen en del andra chassin är att efter byggt ett 100-tal av div chassin så får man lite inside information så att säga

btw 120mm är rätt storlek både fram och bak

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Vad är "lagom" då?
de flesta är väl kring 25 dB, och 50cfm...?

Är 25 dB mycket?
(jag vet, svår fråga )

Vad är nödvändigt ur "luftflyttningssynpunkt"?
30, 40, 50 cfm?

Jag ska ju ha två st, så det kanske inte behövs så väldans.. eller?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

ska du köra både i front och bak så tror jag 2 st adda kommer funka de ligger på 21db har ja för mig

om ex kör med en zalman cnps 7700 alcu som vispar runt luften över moderkortet så kommer det funka finemang har bara i min sonata de 2 främre fläktarna igång akten är avstängd av ljudet den skapade
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=40283...

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

sorry om jag är sen på å svara.... Jag köpte ett par papst 18dB iaf
snygg modd

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10