Varför behöver dc++ en massa portar öppna?

Permalänk

Varför behöver dc++ en massa portar öppna?

konfigurerade brandväggen och på dc++ så valde jag en port slängde in den i brandvägen....gött...klar trode jag, men nej icke

när jag startade dc++ popade firewall upp och frågade om jag vill öpnna en port för dc++ jaja...ställde in samma port. starta dc++ samma sak igen

sen fattade jag att dessa portar behövda va öppna...varför???

UDP 53
TCP 80
+ en som jag själv har valt, genom att skriva den i settings i dc....

varför ska de 2 andra va öppna?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tjäna alla gla'a swecare:).. det kan vara för in och uttrafiken från din burk men men jag vet inte det inte.. fråga ngn annan om det.. e tyvär inte så haj på det...

Permalänk
Medlem

udp 53 har jag för mig är för namnuppslagning, dns.
tcp 80 gissar jag på att det är för att hämta hublistan..

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

80 är http porten

Permalänk

ok, 400 e för att tanka ner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Angelgirl
ok, 400 e för att tanka ner

Nej.

Permalänk
Medlem

Jag har endast en port öppen för användning av Direct Connect. Jag har verkligen inte port 80 öppen. Fungerar utmärkt för mig.

Kan vara så att DC++ använder port 80 för att kolla efter uppdateringar till programmet, eller liknande.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så kräver DC++ dels en ingående TCP port (intiera nerladdningar) som du kan ställa in i dina inställningar, en ingående UDP port (aktiva sökresultat) som du också kan ställa in, samt utgående TCP port 80 för att dels kunna ladda ner hubblista samt att kolla efter uppdateringar.

Andra klienter kan naturligtvis använda vilka portar dom vill för att ladda ner, så DC++ måste egentligen kunna öppna vilka utgående portar den vill.

Mer information här