värt att lägga pengar på en Lcd?

Permalänk

värt att lägga pengar på en Lcd?

Har precis köpt ny burk, och lagom till det gick min 19tums CRT sönder. Jag kan köpa en kompis 19tums CRT för 350 spänn, eller också funderar jag på att köpa en 17 tums LCD för runt 2500:-. Frågan lyder: "Är det värt pengarna?"

Jag spelar mycket spel, så det är de den kommer användas till primärt. Vad är det som gör LCD'n bättre? Det blir inga reflexer i LCD'n vá? Annars har man ju hört mycket om pixelfel och dåliga betrakningsvinklar, känns lite som att köpa grisen i säcken!

Ge mig gärna förslag på bra LCD skärmar i den prisklassen!

Permalänk
Medlem

Re: värt att lägga pengar på en Lcd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av warhead_se
Jag spelar mycket spel, så det är de den kommer användas till primärt. Vad är det som gör LCD'n bättre? Det blir inga reflexer i LCD'n vá? Annars har man ju hört mycket om pixelfel och dåliga betrakningsvinklar, känns lite som att köpa grisen i säcken!

Köper du en snabb skärm <12 ms, så är det inga som helst problem att spela med den.

Angående reflexer så beror det på vilken skärm du köper. Så gott som alla är ju antireflexbehandlade, men vissa har en glasskiva framför, vilket gör att reflexer uppstår precis som på en CRT. Hur som helst så reflekterar en antireflexbehandlad skärm ytterst lite ljus.

Pixelfel är rätt så ovanligt om du köper en ny skärm idag från kända tillverkare, men för bara ett år sedan så var felprocenten väsentligt mycket högre.

Betraktningsvinklar är lite väl hypat tycker jag. Visst, färgerna blir lite annorlunda om du kollar från sidan av skärmen (>60 grader typ), men ärligt talat, spelar det stor roll om du inte är en professionell grafiker? Dessutom har du ju möjligheten att faktiskt sitta framför skärmen. Tilläggas bör att jag nu pratar om TN-panelerna, finns också MVA och PVA (tror jag de heter) och de har väldigt mkt bättre betraktningsvinklar, men då kostar det också om du vill ha en snabb skärm.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Klart att det är värt!

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

Re: Re: värt att lägga pengar på en Lcd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo
Pixelfel är rätt så ovanligt om du köper en ny skärm idag från kända tillverkare, men för bara ett år sedan så var felprocenten väsentligt mycket högre.

Apple är lite fula och har ingen officiell pixelpolicy, tydligen. Däremot verkar det som om de praktiskt taget aldrig har pixelfel! Alla mina 4096000 funkar iaf perfekt, och det är tydligen det normala. Man får nog betala en slant extra för det, iofs. (Förutom att man får betala för frukten och de rejäla aluminiumhöljena. De senare tycker jag faktiskt är värda en slant, dock. Fladdrig plast känns billigt och äckligt och är ofta vekt och vingligt, och det slipper man ju gärna.)

Citat:

Betraktningsvinklar är lite väl hypat tycker jag. Visst, färgerna blir lite annorlunda om du kollar från sidan av skärmen (>60 grader typ), men ärligt talat, spelar det stor roll om du inte är en professionell grafiker? Dessutom har du ju möjligheten att faktiskt sitta framför skärmen.[/B]

...fast om man har 30" diagonalt så räcker det inte att sitta rakt framför! Man får sitta närmare en meter ifrån 30"aren innan en svart yta blir helt svart ända ut i hörnen.

Det är dock inget jag märker något av vid normal användning, kanske framför allt för att färgskiftet blir ytterst litet på ljusare färger. Kan dock tänka mig att man irriterar sig lite på det om man jobbar mycket med bildredigering och liknande, och förväntar sig att färgkalibreringen ska stämma oavsett var man placerar fönstret... (Har sett enstaka klagomål på det på diverse forum.)

Kort sagt; man kan inte få allt - men det är nog inte så långt ifrån med en riktigt bra LCD i dagens läge!

(Fast jag hade inte klagat om ytan varit ännu lite större, det svarta varit totalt kolsvart i alla vinklar, upplösningen varit så att man inte ens behövde antialiazing på texten, och responstiden obefintlig... 10 års utveckling till, så kanske jag blir nöjd. )

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz