Permalänk
Medlem

Mini-rescension av Dell XPS

Då jag bestämde mig förra fredagen att köpa en Dell XPS med prestandan; 2,13ghz, 1024 ram, 16x cd/dvd, 60gb 7200, geforce 6800 GO ultra, a/b/g, skrivare samt 1års på platsen. Det tog ca. en vecka innan UPS ringde på dörren. Fick en liten special deal och gick ge 23k (ordinare 24.165:-), vilket bör anses vara okej. Leveransen var inga problem och man kunde följa hela färden från Irland till Stockholm via UPS sida.

Själva datorn kom i en kartong, hehe. I den kartongen fanns det en kartong för cd-skivor och diverse annat, el-adapter osv.. dock tyckte jag att det var illa nerpackat, tur att det inte var datorn.

Satte igång maskinen och den var fulladdad från början vilket var mycket bra. Allt gick felfritt, men sedan då jag skulle göra en ominstallering av OS;et började CD låta enormt mycket. Vet inte om det har att göra med 24xCDRW/8xDVDComboDrive eller något liknande. Men det gick över då den värsta prosesscen var borta.

Skärmen måste jag säga mig är helt prima. Stor och fin. Bra bild m.m. Inga döda pixlar.

Det trådlösa nätverket var inga som helst problem att koppla upp till, gick på direkten.

Designen på datorn är helt otroligt. Dell har verkligen lyckats att göra något så jävla läckert. Med alla dessa lysioder osv så är datorn ett måste för de som gillar LAN och diverse andra events.

Vikten är cirkus 4.kg men den tycker jag inte man märker av så mycket. Visst, datorn är tung, men det är inga som helst problem att flytta på den.

Efter att datorn har stått stående i cirkus 12h, utan spelande dock, var den lite varm, men inget man dör av.

Ett litet knackande ljud kom från datorn som jag står mig på, försvinner nog senare då jag lyssnar mycket på musik och inte märker sådant, men detta är min andra bärbar.. ptja, vet inte riktigt om det skall vara så eller inte.

Jag är hyfsat trött just nu och ser gärna att ni frågar istället, så skall jag försöka besvara de frågor jag kan. Kan även säga att jag har tillgång till en kamera och kommer ta ett antal bilder idag (eftermiddag) som kommer finnas för beskådning här.

PS, jag är trött somsagt och min stavning är mycket illa vid denna tidpunkt.. ZzzZZ

Update; Om man sitter med wlan på och kör med batteriet så fungerar det i 2h och 35min.

Update 2; Jag har hunnit lirat Battlefield 2 och måste säga att det är klart över förväntan. Laggar 3-4 sekunder i början, sedan är det borta. Grafiken är gudomlig. Just nu har jag inget headsets, men ljudet på datorn är också över förväntan. Det låter mycket bra.

Visa signatur

DELL XPS, 2.13 ghz, 1024 553mhz, geforce 6800 go ULTRA, 60GB 7200, nec 24X, a/b/bg

Permalänk
Medlem

Jag hade också ett knackande ljud.. men verkar som det har börjat försvinna nu... *hoppas*

Permalänk
Medlem

Jäkligt trevligt att du skriver en liten recension, men ffs, ta bort bilden, visar inget, den förstör bara textformateringen..

Edit, jag antar att du inte bär med dig datorn överallt? Eller brukar du ha med den till skolan varje dag och så? Känns som att måtten + vikten är lite väl.
Men som en desktop replacement borde den ju vara bra.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle du kunna ta ett foto på den i ett dunkelt rum med lysdioderna igång?
Jag såg en sådan här för några dagar sen i IRL, men hittar du ingen bild på google images där lysdioderna är igång. Var ju en massa ljus, även om det är något man kanske inte alltid skulle vilja ha igång.

Edit: Hittade en bild nu men det var ju inget att hänga i julgranen
http://techon.nikkeibp.co.jp/article/NEWS/20050301/102212/thu...
Har starkt för mig det fanns lysen på baksidan av skärmen med.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Jäkligt trevligt att du skriver en liten recension, men ffs, ta bort bilden, visar inget, den förstör bara textformateringen..

Edit, jag antar att du inte bär med dig datorn överallt? Eller brukar du ha med den till skolan varje dag och så? Känns som att måtten + vikten är lite väl.
Men som en desktop replacement borde den ju vara bra.

Nja, jag har den stående i mitt rum typ alltid då jag andvänder denna istället för stationära dator. Men den är inte så tung som man tror.

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Skulle du kunna ta ett foto på den i ett dunkelt rum med lysdioderna igång?
Jag såg en sådan här för några dagar sen i IRL, men hittar du ingen bild på google images där lysdioderna är igång. Var ju en massa ljus, även om det är något man kanske inte alltid skulle vilja ha igång.

Edit: Hittade en bild nu men det var ju inget att hänga i julgranen
http://techon.nikkeibp.co.jp/article/NEWS/20050301/102212/thu...
Har starkt för mig det fanns lysen på baksidan av skärmen med.

[/QUOTE]

Ja, det finns två lysidorer på sidan och sedan två där bak. På baksidan (chassit) finns det två XPS loggor, typ, och det är dom som lyser färgen som man har valt. Jävligt snyggt imo.

Visa signatur

DELL XPS, 2.13 ghz, 1024 553mhz, geforce 6800 go ULTRA, 60GB 7200, nec 24X, a/b/bg

Permalänk
Medlem

Någon som vet om den klarar ddr (1) minnen?

Permalänk
Medlem

Fick min XPS förra veckan. Grymt nöjd med den förutom att skärmen hade lite väl mycket "backlight" i nederkant. Efter ett samtal till supporten på Dell så kom de och bytte LCD igår. Nu är bilden kanon!

Ryggsäcken som följe med känns dock lite väl stor. I och för sig är datorn stor men det finns ju gränser. Känns som att man skall ut och vandra i två veckor när man tar på sig ryggan, så det får nog bli att kolla runt efter en annan väska. Någon som har några tips angående detta? (Gärna modeller som finns att köpa i Göteborg)

Permalänk
Medlem

En fråga! Hur har ni råd? Den där datorn är ju ändå kass om 1 år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sta1n

Hem-PC:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sta1n

Ja, och? Så du menar.. att jag inte skall köpa en dator det här året, nästa år och därpå näst, nästa eftersom dom blir impopulära?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jk22
Ja, och? Så du menar.. att jag inte skall köpa en dator det här året, nästa år och därpå näst, nästa eftersom dom blir impopulära?

Precis. Väntar man tills man blir 80 år så får man en mycket bättre dator än om man köper en idag.

Gött att veta att man sparat massor med pengar när man sitter där på hemmet och har levt hela livet utan TV, bil, dator etc för att väntar man lite så kommer ju alltid någonting bättre om ett år.....

Permalänk
Medlem

ni som har den som hem-pc vad betalar ni per månad (bruttp)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbev
Precis. Väntar man tills man blir 80 år så får man en mycket bättre dator än om man köper en idag.

Gött att veta att man sparat massor med pengar när man sitter där på hemmet och har levt hela livet utan TV, bil, dator etc för att väntar man lite så kommer ju alltid någonting bättre om ett år.....

Men det stör inte mig så mycket iallafall. Jag är 16 bast och lyckades tjäna ihop 25k (februari - augusti). Är väl bara för mig och göra samma sak igen.. samt, man får nog en ganska bra peng för datorn om man säljer den. Kika bara på Blocket..

Och sedan, 1 år är en jävla tid.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Bah, om 1 år har jag hunnit haft det senaste 3 ggr till

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det stör inte mig så mycket iallafall. Jag är 16 bast och lyckades tjäna ihop 25k (februari - augusti). Är väl bara för mig och göra samma sak igen.. samt, man får nog en ganska bra peng för datorn om man säljer den. Kika bara på Blocket..

Och sedan, 1 år är en jävla tid.

http://susning.nu/Ironi

Permalänk
Medlem
Citat:

http://susning.nu/Ironi

DU är fattig och är avundsjuk på eliten. That's!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

DU är fattig och är avundsjuk på eliten. That's!

ehh, tror inte du hänger med riktigt. Jag har ju en XPS själv.....

Tips, läs hela tråden igen

Permalänk
Medlem
Citat:

ehh, tror inte du hänger med riktigt. Jag har ju en XPS själv.....

Tips, läs hela tråden igen

Hehe, mitt fel. Ber om ursäkt..
Då vill jag samtidigt fråga dig en sak; hur vet jag om en skärm är backlight eller vad du skrev tidigare? Detta är mitt första köp och jag har svårt att avgöra sådant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, mitt fel. Ber om ursäkt..
Då vill jag samtidigt fråga dig en sak; hur vet jag om en skärm är backlight eller vad du skrev tidigare? Detta är mitt första köp och jag har svårt att avgöra sådant.

Det är lugnt:)

Min skärm var mycket ljusare i nederkanten än där uppe. Syntes tydligt om man satte på en svart skärmsläckare. Det ideala är att skärmen ser lika mörk ut överallt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det är lugnt:)

Min skärm var mycket ljusare i nederkanten än där uppe. Syntes tydligt om man satte på en svart skärmsläckare. Det ideala är att skärmen ser lika mörk ut överallt.

Annars är det tydligen något som blir bättre med tiden. Men man vill ju gärna ha det perfekt redan från början

Permalänk
Medlem

Gah, jag vill bara att något skall gå sönder (hemsk tanke) så jag får en dell kille hit som lagar den. Man måste fan passa på och uttnjyta det man betalar för

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Annars är det tydligen något som blir bättre med tiden. Men man vill ju gärna ha det perfekt redan från början

Jo jag vet. Sen var det inte så farligt egentligen men jag blev lite sur direkt när jag satte på den första gången.

Den nya skärmen är om sanningen skall fram inte helt perfekt, men den är bättre än vad den första var när den var helt ny så jag antar att efter hand kommer den bli perfekt.