Brända videofiler hackar vid uppspelning på stationär dvd-spelare.

Permalänk
Medlem

Brända videofiler hackar vid uppspelning på stationär dvd-spelare.

Tjena, visste inte riktigt var jag skulle lägga detta men hoppas någon kan hjälpa mig.

Har som sagt en videofil i .avi format som jag brände ut på dvd för att kunna titta på med min dvd spelare. Använde ett program för att kovertera .avi-filen till dvd-standard (vob). Källfilen är i NTSC standard men eftersom vi använder PAL här så ställde jag in i konverteringsprogrammet att det skulle göras om till PAL istället.

När allt är klart så funkar det hur bra som helst att se på filerna genom datorn. Bränner till en dvd och klickar även för att PAL ska användas i brännarprogrammet.

Efter jag bränt kollar jag i datorn, allt funkar bra. Sätter i skivan i min stationära dvd-spelare och allt bara hackar sig fram, precis som den hoppar över bildrutor.

Nu har jag iförsig lyckats få skivan att fungera perfekt även i min stationära dvd-spelare men detta kan bero på två orsaker och eftersom det tar väldigt lång tid att konvertera om filen så hoppas jag att jag kan få svar på vilken av de två sakerna jag ändrat på gjorde att det fungerade (jag gjorde båda dessa två saker samtidigt).

1. Jag valde varken PAL eller NTSC i mitt konverteringsprogram och brännarprogram utan ställde det på AUTO (källfilen var NTSC).

2. Jag brände skivan med en lägre hastighet, x2 för att vara exakt, innan så har jag bränt den i x4.

Vilken av mina ändringar gjorde så att jag kunde spela upp skivan utan problem? Kan ju vara bra att veta till framtida projekt faktiskt så jag slipper gissa mig fram och inte veta, känns ju ganska kasst att bränna på lägsta hastigheten utan orsak. Använde ett bra dvd+R media, Verbatim så kvaliten på skivorna är det inget fel på.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

köp en dvd som tar divx/xvid filer istället, betydligt enklare, jag köpte denna:http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/lookupvActiveP... 694kr inkl frakt, har tagit alla
avi filer som jag prövat hittils, enda begränsningen är att upplösningen får vara max 720x576
fungerar även med SRT subtitles. bara att bränna ner avi filerna på en dvd x rw skiva

Permalänk
Medlem

Tackar, det låter faktiskt mycket enklare. Hade helt glömt bort denna möjlighet. Det roliga är att min dvd-spelare redan klarar av detta, har testat nu, visste inte om det