Radeon X1800 XT och Pro testat

Permalänk
Medlem

Tycker att Ati borde ha övergett 16 pipe och satsat som Nvidia på 24. Oavsätt deras klock så har dom inte gjort så stor prestanda skillnad som man hade trott. Känns mer som en anabola 850XT PE. Tom Nvidias GT serien har 20 pipe så man undrar hur Ati har tänkt ut det hela e.g.

För min del blir det nog ett 7800Gt senare, först skall minnet uppgraderas med 2gb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
Fan vad besviken man blir på dem Och hur fan kunde det vara så att man sa att XT versionen skulle kunna 1000p mer i 3dmark 05 än GTX?

var väl nåt som skulle få ati fansen glada elller nåt, men senså är det så här att 3dmark säger inte allt långt ifrån, det är spel testen som säger nåt. både nvidia och ati har åkt dit för fusk angående just 3dmark, så man vet aldrig ^^

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem

Förutsatt att det här stämmer, så är priset det enda som ATi kan konkurrera med. Om de sätter priserna aningen lägre än nVidia har dom en chans. Annars ser det ju ut som ett magplask.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Förutsatt att det här stämmer, så är priset det enda som ATi kan konkurrera med. Om de sätter priserna aningen lägre än nVidia har dom en chans. Annars ser det ju ut som ett magplask.

Just nu verkar ju priserna bli högre... =(

Permalänk
Medlem

Jo men Ati ska ha 1 poäng för att deras Crossfire ger högre prestanda höjning i% än vad Sli gör

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robboy
Jo men Ati ska ha 1 poäng för att deras Crossfire ger högre prestanda höjning i% än vad Sli gör

Har du nån källa som styrker detta påstående?

..och -2 för att det går inte köra i högre upplösningar än 1600x 1200 med godkännd hz.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

tekniskt är det hyfsat jämnt...

tillgänglighet är fördel Nvidia...

pris är fördel Nvidia...

marknadsföring är fördel Nvidia...

nåja, får se hur det ser ut inom 1 till 2 månader... man vet aldrig...

till maestro.64: har för mig att 3dmark03 samt 05 är väldigt fillrate beroende, där brukar ATI knäcka... så de eventuella resultaten i 3dmark kanske inte är så tagna ur det blå... dock blir det ju annorlunda i spel...

ps. jag har sagt det förrut och jag säger det igen...

GE MIG 32 PIPES!!! mumma...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robboy

Jovisst, men om slutprestandan ändå är lägre är det ju ganska irrelevant, eller hur?

Permalänk
Medlem

Nvidia 1

ATI 0

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem

Ja om det här stämmer så är ju R520 definitivt ATIs motsvarighet till nVidias NV30(FX). Hype:at, försenat och enligt detta test även långsammare än konkurrentens kort som varit ute i några månader. ATI kan ju inte vara nöjda, även om de får ut korten nu så ser jag baserat på denna första test iallafall ingen anledning till att välja ett X1800XT före ett 7800GTX. De lär vara ganska angelägna om att få ut R580 fort nu.

Permalänk

fyfan. Jag blev verkligen besviken på detta!
Om det stämmer så är ju ATI nästan historia!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bredbandsbandit
fyfan. Jag blev verkligen besviken på detta!
Om det stämmer så är ju ATI nästan historia!

Nu tror jag du tar i. ATI är så stora att de inte går under för ett dåligt kort. Se på nVidia, de återhämtade sig bra efter FX fjaskot.

Permalänk
Medlem

Som sagt, vi får inte glömma att kortet har hela 8pipes mindre än sin huvudkonkurrent, och trots det tyder inte prestandaskillnaderna på sådan hårdvaruskillnad.

Var ett dumt beslut att släppa ut 16pipes-kort först, men ATi var väl tvungna att klämma ut något. Nä vi får vänta på 24pipes-versionen så tror jag det blir fördel ATi.

Just nu kan Nvidia spela fritt.

Edit: Saxat från NH:

"Anledningen till att man publicerat denna recension innan den officiella lanseringen verkar vara att man hamnat i gräl med ATI och blivit petad från pressvisningen av kortet. Man ska dock ha fått hjälp av en grafikkortstillverkare att köra tester på retailkort av X1800 XT och X1800 Pro, vilka man nu postar i en recension. Resultaten man fått fram är knappast imponerande och med tanke på omständigheterna ska man nog ta dessa siffror med en stor nypa salt. "

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Nu e jag glad att jag sitter på ett Gainward 7800GTX Golden Sample ändå då!!! @510/1400

Visa signatur

CPU - INTEL | AMD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
Nvidia har alltid vart bättre än ATI ,
kanske inte spel mässigt men allt i allo mässigt svar ja.

folk köper nvidia, proffsen köper både nvidia och ati men vanligt svensson folk som kan endel om datorer gör inte det , varför ?

mjo för att nvidia är enklare att hantera och svårare att hantera ati, vare sig ati är bättre eller sämre eller dylikt!

Har alldeles för mig att jag redan sagt detta till dig men du verkar inte vilja höra Det du påstår där stämmer inte.

ATI har tills nyligen varit (är fortfarande?) större än nVidia, hur förklarar du det? Tror du det är flera "proffs" än svenssons som köper grafikkort? Knappast. ATI var väldigt stora på OEM marknaden med deras 9700/9800 kort.

Permalänk

du har svarat på det ja men du e pro eller ? du jobbar på ati ?? nvidia ?, är med genom allt ? vet alla majoritets mässiga statisiker ??

vem sa att jag påstod ?, är kanske så ?, flera tycker ?.
men dom kanske är lika newbie som jag ?.

tror inte karims son skulle säga desamma då han jobbar på ati

*my mothers boyfriends son*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hoppades verkligen på att Ati skulle ha ett kort i rockärmen, men så var inte fallet... DFI och 7800GTX here i come...

Permalänk
Medlem
Citat:

du har svarat på det ja men du e pro eller ? du jobbar på ati ?? nvidia ?, är med genom allt ? vet alla majoritets mässiga statisiker ??

vem sa att jag påstod ?, är kanske så ?, flera tycker ?.
men dom kanske är lika newbie som jag ?.

tror inte karims son skulle säga desamma då han jobbar på ati

*my mothers boyfriends son*

Nu förstod jag inte ett ord vad du sa där

Ja, du "påstår", citat: "folk köper nvidia, proffsen köper både nvidia och ati men vanligt svensson folk som kan endel om datorer gör inte det , varför ?"

Det är ett påstående och jag säger att det inte stämmer. Det finns folk som jobbar med att ta fram statestik på grafikkortsmarknaden och den statestiken säger att ATI är större eller åtminstone va tills ganska nyligen. Att det är fler "svenssons" än oss som sitter och skriver på hårdvaruforum som köper grafikkort (som sitter i DELL datorer och andra färdiga burkar) är ju inte någon vild gissning direkt...

Permalänk
Medlem

Tycker detta var ett mycket bra resultat av ATI! Det är bara att gratulera dom. Att med endast 16 pipelines kunna mäta sig med 7800 GTX!, oj detta kommer bli intressant nu när Ati äntligen lyckats med sin nya arkitektur. Tänk er själva samma kort med 24 pipelines?. Detta är bara ett mellanhopp för Ati, denna perioden handlade om att ta fram en helt ny arkitektur, 130mm till 90mm. Nvidia kommer att ha sin "period" dom snart också där dom måste koncentrera sig på att kunna mäta sig med atis när det är dags för dom och byta arktiektur.

Aja för att sammanfatta så är jag väldigt nöjd över vad Ati presterat.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Way! Fan vad skönt att nvidia vinner i den här generationens grafikkort också

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

Nu får ni väl ta och ge er grabbar.
För det första är det bara BETA drivrutiner som dom använde sig av, desutom fick X1800xt bara ca 12 fps sämre än 7800gtx, och ibland fick X1800xt till och med lite bättre än 7800gtx . Sen så vet man ju inte hur mycket man ska lita på HA (Hardware Analysning). Så som jag ser det ser det ganska okey ut, döm inte ut kortet efter en recension vänta och se med bättre drivrutiner och seriösare recensioner.

Väntar med glädje och ser hur 2st X1800xt (pe) gör i 3Dmark

Visa signatur

Fractal Design R5 | AMD 5800X3D | Asus ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) | EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA | 32GB G.Skill Trident Z 3600MHz CL14 | Ett gäng M.2 NVMe SSD| Corsair 750W | ROG RYUJIN 240 with Noctua Fans |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z

Ja, du "påstår", citat: "folk köper nvidia, proffsen köper både nvidia och ati men vanligt svensson folk som kan endel om datorer gör inte det , varför ?"

Det är ett påstående och jag säger att det inte stämmer. Det finns folk som jobbar med att ta fram statestik på grafikkortsmarknaden och den statestiken säger att ATI är större eller åtminstone va tills ganska nyligen. Att det är fler "svenssons" än oss som sitter och skriver på hårdvaruforum som köper grafikkort (som sitter i DELL datorer och andra färdiga burkar) är ju inte någon vild gissning direkt...

jag jobbar som nätverkstekniker och kan berätta att över 70% använder sig utav nvidia i vanliga hushåll. svårt att förstå kanske men sant!

hur länge jag har jobbat som de ? = svar snart 1 år. och trivs mycket bra

men sanningen är den att tyvärr dom flästa använder sig av Nvidia.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z

jag jobbar som nätverkstekniker och kan berätta att över 70% använder sig utav nvidia i vanliga hushåll. svårt att förstå kanske men sant!

men sanningen är den att majoriteten använder sig av Nvidia.

då jag har vart hos privatpersoner och grejat och då även kollar vad dom har för grejer, inget konstigt med det.

Visa signatur

Permalänk

http://www.guru3d.com/newsitem.php?id=3069

Citat:

"This is a complete hoax - done with an OC'd X850, we think. Call our partners yourself and ask if they have R520XTs in house. The numbers aren't even close."

intressant. Om resultaten är falska, varför skulle man göra de med en klockad X850 (XT)? Är det inte lättare att bara hitta på siffror, än att klocka en X850 (XT) och bencha?:rolleyes:

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

helt meningslöst att lägga ut falska ?.. börjar ju bli en barnskola isf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

men sanningen är den att dom flästa använder sig av Nvidia.

Men snälla, detta handlar om proffisionella företag som håller koll på marknadsandelar. Du får tro vad du vill men ATI har/hade en större del av grafikkortsmarknaden än nVidia, det är fakta även om du personligen inte märkt av det. En annan fakta är att majoriteten av kort som sälj är low-end till privatpersioner som köper färdiga burkar och till företag.

Här har du den senaste i raden av marknadsundersökningar jag sett, från Q2 i år:

Citat:

[B]In the desktop arena, Intel took 40.6 per cent of the market, followed by ATI (24 per cent) and Nvidia (18.8 per cent). ATI's desktop shipments rose 6.2 per cent during quarter, while Nvidia's fell 7.5 per cent. In the discrete segment, in which Intel isn't active, ATI's continued to lead with a 51.5 per cent share, but Nvidia's share fell from 46.8 per cent to 46.1 per cent.

Rank Company..........Q1 2005 Market Share.........Q2 2005 Market Share
1 Intel........................43.1%.................................43.7%
2 ATI..........................26.1%.................................26.8%
3 Nvidia.....................17.9%..................................15.9%

[/B]

länk: http://www.theregister.co.uk/2005/07/28/graphics_chip_market_...

Permalänk
Medlem

Kolla på doom 3 testet, varför har alla korten så låg fps?
Det ser ut som om dom har blandat min, max och medel fps i dom olika testen.

Vänta med att dömma kortet tills dom "riktiga" testen kommer ut.

Permalänk

well inte i dettalandet iaf, möjligt vis har jag fel angående utrikes, men här i sverige så tror jag vadjag har märkt iaf att "svenssons" använder nvidia mer, kan dock inte svara för det utomlands

sry then för allt giddrande, tänkte aldrig på utomlands från första början.

jobbar ju som sagt i sverige

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

well inte i dettalandet iaf, möjligt vis har jag fel angående utrikes, men här i sverige så tror jag vadjag har märkt iaf att "svenssons" använder nvidia mer, kan dock inte svara för det utomlands

sry then för allt giddrande, tänkte aldrig på utomlands från första början.

Tror jag knappast då de stora OEM företagen så vitt jag vet använder sig av samma grafikkortsleverantör oavsätt vilket land burkarna säljs i.

Permalänk
Medlem

INTEL har ÖVERLÄGSET störst marknadsandel hoss hem/kontorsanvändare.....