Radeon X1800 XT och Pro testat

Permalänk
Melding Plague

Radeon X1800 XT och Pro testat

<font style="font-size: 10pt"><b>Radeon X1800 XT och Pro testat</b></font> <small class="small">fredag 16 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1813/" target="_blank">Hardware Analysis</a> har publicerat en förhandstitt på Radeon X1800 Pro och XT. ATI ansåg tydligen att Hardware Analysis inte skulle få delta i det normala pressevengemanget kring produktlanseringen och sidan har därför inte behövt skriva på någon NDA från ATI, och kan alltså publicera en recension idag med hjälp av andra källor än ATI själva.
<br />
<br />Hardware Analysis testar Radeon X1800-korten i spel som Half-Life 2, Doom III, FarCry och Splinter Cell i flera olika upplösningar och nivåer av anti aliasing och anisotropic filtering. Grafikkorten jämförs med likvärdiga modeller från Nvidia. Ett mycket intressant test av hur Radeon X1800 kommer prestera.
<br />
<br /><i>Our conclusion is a mixed bag really. The benchmarks were run on release candidate drivers for the Radeon X1800 Pro and XT, hence performance is not likely to change much before launch. On the other hand ATI has been able to wring extra performance from their drivers in the past, so we’d expect them to be able to pull that off here as well. Overall it looks like the Radeon X1800 XT is good match for the GeForce 7800GTX, although in most games the GTX clearly takes the lead. </i>
<br />
<br />Läs hela testet på <a href="http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1813/" target="_blank">Hardware Analysis</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Pinsamma ATI är. som jag skrev innan Nvidia är bättre

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Inaktiv

fan va kul me lite nvidia dominans igen, vill se priserna RASA!!!

Permalänk
Avstängd

nu blev jag riktigt besviken. trodde ATi's svar skulle vara bättre
inte för att jag är ATi fan men Fan på er! ville ju se nya WR i 3dmark med X1800XT.

Permalänk
Medlem

Väntar bara på en massa skojiga fanboy inlägg nu... Typ att de gjorde testen i motvind och uppförsbacke osv osv

Permalänk
Avstängd

jadu! det är riktigt kul att se

Permalänk
Medlem

Var trevligt att se lite benchmarks på kortet vi väntat och väntat och väntat på.

Tyvärr för ATI så lutar det åt flopp om priserna man rapporterat stämmer.

Man kan ju hoppas att de släpper 256MB varianter till mer konkurrenskraftiga priser.

Permalänk
Medlem

Phuu... jag som just beställde en 7800GTX och oroade mig om det var bortkastade pengar, eftersom ett eventuellt monsterkort från ATI skulle komma om en månad.
Det är väldigt synd att ATI inte kunde klämma i med lite mer ös. Som det ATI fan jag är får jag fortsätta köra med nvidia ytterligare en generation.

Vänta bara tills 32 pipe kortet kommer! Moahahahaa

ps. jag ringde tidigare i veckan till komplett.se, och dom sa att R520 skulle kosta runt 6000 kr vid release

Visa signatur

heh..

Permalänk

Hopp.. då var inte ATI så bra endå=/ Blir nog inget nytt grafikkort i år.

Klarar mig nog något år till med mitt x800xt:D

EDIT: Varför blir man glad över att ATI inte kom med något bättre?:confused: (Bortsett från de som redan köpt ett 7800GTX då;))

*Ehem* FANBOYS! *Ehem*

EDIT 2: Man ska nog vänta på bättre drivrutiner innan man avgör "vinnsten", var det inte så att 7800GTX fick en bra ökning tillsamman med de nystaste drivrutinerna?

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem

Roligast är ändå alla som har tjatat sen 7800GTX kom att man ska vänta till ATI kommer för att det kommer vara mycket bättre! *haha*

Men nvidia ska väl inte ta ut segern ÄN, det KAN ju vara nått skumt med testen, eftersom det är den enda som ger detta resultatet än ... men man hoppas ju att den stämmer iaf

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deru
..... runt 6000 kr vid release

Saftigt!!!

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

det kommer kosta så mycket att 7800gtx kan stanna vid sitt pris

Permalänk
Medlem

Bli rätt glad av detta , köpte ett 7800GTX förra veckan och trodde att ati kortet skulle piska det när det kom ut

Permalänk
Medlem

mmm, älskar det jag ser...

Permalänk

well jag har redan skrivit det långt innan prestanda visningarna och jag sa att dom inte hade rott hem nåt. *people dont listen*

Visa signatur

Permalänk

Denna test har gjort att många med 7800GTX ( och 7800GT ) kunnde andas ut.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Permalänk

riktigt besviken, visste att gtx skulle ta ledet, ska inte berätta varför men trodde dom skulle vara en aning bättre än så där iaf. well 4a månader på sig att prestera ett bättre kort när dom dessutom har en aningg mer gpu/minne än gtx*ati = pumpkin*

deru: när ati har kommit med sin 32pipes så kan ati hälsa hem IGEN vad nvidia har rott hem då

ps to everybody.

får fortfarande 19000p i 3dmarks 2003 ORIGINAL *suck on you intelligence people* teknik är teknik, inget kan styra över det.. endel förstår inte att allt är inte likadant på allas datorer..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja nu kommer 50% av ATI fanboysen hoppa över till Nvidia Fanboys
Det som skall bli riktigt roligt med 1800Xt är att se när det börjar komma i stora volymer ut till kunderna..

Permalänk
Medlem

Inte imponerad för fem öre, det är ju jämnt som tusan mellan dem! Men nu borde det ju bli ett riktigt priskrig!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är både komiskt och patetiskt att se kommentarer om folk som "pustar ut" för att de nyligen köpt ett 7800GTX och nu får se att ATI's kort inte är bättre. Blir ditt GTX sämre om ATI släpper ett bättre kort? Alla top of the line-kort är overkill i dagsläget. Jag personligen vill inte spela några spel i högre upplösningar än 1024x768 då jag vill bibehålla en hyfsat hög uppdateringsfrekvens på skärmen, för ögonens skull.

Jag får både positiva och negativa vibbar av dessa resultat från ATI's kort. Positivt är att jag var lite rädd att ATI skulle bli avhängda prestandamässigt sett av Nvidia nu, de har åtminstone visat att de kan producera jämnbra kort. Negativt är att med de siffror vi sett hittills så kommer detta inte sätta någon större press på Nvidia på ett tag. Jag har sagt det innan och jag säger det igen, konkurrens gynnar konsumenterna.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Har läst på andra ställen att HA rec är riktigt tveksam. Det handlar inte om att de inte behövt skriva NDA utan att de inte alls fått kortet från ATI utan från någon tillverkar som ej nämn, såklart.

Jag säger inte att HA ljuger men jag lägger detta åt sidan tills alla andra sidor skrivit sitt.

O andra sidan kändes det som just endast 16 pipes var den svaga länken. Dock pinsamt att hypa ett chipp i så många månader och inte klara av att kraftigt spöa ett kort som 7800 som Nvidia slängde fram från no where.

Får mitt GTX nästa månad, gratis

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
riktigt besviken, visste att gtx skulle ta ledet, ska inte berätta varför men trodde dom skulle vara en aning bättre än så där iaf. well 4a månader på sig att prestera ett bättre kort när dom dessutom har en aningg mer gpu/minne än gtx*ati = pumpkin*

deru: när ati har kommit med sin 32pipes så kan ati hälsa hem IGEN vad nvidia har rott hem då

ps to everybody.

får fortfarande 19000p i 3dmarks 2003 ORIGINAL *suck on you intelligence people* teknik är teknik, inget kan styra över det.. endel förstår inte att allt är inte likadant på allas datorer..

snygg engelska

Tycker alltid nvidia har känts bättre än ati

Permalänk

tycker bara det är bra att ati loosade nu får dom jobba som fan medans nvidia slöar ner lite på tempot då ati kanske hinner ifatt lite då nvidia är tvungen att jobba på lite mer i framtiden vilket är att de kmr på samma nivå igen

haha inte!

ok

your intelligence

skriver lite snabbare än dom flästa också ^^

Nvidia har alltid vart bättre än ATI ,
kanske inte spel mässigt men allt i allo mässigt svar ja.

folk köper nvidia, proffsen köper både nvidia och ati men vanligt svensson folk som kan endel om datorer gör inte det , varför ?

mjo för att nvidia är enklare att hantera och svårare att hantera ati, vare sig ati är bättre eller sämre eller dylikt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snygg engelska? Tycker svenskan är lika bra

Permalänk

ja jag är inte svenne so chill down plz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Menade inget illa maestro, man behöver inte vara stavningskung för att skriva

Permalänk

vet tog det itne illa heller
svårt att hålla reda på orden när man rullar på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade förväntat mig att 1800XT skulle vara bättre än 7800GTX, lite synd.

Men å andra sidan kan man tolka det som att ATi's arkitektur är "bättre" än nvidias med tanke på antalet pipes i korten, kanske.

Tycker absolut inte att "nvidia alltid varit bättre än ATi" som några påstår. Har ni förträngt FX-serien eller?

Får hoppas på ett kort med 24 och/eller 32pipes, så det blir lite fart på grejjerna, är iofs inget jag kommer köpa, men ändå.

P.S är inte ATi-fanboy, har haft flera nvidia kort än ati kort, och har just nu ett av varje.

Permalänk

Fan vad besviken man blir på dem Och hur fan kunde det vara så att man sa att XT versionen skulle kunna 1000p mer i 3dmark 05 än GTX?