RAID 0 - hur bra är det?

Permalänk
Medlem

RAID 0 - hur bra är det?

Funderar lite på att köra 2st Seagate 250 GB S-ATA HD´s som RAID 0.
Kör ju ibland med en del stora samplingar (pysslar en del med musik) och tänkte även klippa lite video.
Är det något ni rekommenderar? Blir det mycket snabbare?
Någon här som har nån erfarenhet med RAID 0 och kan komma med lite synpunkter/tips?

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

Raid0 är utmärkt för video-redigering etc. Där krävs mycket dataöverföring, vilket raid0 ger. Det blir mycket snabbare, inte dubbelt, men nästan.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Funderar på ungefär samma sak faktiskt.
Har 1 Seagate 200GB till min nya dator men funderar på att köpa 2st 300GB Seagate eller 2st 200GB. Det går väl inte Raida 3st diskar ?
Ur lagringssynpunkt så föredrar jag 2x300GB+1 200GB men om det blir snabbare med 3x200GB så kan det ju vara mer värt att köra på det.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Avstängd

du kan köra med 6x300gb i raid0 om du vill. Vet inte om det är till någon nytta då access- tiden borde öka något fruktansvärt (tror jag) men visst går det.

Permalänk
Medlem

Accesstiden är inte enormt mycket högre. En del..men inte extremt.
Du kan i princip raid hur många diskar du vill/raid-kontrollern klarar.
Det finns raidsystem för uppåt 60st diskar för större servrar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Re: RAID 0 - hur bra är det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ondoo
Funderar lite på att köra 2st Seagate 250 GB S-ATA HD´s som RAID 0.
Kör ju ibland med en del stora samplingar (pysslar en del med musik) och tänkte även klippa lite video.
Är det något ni rekommenderar? Blir det mycket snabbare?
Någon här som har nån erfarenhet med RAID 0 och kan komma med lite synpunkter/tips?

Fast felfrekvensen blir dubbel. Pajar en HD totalt, tappar man all information.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Vid videoredigering tror jag man tjänar mer på att ha källfilerna på en hårddisk och spara de redigerade filerna på den andra hårddisken. På så sätt slipper man samtidig läsning och skrivning till samma disk.

Det känns som att detta borde vara effektivare än två diskar som körs parallellt (i RAID 0) med samtidig läsning och skrivning på båda diskarna. Men jag har aldrig provat RAID 0 så jag har inte jämfört i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar. Får nog grubbla lite på det innan jag provar.
Man är ju lite skraj för att en HD ska rasa - fast iofs - hur ofta händer det...
Vad är Raid 5?

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

själv har jag raid 0 och jag kan ju säga att installationen till windows gick på cirka 7 minuter (ute räknat formatering osv), så jag kan ju säga att jag tycker det är mycket bra.. förutom det som dom andra med att om en kraschar.. vill ha va helt säker så kan du ju köra raid 2.. krävs dock 4st identiska diskar

Visa signatur

RIP! [2500+@3200+]-[Abit AN7]-[Club3D Radeon 9800XT 256mb]-[2xMaxtor 160GB S-ATA@RAID 0]

Permalänk
Medlem

Raid 0

Jag har kört Raid 0 med 2 st maxtor 80 GB diskar i över ett år nu och aldrig haft ett enda problem så här långt. Min nästa dator blir garanterat raid igen.
Jag har ju back-up'er på en annan disk då jag känner till vad som kan ske...
Det handlar väl först o främst om att få ett stabilt system, vilket jag haft tur med. Börjar det häxa då är det lätt att glömma Raid helt... Och Raid går snabbare, märker det på hur snabbt den laddar upp spelen som jag kör.

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ondoo
Vad är Raid 5?

Paritets-raid med delad paritet.
I princip används en disk till "backup" (paritet) för att kunna återskapa informationen om en disk skulle rasa.
Du måste då ha minst 3 diskar. Ex. 3 x 200GB ger dig 400GB utrymme, med de sista 200GB som "backup".

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Funderar på ungefär samma sak faktiskt.
Har 1 Seagate 200GB till min nya dator men funderar på att köpa 2st 300GB Seagate eller 2st 200GB. Det går väl inte Raida 3st diskar ?
Ur lagringssynpunkt så föredrar jag 2x300GB+1 200GB men om det blir snabbare med 3x200GB så kan det ju vara mer värt att köra på det.

det går utmärkt att RAIDa 3 eller ännu flera diskar. Allt begränsas av din raidcontroller. Man bör dock tänka på att risken att en disk i ett set med 5 diskar i Raid0 har större sannolikhet att krascha än ett set med 2 diskar. Eftersom RAID0 delar all data över alla diskar så försvinner allt vid krasch av en disk.
Bästa (men dyraste) är att köra RAID 0+1 dvs du kör ett set med 2 diskar i raid 0 och sen ett lika set med 2 diskar till som du använder för att spegla det första set:et.

Mitt emellan finns RAID 5 där du måste ha minst 3 diskar (du får utnyttja utrymmet på 2 diskarna). Den 3:e disken används till partiteter som JD skriver ovan

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

jag undrar också det här med raid5. och undrar om jag uppfattat det rätt:
2st diskar kör raid 0 och den tredje och sista speglar dom? som raid 0+1 fast en disk som fixar raid1 an?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
jag undrar också det här med raid5. och undrar om jag uppfattat det rätt:
2st diskar kör raid 0 och den tredje och sista speglar dom? som raid 0+1 fast en disk som fixar raid1 an?

Nja...nästan.

Skall rita en bild tror jag. Blir nog enklare (halshugg mig gärna om det blir för oförståeligt).

Så...hoppas jag inte strulat till det

http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=317478

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ska själv införskaffa mig en S-ATA Raptor disk om ett litet tag. Men det här med raid 0 fattar jag inte riktigt vad det innebär. Om vi säger såhär att jag har 1 st Seagate 160GB IDE hårddisk installerat som slave och installerar en S-ATA Raptor 37,6GB som master, kan jag ändå köra raid 0 då?

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joox
Ska själv införskaffa mig en S-ATA Raptor disk om ett litet tag. Men det här med raid 0 fattar jag inte riktigt vad det innebär. Om vi säger såhär att jag har 1 st Seagate 160GB IDE hårddisk installerat som slave och installerar en S-ATA Raptor 37,6GB som master, kan jag ändå köra raid 0 då?

Nej. RAID0 kör man oftast med identiska diskar (eller iaf med lika stora diskar). I vissa fall kan man använda olika stora diskar men då begränsas man av den mindre av dem.

Att köra en Raptor som master och en PATA-disk som slave känns ganska befängt. Raptorn är en SATA-disk och sitter ensam på sin kabel. Master och slave existerar inte där (än iaf). PATA-disken är en PATA-disk och körs inte ens på samma controller som SATA-disken.

För övrigt tycker jag att hypen kring RAID0 är enorm. ALLA ska köra det känns det som, även de som inte har en aning om vad det egentligen är och som inte alls har nån direkt användning av det. RAID0 ökar överförningshastigheten, vilket givetvis kan vara trevligt, men det innebär även en del strul. För de flesta är inte hög överföringshastighet speciellt viktigt, hur många är det som sysslar med datamängder i massor som t.ex. film i lossless? Vid "normal" användning är det sällan överföringshastigheten som är flaskhals.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jaha där ser man. Jag visste inte att man behövde (2) identiska diskar för att kunna köra raid 0. Nästan likt Dual Channel-syndromet hehe. Men som sagt, jag var mest nyfiken på ämnet och jag tackar & bockar för informationen Vicotnik.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk

Jag lånar tråden lite...
Är själv lite sugen på Hitachi 2*250bb SATA. Men fågan är väl om det är värt det. Jag håller inte på med videoredigering. Jag tänkte mer i "varadags bruk". Tex rara upp och ner stora filer, känns datorn mycket snabbare? Tex start windows och prgram och sånt snababre? Eller märker man bara skillnaden när man jobbar med stora filer (tex videoredigering).
Hur dyrt raid kort behöver jag köpa? Funkar dom billiga eller behöver man gå upp lite i pris för att få bra prestanda?

EDIT: Det är RAID 0 jag pratar om....

Permalänk
Medlem

det var sådär halvkul när 30gb utspridda semesterbilder försvann för ett par skadade sektorer på ena hårddisken.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Har ännu inte provat det men nu har jag
iallafall 2st Seagate 250 GB S-ATA HD´s att prova det med.
Men om jag fattat rätt så försvinner all data jag har på diskarna om
jag ska köra raid så först måste jag flytta den nånstans.
Men jag har en liten fråga till. När jag sen väl lyckats göra raid 0 av
mina 2 HDs kan man sen göra partioner som vanligt?
Och om det blir fel på en partion blir all data kaputt?
Dvs på alla andra pationer på raid diskarna.

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

Raid 0 är i de flesta fallen inget annat än potenshöjare för de flesta som sitter hemma som egentligen inte behöver massa ren råpressad överföringskapacitet som bäst mäts i ett benchmarkprogram o sällan ger så mycket pga marginellt sämre söktider - snarare en impotenshöjare när ena disken pajar o allt försvinner.

Jo, jag har testat båda scenariona, inget av dem impar så mycket på mig..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kör 2st 250G Maxtor i SATA Raid 0 (striped) på ett ASUS A8N-SLI Delux, Nvidia Nforce 4. Dom kommer upp som Raid Striped i Bios. Kommer upp som Raid Striped i Nvidia programmet. Kommer upp som Raid Striped Primary channel och Secondary Channel i Enhetshanteraren. Men i Diskhanterarararen kommer dom upp som en enda 500G disk (Basic)

Är detta OK??

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Avstängd

låter korrekt tycker jag

Permalänk
Medlem

Oavsett RAID0 eller ej så är det backup som gäller för viktiga filer. Missar du detta skall du inte skylla på kraschade diskar utan endast på ditt eget slarv.

Har nu kört RAID0 i 3 år på alla mina burkar och visst har diskar kraschat men i de fall jag förlorat data (och det har jag, tro mig) så har det aldrig berott på annat än mitt eget slarv.

RAID0 ger ett snabbare gensvar, för alldagliga göromål, helt klart. Inte bara tester visar detta utan även den egna subjektiva upplevelsen av ett rappare gensvar från diskar i RAID0.

Se även till att välja rätt diskar till din nolla. Har genom åren testat olika märken och kommit fram till att T7K250 är för djävvliga i RAID0. Fan vet men troligen beror det på den snabba åtkomsttiden. Sedan har jag sett exempel från andra swecare med andra erfarenheter och då alltid med andra diskar.

En kul grej - jag hade en nolla med 3st T7K250 och monterade in en 4:e. In i nVRaid progget - angav att denna nya disk skulle bli medlem i den existerande 3-disksarrayen och hips så dunkade progget igång och byggde om hela arrayen - under tiden satt jag och spelade ett värstingspel. Systempartitionen jag låg bootad i låg i arrayen. Efter 45 min var det klart och i diskmanagern hade jag 250GB ledigt från den nya disken. Fascinerande minst sagt.

En annan kul grej va' att jag flyttade en nolla från nforce2/nVraid till nforce4 - rakt av bara, funka direkt.

Tycker inte man skall vara så orolig för RAID0, tvärtom prova och bilda dig en egen uppfattning. Sedan är det ju inte helt fel att ha en terrabyte eller mer synligt som en enda disk.

Partitionera med eftertanke - i början på arrayen lägger du dina systempartitioner eftersom diskarna är snabbast där. I slutet lägger du partitioner där du lagrar stora filer, typ video, imagebackupper etc. Dessa sätter du cluster size till 32/64k för att maximera prestandan.

Glöm inte att defragga med en duktig defragger, O&O eller PerfectDisk. Därtill kan jag reka en singeldisk utanför arrayen så kan du köra imagebackupperna mellan diskarna.

Kör även en mjuk femma (4 diskar) men med en nolla som systemdisk (gissa varför?) i backupburken men det kan vi ta en annan gång.

/jookeer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clowiser
Jaha där ser man. Jag visste inte att man behövde (2) identiska diskar för att kunna köra raid 0. Nästan likt Dual Channel-syndromet hehe. Men som sagt, jag var mest nyfiken på ämnet och jag tackar & bockar för informationen Vicotnik.

Du hade ju rätt med att man kan köra vad som helst i raid 0 men det känns så fel. Dels så förlorar man utrymme om de inte är lika stora och dels så behöver ju allt som är större än stripe sizen läsas på båda diskarna. Då försvinner ju kvickheten i raptorn då accesstiden blir som gamla hårddisken plus lite till pga RAID-ningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badboy Rune
Jag lånar tråden lite...
Är själv lite sugen på Hitachi 2*250bb SATA. Men fågan är väl om det är värt det. Jag håller inte på med videoredigering. Jag tänkte mer i "varadags bruk". Tex rara upp och ner stora filer, känns datorn mycket snabbare? Tex start windows och prgram och sånt snababre? Eller märker man bara skillnaden när man jobbar med stora filer (tex videoredigering).
Hur dyrt raid kort behöver jag köpa? Funkar dom billiga eller behöver man gå upp lite i pris för att få bra prestanda?

EDIT: Det är RAID 0 jag pratar om....

Rara upp och rara ner stora filer till samma diskar (raid uppsättningen)? I så fall måste ju diskarna kuta i mellan var de läser och var de ska skriva och det gör ju att prestandan sjunker. Då tror jag det är bättre med diskara åtskilda som en läses ifrån och en skrivs till. Har man 2 st raid 0 uppsättningnar så får du givetvis bättre.
Grundregel är ju att RAID 0 ger bra prestanda när det är kontinuelig data som läses, hårddisken behöver bara snurra på och på utan att ändra läs/skrivarmen (mer än nödvändigt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Kör 2st 250G Maxtor i SATA Raid 0 (striped) på ett ASUS A8N-SLI Delux, Nvidia Nforce 4. Dom kommer upp som Raid Striped i Bios. Kommer upp som Raid Striped i Nvidia programmet. Kommer upp som Raid Striped Primary channel och Secondary Channel i Enhetshanteraren. Men i Diskhanterarararen kommer dom upp som en enda 500G disk (Basic)

Är detta OK??

Normalt. Det går att känna igen diskarna hur de är anslutna, men det är ju själva grejen med raid 0 att diskarnas utrymme slås ihop. Alltså så fort man pratar om själva lagringsutrymmet, inte disken i sig, så ses det som en enda stor klump.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG