Permalänk

Komma åt intern ip

Nu är jag inte speciellt duktig på nätverk, men visst är det väl så att om jag har en dator med en publik ip 195.38.x.y, som är kopplad i en switch och switchen i sin tur är ansluten till internet, och jag även har en server lokalt i nätverket med ip 192.168.0.2 så kommer jag inte åt den? Och om fallet är så, hur löser man det enklas? Med ett till nätverkskort?

Får ursäkta om sådan tråd redan fanns, hade ingen aning hur jag skulle söka :\

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Om du endast får ett publikt ip, måste du använda router.

1. Den ena maskinen delar ut till den andra...med två nätverkskort.
2. Eller så köper du en "färdig" liten router-burk (billiga) och kopplar datorerna till.

Jag föreslår version 2...annars dör nätet för dator2, om dator1 skulle hänga sig etc.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Jo, det är sant. Problemet är att jag har en fast ip, och vill ha en publik mot internet. Så fort man blandar in routers och portmapping så fungerar allt mycket sämre, alltid saker man inte får igång osv :<

Alltså, jag måste ju inte få internetaccess på lokala datorn i nätverket (servern), för det förstår jag att man behöver en gateway/router/NAT.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

jag fattar hur du menar

jag hade själv det problemet men hitta ingen lösning så jag köpte mig en router

Permalänk

Tror det löste sig ändå, fick just se att ipbolaget hade en extra fast ipadress för 30 kr/mån, det är helt ok

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Men kan man fixa det på nåt sätt? Jag måste ha upp en server här hemma lokalt som ej behöver/ska ha åtkomst till internet, det ska bara min andra burk ha. Har lite PANIK så ni får gärna komma med förslag... Kan inte ens pinga burken med lokalt IP, burkarna har samma nätmask

Permalänk

Varför inte ansluta den datorn direkt till din "internetdator" via ett extra nätverkskort? Nåt jag missat?

Annars borde det gå att ordna med en rejäl switch och ett par wlan kanske, men det låter kanske lite dyrt.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Jag har inget nätverkskort liggandes och jag måste få igång skiten ikväll för att kunna använda en databas på servern.

Problemet är att jag inte har någon kontakt mellan datorn med fast lokalt ip och dataszen som får ett publikt ip från ADSL...

ADSL -> switch -> datorer

Så ser det ut...

Permalänk

Om det är så akut kan du kanske bara koppla in båda datorerna i switchen. Sen endera byta ip på maskinerna så att de hamnar i samma subnät, eller så routea ihop dem.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag måste ha åtgång till nätet + databasen... Nåja jag får väl htta på nåt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZoR
Problemet är att jag måste ha åtgång till nätet + databasen... Nåja jag får väl htta på nåt...

Borde kanske gå att använda route och routea trafiken mellan maskinerna manuellt.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Du vill ha en dator (din vanliga surfa/spela dator) ut mot nätet och dessutom en lokal server som inte ska ha access utåt?
XP har möjlighet att hantera flera IP adresser på samma port. Klicka på avancerat i egenskaper för TCP/IP och lägg till en intern adress.
Problem kan dock uppstå om du har DHCP tilldelad adress ut mot nätet. Du har då inte möjlighet att lägga till en extra adress, men om du har fast är det bara köra på.
Finns säkert nån fix för det där med att kunna hantera både DHCP och intern adress.
Om inte annat är det ju bara hysta i ett extra nätverkskort som du kör intern på?