Mycket besviken på Canon Ixus 40 camera. Behöver råd.

Permalänk
Medlem

Mycket besviken på Canon Ixus 40 camera. Behöver råd.

Har en gammal digital camera från Samsung Digimax 350se.

Länk http://www.megapixel.net/cgi-bin/fs_loader.pl?p=http%3A//www....

I förigår så fick jag min Ixus 40. Har försökt att ställa in det på alla möjliga sätt och jag får inte bättre bilder än min gammla Samsungen. Är väldigt mycket besviken. Så i morgon så gör jag några försök till och blir det inte bättre så skickar jag den tillbaka. Framförallt inomhus med rätt så ok belysning så är det rent ut sagt crap. Har försökt med Auto och Iso50 Blixt på och av. Mycket brus i bilderna och färgerna tycker jag inte om. Röda och blåa färgen blir inte alls lika bra som när man ser det med ögat. Har tendens att bli bleka. Sen har belysningen tendens att bli gult. Ush rätt så irritrande när man inte alls få till det.

Så därfrö så vänder jag mig till er för att få lite tips. Hur har ni ställt in eran camera alltså Ixus 40 och posta gärna lite bilder inomhus så jag få jämföra.

"EDIT"
Efter lite postande här så har jag fått den att fungara som det skall. Bilderna är jag mycket nöjd med. Tack till alla och speciellt till Dumbo som har haft ork och lust att hjälpa mig hela vägen. För dom som tycker att bilderna är dåliga så kan dom ta och läsa genom hela tråden för att bilda sig en uppfattning.
Säger bara en sak skippa Auto och stäng av Digital Zoom och AiAF, kör även med ISO 50 och med AF-hjälplampan på så kommer ni att få ordning på era bilder.
Tack.

Permalänk

Låter skumt. Jag tycker att bilderna blir helt okej.

Men det låter som att du vill ha en värre modell, och då kanske ixus serien inte passar?

Permalänk
Medlem

Trixa lite med exponeringskompensation och/eller vitbalansen om färgerna inte blir rätt. Kan du ställa filmkänslighet själv? I så fall, ställ upp till minst ISO100 för inomhusbilder med blixt, så högt du kan ifall du inte använder blixt.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosse ost
Låter skumt. Jag tycker att bilderna blir helt okej.

Men det låter som att du vill ha en värre modell, och då kanske ixus serien inte passar?

Kan vara så. Eftersom jag har redan en kamera och tycker att den här ger mig inte bättre bilder då känner man sig lite besviken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av monstrum
Trixa lite med exponeringskompensation och/eller vitbalansen om färgerna inte blir rätt. Kan du ställa filmkänslighet själv? I så fall, ställ upp till minst ISO100 för inomhusbilder med blixt, så högt du kan ifall du inte använder blixt.

Tack skall prova.

Permalänk

lägg gärna upp lite bilder så kan man avgöra om du är kräsen eller om du fått ett skitex av kameran

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandpappa2002
lägg gärna upp lite bilder så kan man avgöra om du är kräsen eller om du fått ett skitex av kameran

Kommer.
Kan man e.g få skitex av kameran. Det borde väl vara så hoppas bra kvalitet på dom grejona så att det inte varierar i kvalitet.
Eller ?

Permalänk
Medlem

Ang. bilder inomhus så är det den stora svagheten hos ALLA (digitala) kompaktkameror. Detta beror på en lilla bildsensorn. Att sensorn är så liten gör att signalen måste förstärkas upp en massa och detta ger brus.
Även om du med ögat tycker att det är "rätt så ok belysning" så är det ofta ganska mörkt i själva verket. Ögat är otroligt bra på att anpassa sig.
Det gula ljuset kommer av att ljuset från de flesta lampor inomhus har en ganska varm färgtemperatur. Med lysrörsljus kan det äver gå mycket åt det gröna hållet. Den automatiska vitbalansen funkar bra i många fall, men i en del svåra situationer (framför allt konstgjort ljus) så lyckas den mindre bra. då får man ställa den manuellt. Antingen i något av de förutbestämda lägena eller att ställa den mot tex ett vitt papper, om kameran har den funktionen (det har jag för mig att IXUS 40 har).
Det är ju, som sagt bra om du har lite bilder att visa så är det lättare att hjälpa.

Edit:
Jag kollade lite bilder på steves digicams från Samsungen och även om den tar rätt bra bilder med tanke på ålder osv så får jag ju säga att IXUS:en, om den är frisk, presterar bilder som både är mer detaljrika och har betydligt mindre brus.

Permalänk
Medlem

Massa bilder. Både bra och dåliga.

Det är lika lätt att misslyckas som att lyckas. Det är 50% chans att ta dåligt kort som det är att ta bra kort.
Jag kanske hade högre förväntningar om att jag skulle lyckas ta bättre kort oftare än med min gammla kamera. Dock så får jag en känsla att med gammla kameran så fick jag renare bilder på nåt sätt framförallt bättre fäger och bättre ljus.

Men ni får gärna bedöma och skriva kommentar vad jag gör för fel och kom gärna med tips.
Det är en blandning mellan Auto och Iso 50 med blixt och utan.
Själv har jag försökt att göra det så bra som möjligt genom att försöka ljusätta rummet så gott det gick.
Både inomhus och utomhus.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

Permalänk
Medlem

Det var ju inte EN bild...

Jag har ögnat igenom dem och i det stora hela ser jag inga konstigheter. De flesta bilderna ser välexponerade ut, även om kameran lurats av blänk och såntnågra gånger (helt normalt) och jag tycker vitbalansen gjort ett bra jobb på de flesta bilderna.
De bilder som är tagna inomhus utan blixt är oskarpa pga lång slutartid.
I en del fall där blixten använts ser det ut som att kameran inte hittat fokus. Det går, vad jag vet, inte att se i EXIF-infon om så är fallet. (På en del bilder är det helt klart att det är det som är problemet.)

Det enda som ser lite kontigt ut är några av utomhurbilderna som ser lite mjukare ut än de borde. Är de tanga genom fönstret (genom glaset alltså)?

Är nerskalningen gjord i kameran eller i mjukvara? Om i mjukvara, på vilket sätt isf? Eller sker det automatiskt vid uppladdning till ImageShack?

Edit:
Är det nån av bilderna du är särskilt fundersam över?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Det var ju inte EN bild...

Jag har ögnat igenom dem och i det stora hela ser jag inga konstigheter. De flesta bilderna ser välexponerade ut, även om kameran lurats av blänk och såntnågra gånger (helt normalt) och jag tycker vitbalansen gjort ett bra jobb på de flesta bilderna.
De bilder som är tagna inomhus utan blixt är oskarpa pga lång slutartid.
I en del fall där blixten använts ser det ut som att kameran inte hittat fokus. Det går, vad jag vet, inte att se i EXIF-infon om så är fallet. (På en del bilder är det helt klart att det är det som är problemet.)

Det enda som ser lite kontigt ut är några av utomhurbilderna som ser lite mjukare ut än de borde. Är de tanga genom fönstret (genom glaset alltså)?

Är nerskalningen gjord i kameran eller i mjukvara? Om i mjukvara, på vilket sätt isf? Eller sker det automatiskt vid uppladdning till ImageShack?

Edit:
Är det nån av bilderna du är särskilt fundersam över?

Hehe sorry. Var så frustrerad i går kväll så jag tog en jä..a massa bilder. Har säkert slängt en 300st. i papperskorgen tills jag började hitta någorlunda rätt. Ändå så har jag försökt att välja dom bästa för att visa här. Vissa är så grötiga och så brusiga så dom har åkt i papperskorgen direkt. Det jag tycker är svårt är att jag måsta t.ex ta 3-5 kort med samma objekt för att 1-2 skall duga. Alltså att ta 1 kort är ingen garanti att det blir bra även när man använder Auto inställningen som borde ge nogorlunda rätt från början. Tycker att blixten är lite för svag så den lyser inte upp tillräckligt. Samsungen hade bättre blysningsarea. Större på nåt sätt känns som att blixten är för klen för den här kameran. Sen så finns det bara 3 inställningar för blixt. PÅ->AV->Redeye reducering med blixt. Samsungen hade mer läge för att kunna välja olika typer av blixt, kommer inge ihåg hur många pga att den kameran är hos morsan. Min soffa är t.ex mörkblå men den visar väldigt blek färg på bilderna. Att ta makro är inte lätt med Ixusen fast på den punkten är den mycket bättre än Samsungen. När jag försöker att fokusera så kommer det fram flera gröna fyrkanter som skall föreställa nån slags fokus grej men dom hamnar vid sidan om ibland och får göra om fokuseringen flera ggr innan jag tycker den hamnar någorlunda rätt. Blixten är i stort sätt på hela tiden inomhus och tar man ett kort på ett t.ex 2,5-4m avstånd så blir det lite mörkt. Kommer man närmare så blir den överexponerad alltså väldigt ljus, och det är oxå en svår grej tycker jag.

Inget program har används för att ändra nåt. Har överfört direkt från Kameran till datorn och sen laddat upp.

Utomhus bilderna 31,32,33 är tagna från balkongen och inget fönster är emellan. Bild 42,43 tagna genom fönster. Inte alls nöjd med dom.

Bild nr. 10 och 11 så ser man att färgen på soffan varierar. Bild nr. 12 väldigt prickig dålig tycker jag.
Bild nr.1, 2, 35, 36 så ser man att det är svart i över delen i båda kanterna trots att det är en avstånd på ca:2m. Blixten borde ha lyst upp bättre tycker jag. 35,36 tom närmare kanske 1-1,5m
Bild nr. 3 klockren gillar den likaså 18,19,20 och min favorit bild nr 45 Milano Tavlan.
Ett till ex. på dålig bild är 21,22 som jag trodde borde ha varit bättre. Blixten användes vid det tillfälle och det blev mörkt ändå.
Bild 29 om man kollar på strömbrytare så är den inte ens raka linjer. Dörren är alldelles för prickig och kastar man blick genom dörren så ser man att även den lilla biten som skymtar genom dörren alltså vardagsrummet är så grötig inehåller röda stora prickar. Helt fel.
Rätt så nöjd med 13, 14, 15, 16.
Bild nr. 50 katastrof trots att jag stog 1-1,5m och blixten va på. Oskarp och brusig.
Bild 48 hemsk. Trodde att den skulle bli mycket bättre.
Bild nr. 51 blommkrokan dålig. Gröna färgen smetas ut och detaljerna försvinner.
Bild 58 dålig och 59 NICE gillar den. Och på nr. 59 så ser du att blixten räcker inte ända ut utan blir mörkt men motiven blir bra endå.

I ärlighetens namn så trodde jag det skulle vara lättare att ta bättre bilder med Ixusen än med min gammla kameran men det var det inte. Det jag har sett hittills så kan jag inte påstå heller att bildkvalitet har övertygat mig nåt. Macro lägen är mycket bättre det har jag märkt och den är snabbare och mindre. Men resten får jag jobba på

Återkom gärna med kommentar.

Har några Macro bilder som är tagna med Farsans Canon A1. Ojoj vilka bilder men tyvärr så kan ja inte lägga upp dom för det är ingen Digitalkamera men visar dom gärna till dig om vi träffas i Gbg nån gång. Btw du kan få låna min Ixus 40 och testa själv om du vill.

Får jag inte bättre bilder så är den till salu efter 2 dagar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker som du. Jätte mycket grus på dina inomhusbilder =/
Jag tycker du ska gå till din handlare med ditt ex. Ta en titt på bilderna i min sign, de är tagna med en Ixus 30. Svårt att jämföra iofs men inge grus på mina iaf.

Lycka till

Edit: min sign e ju raderad! haha

Visa signatur

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47745...
| Shuttle SN25P | AMD Athlon64 Venice 3500+ | 2gb Corsair TWINX 3200 | HIS Radeon X850XT | WD Raptor 74gb | WD Caviar 160Gb | Hyundai L90D+ 19" TFT | Glatt humör |

Permalänk
Medlem

Nu vill jag poängtera att jag bara ger min syn på det hela och säger inte att det är några sanningar. Är du inte nöjd med kameran så är du ju inte. Men jag tror att jag kanske kan förklara en del saker iaf.

>Utomhus bilderna 31,32,33 är tagna från balkongen och inget fönster är emellan. Bild 42,43 >tagna genom fönster. Inte alls nöjd med dom.

Jag tycker att 31 och 32 ser helt okej ut. 33 (32 åxå?) måste vara tagen med digital zoom? Big no-no!
42 och 43 åxå tagna med digital zoom? De ser interpolerade ut.

>Bild nr. 10 och 11 så ser man att färgen på soffan varierar. Bild nr. 12 väldigt prickig dålig tycker >jag.

Ang. att soffans färg varierar så kan det vara lite trixigt med blixtbilder, särskilt mot textilier. Blixten slår ju med olika vinkel och beroende hur det träffar texturen i tyget så reflekteras ljuset annorlunda och därmed skiftar åxå färgen.
Bild 12 är väl inte den allra brusfriaste bild jag sett, men jag vet inte om jag tycker att den är särskilt brusig heller, om det är det du menar.

>Bild nr.1, 2, 35, 36 så ser man att det är svart i över delen i båda kanterna trots att det är en >avstånd på ca:2m. Blixten borde ha lyst upp bättre tycker jag. 35,36 tom närmare kanske >1-1,5m

Blixten i en så liten kameran är ju inte så kraftig. Blixten i IXUS 40 är ändå relativt kraftig, sett till storleken på kameran. Att man får vinjettering i vidvinkel är inte helt ovanligt.
Så detta kan man nog, på sätt och vis, säga att det är ett problem som kommer av kamerans litenhet.

>Ett till ex. på dålig bild är 21,22 som jag trodde borde ha varit bättre. Blixten användes vid det >tillfälle och det blev mörkt ändå.

Här har kameran blivit lurad av reflektionen i fönstret. Kameran mäter ju det reflekterade blixtljuset och eftersom det studsar mot fönstret och rakt tillbaka tror kameran att motivet är väldigt ljust. Resultatet blir att allt annat blir underexponerat. Här är det alltså (jag är ledsen att behöva säga det SBS som är felet. Det är det första man får lära sig i alla fotoskolor, mer eller mindre. Unvik fotografera mot fönster och speglar.

>Bild 29 om man kollar på strömbrytare så är den inte ens raka linjer. Dörren är alldelles för >prickig och kastar man blick genom dörren så ser man att även den lilla biten som skymtar >genom dörren alltså vardagsrummet är så grötig inehåller röda stora prickar. Helt fel.

Att det inte är räta linjer beror på distortion. Detta är vanligt förekommande på många kameror framför allt på vidvinkel. Det lär du se nästan oavsett vilken kamera du köper, om än i varierande omfattning.
De röda prickarna är brus. Om bilden är tagen på Auto-ISO så är det det som är förklaringen. På ISO50 bör du inte få detta fenomen. Räckvidden på blixten blir förstås kortare på lägre ISO-tal.

>Bild nr. 50 katastrof trots att jag stog 1-1,5m och blixten va på. Oskarp och brusig.

Här tror jag att kameran inte hittat fokus.

>Bild 48 hemsk. Trodde att den skulle bli mycket bättre.

Denhär har jag inte nån bra förklaring till. Exponeringstiden är 1/6 sekund. Det är därför den är oskarp. Men varför tiden blivit så lång, trots blixten vet i tusan.
Har du haft slow sync på?

>Bild nr. 51 blommkrokan dålig. Gröna färgen smetas ut och detaljerna försvinner.

Att den gröna färgen flyter ihop med bakgrunden beror på att den är så mörk. Kameran har troligen valt att exponera så att de vita partierna i bilden inte ska bli för ljusa och förlora detaljer. Då blev bladen lite i mörkaste laget istället.

>Bild 58 dålig och 59 NICE gillar den. Och på nr. 59 så ser du att blixten räcker inte ända ut utan >blir mörkt men motiven blir bra endå.

58 är suddig pga för lång slutartid.
59 ser bra ut. Bilden blir ju mörkare längre ifrån kameran, men det är inget konstigt. Blixtens ljus avtar med kvadraten av avståndet. Kameran har valt att exponera det område där fokus ligger korrekt, vilket är precis vad den ska göra.

>När jag försöker att fokusera så kommer det fram flera gröna fyrkanter som skall föreställa nån >slags fokus grej men dom hamnar vid sidan om ibland och får göra om fokuseringen flera ggr >innan jag tycker den hamnar någorlunda rätt.

Du ska kunna stänga av AiAF. Om du gör det så kommer du att ha en ruta i mitten bara. Då får du mer kontroll över var fokus hamnar. När kameran sedan hittat fokus kan du komponera om bilden och trycka av. Denna metod tycker jag är att föredra.

>I ärlighetens namn så trodde jag det skulle vara lättare att ta bättre bilder med Ixusen än med >min gammla kameran men det var det inte.

I många fall är det ju så att man måste vänja sig lite vid hur en ny pryl, kamera, mobildtelefon, MP3-spelare eller vad det nu kan vara, fungerar, för att då ut det mesta av den.
Just inomhus är dock en mycket krävande situation för kameror. Tom dyra systemkameror kan ha problem i sådana situationer.

Edit:
Sen tror jag att du kan vinna på att ta bilderna i full storlek och själv skala ner dem i datorn. Den bildbehandling som görs i kameran är tänkt att gå snabbt och är kanske inte alltid den bästa.
Sen kan det ju dessutom hända att man kanske vill ha någon bild på papper åxå.

Mera edit:
Du kan ju jämföra och kolla lite på bilder här åxå:
http://www.dpreview.com/gallery/?gallery=canonsd300_samples/
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_sd300-revie...
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/sd300_samples.htm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seawally
Jag tycker som du. Jätte mycket grus på dina inomhusbilder =/
Jag tycker du ska gå till din handlare med ditt ex. Ta en titt på bilderna i min sign, de är tagna med en Ixus 30. Svårt att jämföra iofs men inge grus på mina iaf.

Lycka till

Edit: min sign e ju raderad! haha

Kan du ordna så jag kan se dom. Tack.

Dumbo.
Tack så hemsk mycket för det fina förklaringen. Skall ta till mig det du har beskrivit som kommentar och skall försöka göra om det. Skall ge lite tid och fösöka komma in och lära mig hur kameran tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Kan du ordna så jag kan se dom. Tack.

Visa signatur

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47745...
| Shuttle SN25P | AMD Athlon64 Venice 3500+ | 2gb Corsair TWINX 3200 | HIS Radeon X850XT | WD Raptor 74gb | WD Caviar 160Gb | Hyundai L90D+ 19" TFT | Glatt humör |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Dumbo.
Tack så hemsk mycket för det fina förklaringen. Skall ta till mig det du har beskrivit som kommentar och skall försöka göra om det. Skall ge lite tid och fösöka komma in och lära mig hur kameran tänker.

Inga problem.

Det är ju möjligt att du ändå inte känner dig tillfreds, efter ett tag, men det kan ju vara värt att prova lite till iaf.
Försök att använda ISO50 så mycket som möjligt eller ISO100 i nödfall. Då bör du kunna undvika att få onödigt mycket brus. I en del fall kan det ju dock vara nödvändigt/befogat att använda högre.
Slå på AF-hjälplampan, om du inte gjort det redan.
Kontrollera att kameran verkligen hittar fokus. Använda inte AiAF annat om du är full och fotar på fest och ändå inte har koll på var fokus hamnar.
Använda ALDRIG digital zoom!

Permalänk
Medlem

Vilken skillnad. Nu är jag nöjd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Inga problem.

Det är ju möjligt att du ändå inte känner dig tillfreds, efter ett tag, men det kan ju vara värt att prova lite till iaf.
Försök att använda ISO50 så mycket som möjligt eller ISO100 i nödfall. Då bör du kunna undvika att få onödigt mycket brus. I en del fall kan det ju dock vara nödvändigt/befogat att använda högre.
Slå på AF-hjälplampan, om du inte gjort det redan.
Kontrollera att kameran verkligen hittar fokus. Använda inte AiAF annat om du är full och fotar på fest och ändå inte har koll på var fokus hamnar.
Använda ALDRIG digital zoom!

Skall försöka hålla mig till ISO50. AiAF vet ej om det är påslaget men skall kika lite i manualen. Fester ja då vet hur det kan bli annars är det ingen fest ;).
Har stängt av Digital Zoomen omgående. Har märkt att den har möjligen ställt till det en del. Som default var den avstängd men jag satt på den direkt så fort jag tog ut kameran ur kartongen och nu är den avstäng för alltid.
När skall man använda digital zoom e.g om den är så kass?

Herregud vilka fina bilder som är tagna med den kameran. Vad jag har förstått så är det samma kamera som min fast för USA marknaden. Det här måste uppnås. Huh blev helt till mig när jag såg hur fina bilder.
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/sd300_samples.htm...

Tog precis nu lite bilder och måste säga att jag känner mig mycket lugnare än innan. Själv så är jag nöjd med dom. Bilderna är tagna med Auto men Digital Zoom AV. Bruset är borta när jag stängde av Digital Zoom. Visst är det skillnad.

Efter jag hade tagit dom bilderna ovan så ändrade jag från Auto till Manuell och då fanns det flera inställningar som va gömda.
Ok Hittade AiAF men det kom fram bara när man switchar till Manuell läge, i Auto läge så finns inte den funktionen i menyn. I manuellt läge så finns det plötsligt flera funktioner, man kan t.ex ställa in fokusen själv så att den är alltid i centrum, blixten kunde man ändra till flera lägen än förut, AF-hjälplampan är på nu. Hoppas det blir bättre kort. Skall experimentera mera och tror att jag börjar komma in i det.
Skall försöka ta liter mer kort så man få se skillnaden.
Dumbo tack för hjälpen du har räddat situationen. Annars hade den varit på Sweclockes marknad i morgon.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostar din kamera?

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Hur mycket kostar din kamera?

Jag har bet. 2500:- för den. Sen köpte jag till 512mb SD kort, skinnväska org. Canons och en sån USB cardreader så att man får USB 2.0. Nu är jag riktigt nöjd med allt.

Den är klockren med dom nya inställningarna. Trots att det är helt mörkt i rummet så är bilderna klockrena.

*När bilden är öppen så dubbel-klickar du på själva bilden för att få rätt storlek på bilden.*

Permalänk
Medlem

Re: Vilken skillnad. Nu är jag nöjd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Har stängt av Digital Zoomen omgående. Har märkt att den har möjligen ställt till det en del. Som default var den avstängd men jag satt på den direkt så fort jag tog ut kameran ur kartongen och nu är den avstäng för alltid.
När skall man använda digital zoom e.g om den är så kass?

Digital zoom är eg något som man aldrig ska avända. Det som kameran gör är att den beskär bilden och sedan interpolerar upp den till rätt storlek igen. Denna manöver gör man oftast själv bättre i ett bildbehandlingsprogram, de gånger man behöver beskära bilden.

[QUOTE]
Tog precis nu lite bilder och måste säga att jag känner mig mycket lugnare än innan. Själv så är jag nöjd med dom. Bilderna är tagna med Auto men Digital Zoom AV. Bruset är borta när jag stängde av Digital Zoom. Visst är det skillnad.
[/QUOTE]

Visst ser det bättre ut. Mindre brus och bilderna är rent generellt skarpare. Du har tom lyckats få till rätt bra skärpa på bilderna utan blixt, med lång slutartid.

[QUOTE]
Efter jag hade tagit dom bilderna ovan så ändrade jag från Auto till Manuell och då fanns det flera inställningar som va gömda.
Ok Hittade AiAF men det kom fram bara när man switchar till Manuell läge, i Auto läge så finns inte den funktionen i menyn. I manuellt läge så finns det plötsligt flera funktioner, man kan t.ex ställa in fokusen själv så att den är alltid i centrum, blixten kunde man ändra till flera lägen än förut, AF-hjälplampan är på nu. Hoppas det blir bättre kort. Skall experimentera mera och tror att jag börjar komma in i det.
[/QUOTE]

Som jag ser det så finns det ingen egentlig anledning att köra på "auto". Kameran är ju tämligen automatiskt även i "manuellt" läge. Bättre att ha lite mer koll på vad kameran eg hittar på, bara man tar sig en liten stund att sätta sig in i det hela. Jag tror du är på rätt väg.

[QUOTE]
Dumbo tack för hjälpen du har räddat situationen. Annars hade den varit på Sweclockes marknad i morgon.
[/QUOTE]

Attans, man kanske kunde gjort ett klipp.

Permalänk
Medlem

Som han sa ovan, använd aldrig digital zoom för det har på de kameror jag haft varit en väldigt dålig idé.

Permalänk
Medlem

Snygga jeans

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Snygga jeans

Hehe tack. "Diesel"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Hehe tack. "Diesel"

Är dem till salu?

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Musikälskare

hmm hur blir bilder i mörker med din kamera, tänkte mest på skillnaden mellan ixus 40 + ixus 700 som jag har

ein bild =

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig för dig DualCore men jag tycker ändå då borde köpt en Panasonic DMC-FX9 ;P

Vad har du för kameror dumbo?

Visa signatur

Officially known as WixlunD

Permalänk
Medlem

Jag har en Canon A70, en Nikon D70 och en Nikon FE2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WixlunD
Skönt att det löste sig för dig DualCore men jag tycker ändå då borde köpt en Panasonic DMC-FX9 ;P

det skiljer ju 1200kr i pris mellan dom? ganska mkt imo

Visa signatur

Apple iBook 12" - 1,33 GHz - 512mb RAM - 60gb HD, iPod shuffle 512mb och en SonyEricsson F500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erict200
det skiljer ju 1200kr i pris mellan dom? ganska mkt imo

Jojo men det är en grym kamera! Såg att DualCore själv frågade om den i en tråd häromdan innan han hade köpt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Jag har en Canon A70, en Nikon D70 och en Nikon FE2.

Ok, intressant att veta vad ett proffs har för kameror

Visa signatur

Officially known as WixlunD

Permalänk
Medlem

Proffs vet jag inte... Men säger du det så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
hmm hur blir bilder i mörker med din kamera, tänkte mest på skillnaden mellan ixus 40 + ixus 700 som jag har

ein bild =

http://dump.grendosa.com/cem.jpg

Bra fråga har haft den 2 dagar nu så håller fortfarande på och undersöker. Skulle e.g beställt en Ixus 750 men priset var för lockande på en Ixus 40. Skall försöka ge mig ut en kväll när det inte regnar och ta lite kort så vi kan jämföra. Hehe du verkar vara ganska duktig på att kort så jag tror inte jag har nån chans med min.
Skulle du tala om för mig vilka inställningar hade du på kameran när du tog kort. ISO osv.. så det blir lite lättare för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WixlunD
Skönt att det löste sig för dig DualCore men jag tycker ändå då borde köpt en Panasonic DMC-FX9 ;P

Vad har du för kameror dumbo?

Tack det var verkligen skönt. Ja en FX9 är bra fast frågan är om bilderna skulle ha varit bättre e.g. Har även tittat på den. Dom 3 det stog mellan var ju Ixus 40/750 och FX9-an. Sen fick jag lite tips att bilderna isig inte skulle skilja sig så jag skulle inte märka nåt om jag framkallade kort. Men men nu är det försent att ångra sig och är faktiskt väldigt nöjd nu.
Skulle jag köpa idag då skulle det stå mellan FX9,ixus750 eller möjligen nå mer t.ex sony, men då snackar vi en prisklass mellan 4000:- och 5000:-. Men för det priset som jag fick min alltså 2500:- är jag väldigt nöjd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Proffs vet jag inte... Men säger du det så.

Hehe å så säger han det så iskallt oxå ;). Vi har inte gått i samma skola iaf, eller så har jag missat fotolektionerna.

Lite kort som jag tog idag när jag va hos föräldrarna på landet. Tycker om såna kort väldigt mycket. Fick prova mig fram och tyckte att dom va rätt så skapliga.

OBS! när ni har redan öppnat bilden så kan ni klicka en gång extra för att få det riktiga storleken.
Kommentar tack.

Flashen.
Testade bara att ta ett kort genom fönstret. Ganska tråkig motiv jämfört med ditt kort. Ingen stativ så handen var väl lite skakig=lång slutartid=ingen blixt. Iso50 AWB.

Mindre storlek.

Skall försöka göra om det nån kväll och försöka hitta lite mysigar motiv.