Permalänk
Melding Plague

ATi Catalyst 5.10

<font style="font-size: 10pt"><b>ATi Catalyst 5.10</b></font> <small class="small">onsdag 12 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
ATi har idag släppt nya grafikkortsdrivrutiner för oktober månad. <br /><br />En av de större nyheterna med Catalyst 5.10 är tillagda stödet för ATi CrossFire. Vi ser även en ny funktion som gör att man kan rotera bilden på skärmen med hjälp av tangentkombinationer. I övrigt finner vi diverse korrigeringar för spel, däribland 3DMark03 och Max Payne 2. Mer finns att läsa <a href="https://a248.e.akamai.net/f/674/9448/1m/www2.ati.com/drivers/..." target="_blank">här</a>. Ladda ner från <a href="https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&ta..." target="_blank">ATi</a> eller direkt från vårat filarkiv nedan.<br /><br /><a href="ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Drivrutiner/Grafikkort/ATi/Cata...">Catalyst 5.10, Catalyst Control Center, Win2K/WinXP (33.86 MB)</a><br /><a href="ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Drivrutiner/Grafikkort/ATi/Cata...">Catalyst 5.10, Control Panel, Win2K/WinXP (25.3 MB)</a><br /><a href="ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Drivrutiner/Grafikkort/ATi/Cata...">Catalyst 5.10, Catalyst Control Center, WinXP x64 (54.85 MB)</a><br /><a href="ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Drivrutiner/Grafikkort/ATi/Cata...">Catalyst 5.10, Control Panel, WinXP x64 (23.97 MB)</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Värt för mig med ett 9600xt? Skulle iofs vara skönt att pivot:a skärmen med tangentkombination...

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Värt för mig med ett 9600xt? Skulle iofs vara skönt att pivot:a skärmen med tangentkombination...

Om du inte har några problem emd buggarna de fixar så har du nog inte så stor nytta av dem, förutom om du använder funtionerna du nämner.

If it ain't broke don't try to fix it:)

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hehe, snabbtangenter för att rotera skärm, mindre bra när någon kommer åt som av misstag och undrar vad fan som hände

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk

Varför installera massa skit? Jag brukar bara köra Display Driver och Control Panel de ligger på runt 10Mb st.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Varför använda control panel, jag kör bara med display driver och ATI tray tools, mycket mindre footprint och fler inställningsmöjligheter

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk

Varför använda control panel? Jag kör på drivrutinerna levererade med Windows!

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

3dmark 03 är väll inget spel?

Bra att dom fixar nya drivrutiner då och då

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Det rapporteras om "signifikanta" prestanda ökningar.... speciellt med AA och AF.. nån som märkt något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Det rapporteras om "signifikanta" prestanda ökningar.... speciellt med AA och AF.. nån som märkt något?

http://www.tweaktown.com/document.php?dType=article&dId=822&d...

Inte så väldigt imponerade men en 3-5FPS extra i det mesta är ju inte så dumt.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Visa signatur

[size="2"]Dh W 2003: Row n Seat -> 1337[/size]

Permalänk
Medlem

Såg nåt annat som verkar intressant som tydligen skall dyka upp i en kommande patch. Det är någon fix för minneshantering i OpenGL när AA används. Det verkar ge en trevlig boost, upp till ~30% i Doom3. Tyvärr verkar fixen bara fungera för de nya X1x00 korten.

Se här: http://www.hexus.net/content/item.php?item=3668

Diskuteras här också: http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=24276&page=6

Edit: Kanske kan ge X8x0 en boost också, "Sireric" från ATI:

Citat:

This change is for the X1K family. The X1Ks have a new programmable memory controller and gfx subsystem mapping. A simple set of new memory controller programs gave a huge boost to memory BW limited cases, such as AA (need to test AF). We measured 36% performance improvements on D3 @ 4xAA/high res. This has nothing to do with the rendering (which is identical to before). X800's also have partially programmable MC's, so we might be able to do better there too (basically, discovering such a large jump, we want to revisit our previous decisions).

But It's still not optimal. The work space we have to optimize memory settings and gfx mappings is immense. It will take us some time to really get the performance closer to maximum. But that's why we designed a new programmable MC. We are only at the beginning of the tuning for the X1K's.

As well, we are determined to focus a lot more energy into OGL tuning in the coming year; shame on us for not doing it earlier.

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som har problem med ATI Tray Tools och i princip vilka drivrutiner som helst?
Problemet ligger i att när man ändrar FSAA t.ex via Tray Tools så låser sig datorn...

Har testat catalyst 5.8 -> 5.10
Omega 5.8 -> 5.9

Samma problem uppstår.

Någon lösning?

funkar klockrent med CCC or Control Panel dock...

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har inte haft de problemen, kan inte påminna mig något problem alls med tray tools, jag har ett 9800 pro 400/370

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem

Det löste sig nu, stängde av Ati Hotkey Poller. Var den som låg och spökade på nåt vis

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q