Hyundai L90D+ eller Samsung 940B?

Permalänk
Inaktiv

Hyundai L90D+ eller Samsung 940B?

Ja, vilket av dom är bäst?
Hyundaien är några hundralappar dyrare men om den är mycket bättre gör det inget.

Skärmen kommer mest användas till spel och film.

Jag har läst mycket om dom här båda skärmarna men jag har inte hittat någon direkt jämförelse, det är därför jag frågar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michmich
Ja, vilket av dom är bäst?
Hyundaien är några hundralappar dyrare men om den är mycket bättre gör det inget.

Skärmen kommer mest användas till spel och film.

Jag har läst mycket om dom här båda skärmarna men jag har inte hittat någon direkt jämförelse, det är därför jag frågar.

Samsung 940B
- Paneltyp a-si TFT/TN
- Ljusstyrka 300 cd/m²
- Kontrast 700:1
- Betraktningsvinkel 160° / 160°
- 8ms responstid På - Av - På
- Gränssnitt Analog, digital
- Rekommenderad upplösning 1280x1024 @ 60Hz DVI
- Färger 16.2 milj
- Vikt 5.5 kg
- Inga högtalare
- Pixelgaranti Dålig

Hyundai L90D+
- Paneltyp a-si TFT/TN
- Ljusstyrka 270 cd/m²
- Kontrast 700:1
- Betraktningsvinkel 160° / 160°
- 8ms responstid
- Gränssnitt Analog, digital
- Rekommenderad upplösning 1280x1024 @ 60Hz DVI
- Färger 16.7 milj! Ja, samma skärm fast 16,7 milj färger?
- Vikt 5.6 kg
- Högtalare! Dolda, bakåtriktade, lämpar sig för kontorsbåset men inte hemma.
- Pixelgaranti Dålig

Egna åsikter:

Dessa skärmar är identiska.

940B är bäst eftersom den ofta är billigare.

Jag tror att justeringsfunktionen "pivot" är lite bättre hos Hyundai skärmen.

Beteckningarna 16,7 vs. 16,2 miilj färger kan bero på marginellt bättre / sämre färgåtergivning, det är dock osäkert.

"8ms" finns i olika varianter, På - Av - På / Grått - Grått / Svart - Vitt. Med andra ord luras alla skärmar med specifikationerna. "8ms På - Av - På" är antingen identiskt med "8ms" eller så är förstnämnda faktiskt bättre.

En nackdel med alla platta LCD skärmar är dålig svärta enligt min åsikt. Dessa skärmar är varken bra eller dåliga i det hänseendet för att vara LCD skärmar.

Många har fått en död pixel på sina L90D+ för att sen lyckas återuppliva den.

Om du vill ha lite bättre pixelgaranti finns LG L1980Q.

"Världens bästa" LCD skärm för spel och film är det för tillfället lägre pris på än normalt. Kolla länken. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42093...

Permalänk
Inaktiv

OK.
Hur är pixelgarantin på hyundaien? För itbutiken har 0-död-pixel garanti på samsung men inte på hyundai. Har för mig att dom inte ens har hyundai.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Hyundai L90D+
...
- Färger 16.7 milj! Ja, samma skärm fast 16,7 milj färger?
...

Det sitter en helt vanligt 18-bitars TN-paneli Hyundaien. Några 16,7M äkta färger är det absolut inte tal om. Möjligen använder de en annan metod för dithering, men personligen tror jag Hyundai schabblat bort siffrorna när de skrev produktinformationen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Han skrev 940B i trådtiteln, 940B och 930B är ju olika skärmar, jag har beställt en 940B. Tycker den verkar helt okej, hoppas jag inte blir besviken bara. första TFT köp :\

Permalänk
Medlem

Jag skrev fel. 940b åsyftades, inte 930b. Det finns väl ingen 930b, bara 930bf.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker själv att 940B ser väldigt bra ut, men jag har sett att hyundaien fått väldigt bra betyg. Enda problemet med dom betygen är att dom är ett halvår gamla. :/

Permalänk
Medlem

Jag fick min 940B i måndags och jag är inte besviken det är en skit fin skärm, ett jätte bra köp asså.

Permalänk
Medlem

Jag måste oxå hålla med. Fick min i tisdags och blev väldigt nöjd. Snabb leverans från Dustin home kan tilläggas. Har spelat counterstrike:source samt battlefield 2 och finner inga problem i dessa spel med eftersläpningar. Min förra skärm var en 21-tums NEC crt skärm, blev otroligt skillnad på skrivbordet nu. Dock så kan man uppleva dessa skärmar lr iaf just denna "väldigt" ljusstark. Min brightness är nu nedskruvad till 35 %, varav 100 % i default läge.

Med tanke på specifikationerna är ganska snarlika samt att priset är något lägre på 940 B så bör detta vara ett självklart val. Desstutom är modellen nyare vilket gör att om man skulle vilja ha en andraskärm av samma typ bör denna "940B" vara lättare att få tag på om ett år en en gammal modell.

Visa signatur

bringing the party 2 u

Permalänk
Medlem

Enligt testet här: http://www.tomshardware.se/skarmar_och_tv/skarmar/20050217/lc...
Så verkar Hyundai:en vara väldigt fin

Någon som har en sån och kan ge kommentarer på filmuppspelning med den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
Enligt testet här: http://www.tomshardware.se/skarmar_och_tv/skarmar/20050217/lc...
Så verkar Hyundai:en vara väldigt fin

Någon som har en sån och kan ge kommentarer på filmuppspelning med den?

Jag har en.

Färgåtergivningen är bra. Svart bakgrund är inte tillräckligt svart, men det finns många andra värre skärmar. 1280x1024 i 5/4 format uppmuntrar inte till filmtittande. Min 15,4" Widescreen notebook ger nästan lika stor film bild.

Permalänk
Inaktiv

Är det någon mer som vill tycka till?

Permalänk
Medlem

Får du en skärm med pixel-fel...packa genast ner den igen och skicka tillbaka. Meddela att du använder din ångerrätt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Får du en skärm med pixel-fel...packa genast ner den igen och skicka tillbaka. Meddela att du använder din ångerrätt.

På vissa produkter finns det typ ett papper, som man måste bryta för att använda produkten, där det står att om man bryter pappret så får man inte lämna tillbaka produkten.

Permalänk
Medlem

Lite läsningen för den som vill.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Saxat från Konsumentverkets branchregler:

I marknadsföringen skall anges att konsumenten – om denne utövar sin
ångerrätt och säljaren begär det – är skyldig att lämna eller sända tillbaka varan till säljaren i väsentligen oförändrat
skick och att denna skyldighet inte gäller om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som var nödvändig för att
undersöka varan
eller på grund av någon omständighet som inte kan
hänföras till konsumenten.

PS. Maila annars konsumentverket vid funderingar, innan köp.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB