Permalänk

AGP vs DVI

Jag fick min nya dator idag och när jag skulle koppla in skärmen i datorn så såg jag att jag fick med 2 kablar. En AGP och en DVI. I manualen står det att båda kan användas. Frågan är vad skillnaden mellan dem är och vilken jag ska använda...?

ps det är en dell dimension 5150

Tack

Permalänk
Medlem

Du har fått en VGA och en DVI.. Inte en AGP.
Det är DVI du ska ha om det är en TFT-skärm.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Du har fått en VGA och en DVI.. Inte en AGP.
Det är DVI du ska ha om det är en TFT-skärm.

Korkat inlägg om du frågar mig. Det förutsätter ju att skärmen har DVI ingång!

Givetvis skall du använda den kabeln som passar både på skärm och grafikkort, har du dessutom bra skärm och kabel så kommer du inte se någon märkbar skillnad, men DVI är ju att föredra, eftersom det blir färre D/A-omvandlingar av signalen.

Eftersom du undrar vad skillnaden är så är det analoga signaler i RGB som skickas via VGA och digitala i DVI. Så med DVI så blir det inga omvandlingar till analogt alls.

Har du bägge ingångarna på skärmen så prova båda och se vilket som blir bäst. Teoretiskt så är ju DVI bäst, men inte alltid i praktiken, då den ger mindre valmöjligheter på tex upplösningar med vanliga grafikkort.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompathepilot
Korkat inlägg om du frågar mig. Det förutsätter ju att skärmen har DVI ingång!

Jag frågar dig icke! Dell dimension 5150 med TFT-skärm ska ha DVI-D enligt Dell.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Jag frågar dig icke! Dell dimension 5150 med TFT-skärm ska ha DVI-D enligt Dell.

Framförallt så kan man ju fråga sig varför Dell skickar med en DVI-kabel med en skärm som inte kan använda den.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Ja då får jag väl se mig själv som korkad.........
Men det framgick ju inte att skärmen ingick i hans nya dator. Så jag tolkade det som att han fått med två nya kablar med själva datorlådan.

Jag ställer mig i skamvrån hela kvällen.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO