Permalänk

maxlängd på VGA kabel?

Hej alla!

Jag har googlat och sökt på forum osv. men har inte lyckats hitta någon information som passar mig, så ursäkta om det kommit upp innan och jag har missat detta.

Jag undrar vad maxlängden är på en VGA kabel till skärmar, jag har 2 st 15" tft skärmar. jag skulle vilja ställa datorerna i ett annat rum och ha kvar skärm/tangentbord och mus i mitt arbetsrum.

Vad jag har förstått så är det stor skillnad på kvaliten på kablar osv. men om jag skulle behöva max 10m vga kabel, vilken skulle ni då rekommendera? Jag bygger dem själv, behöver inte vara några förlängningskablar, utan jag kan byta it dem helt och hållet.

Har hittat följande förlängare på direkttronik.se "VGA-förlängare 1 till 1, Cat.5" men de kostar ca 3000:- + moms, men de verkar vara kanon

Man förlänger vga kabeln med CAT 5 kabel så kan du ha mycket längre avstånd osv. Men som sagt, det är inte för hemmapularen med liten plånbok hehe.

Citat från direktronik.se

"När man behöver extra lång VGA-kabel kan man använda vår Cat.5 förlängare. En sändare och mottagare i vardera änden gör att man klarar ända upp till 300 m överföring över Cat.5 kabel. Sändaren har inbyggd splitter vilket gör att man har en lokal användarport vid tillfällen då man behöver monitorer på bägge ställen."

/CrüeHead