Ångrar köp på postförskott!!

Permalänk
Medlem

Ångrar köp på postförskott!!

Jag beställde en vara på postförskott som jag nu inte vill ha. Vad händer om jag inte hämtar varan hos posten? Måste jag säga till dom att jag inte vill ha paketet och så skickar dom tillbaks det? Det blir väl ändå jag som får stå för frakten?

Visa signatur

opteron 144@2700, G.skill2x1 gig pc4000, Dfi ultra-d, 7800gt, Nec 3540 dvd-brännare, wd raptor 74gig, antec tx1088amg(truepower 480w),

Permalänk
Medlem

Ett råd är att hämta ut paktetet, hämtar du inte ut det så kan du få en räkning som är på mycket pengar. Eftersom du måste betala massa hanteringskostnader och postens tillbakafrakt..osv..osv. Ångra köp får du göra direkt till butiken efter du hämtat ut det.

Permalänk
Medlem

Precis. Hämta ut och skicka tillbaka.
Nästan alla butiker tar en avgift för paket som inte hämtats ut plus att du får betala frakten fram och tillbaka. Du behöver ju inte öppna paketet. Skicka tillbaka som det är skickat till dig med andra ord men du måste antagligen kontakta butiken och säga att du vill returnera grejerna så du får ett returnummer eller något.

Vilken butik handlar det om?

Permalänk

Bara om dom har öppet köp om jag inte har fel?
Kort sagt, det är väll inget tvång för affären att ta tillbaka prylarna. Men dom flesta seriösa affärer erbjuder detta.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Bara om dom har öppet köp om jag inte har fel?
Kort sagt, det är väll inget tvång för affären att ta tillbaka prylarna. Men dom flesta seriösa affärer erbjuder detta.

Om det är på postorder så är det 2 veckors öppet köp som gäller enligt lag.

Permalänk
Medlem

Precis, de är skylldiga att ta tillbaka varorna men de har möjlighet att ta avgift för hantering och så vidare om paketen inte hämtas ut. En retur ska gå till på rätt sätt men vid "ångerrätt" så ska frakten ändå betalas av köparen.

Permalänk

Står säkert i deras villkor att de tar ut en avgift för outhämtat paket osv.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

vad händer om marknadspriset på varan går ner under dessa 2 veckor?
får man tillbaka inköpspriset eller vad produkten är värd i dagspris?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
vad händer om marknadspriset på varan går ner under dessa 2 veckor?
får man tillbaka inköpspriset eller vad produkten är värd i dagspris?

Du får tillbaka det du betalade för det.

Permalänk
Medlem

jag gjorde detta misstag med en beställning på webhallen, då sa dom att jag skulle låta det ligga, sen ca 2 månader efter fick jag en räkning på 500 kr.

frakt fram och tillbaka + hanteringskostnader

Visa signatur

Niklas
Lekpark